NoRRA med ATR for Widerøe

Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Det var Coast Air og LN-FAO som ble utsatt for nedising over Folgefonna 08.09.2000.

Ja, de også. Men DAT har også hatt isingsoroblemer i området. Dvs. alle operatører som har fløyet på Vestlandet noen år har hatt sitt. En episode jeg husker godt fra tiden på Stavanger kontrollsentral (Radarsenteret for Vest-Norge og Nordsjøen) var en Widerøe Twin Otter på vei fra Bergen til Florø en kveld:
«Stavanger fra WFxxx!»
«WFxxx, Stavanger, go ahead»
«Ja du, vi har så mye is og turbulens at vi returnerer til Flesland umiddelbart»
«Roger, cleared direct Askøy NDB. Er det kraftig ?»
«Ja. Jeg har fløyet Twin Otter i Widerøe i 16 år, og dette er det jævligste jeg noen gang har opplevd!»

Hadde også en ATR inn til Kjevik en gang som hadde «temporary loss of control».

Når det er sagt er det sikkert ingen WF ATR som kommer til å dette ned. Men jeg blir ikke med for å finne ut om det stemmer.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Bottenviken? Østersjøen?

Der de varme og fuktige luftmassene fra Atlanterhavet blir presset opp av de massive fjellene?

Joda, det er mye surt drittvær på vinteren i Finland og nevnte områder også, men Vestlandet er et par knepp verre av og til.
 
Last edited:
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Bottenviken? Østersjøen?


På ingen måte klima som på vestlandet.



Helsinki has a humid continental climate (Köppen: Dfb)
Tallinn has a humid continental climate (Köppen climate classification Dfb)
Oulu has a subarctic continental climate (Köppen: Dfc)
Kuopio falls in the subarctic climate zone (Köppen "Dfc")
Bergen has an oceanic climate (Köppen: Cfb)
Ålesund has a temperate oceanic climate (Köppen Cfb)
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

I denne tråden ble det plutselig mange alvorstunge advarsler basert på enkeltstående hendelser for lenge siden og generelle betraktninger om været på Vestlandet. Det er vel noe med disse ATR 72. Fram til 2016 var det OY-JZD og venner som flakset opp og ned langs kysten for SAS. Folk klaget da og. Var visst trangt om bord, holdt ikke ruten og masse. Folk var jo godt vant med de fine 737 600 som ellers betjente kysten på den tiden.

Men er det ikke en enestående gøyal sak at Widerøe, av alle, ekspanderer, et flyselskap som så langt stort sett har betjent steder med kommunehus, fiskebruk, helseheim og handelslag.

Og skal vel vi flyentusiaster klage over at det dukker opp en ny flytype på norsk innenriks, en som til og med har propeller!? Eller er det bare 738 i ulike farger som er av interesse?
 
Last edited:
I denne tråden ble det plutselig mange alvorstunge advarsler basert på enkeltstående hendelser for lenge siden og generelle betraktninger om været på Vestlandet. Det er vel noe med disse ATR 72. Fram til 2016 var det OY-JZD og venner som flakset opp og ned langs kysten for SAS. Folk klaget da og. Var visst trangt om bord, holdt ikke ruten og masse. Folk var jo godt vant med de fine 737 600 som ellers betjente kysten på den tiden.

Men er det ikke en enestående gøyal sak at Widerøe, av alle, ekspanderer, et flyselskap som så langt stort sett har betjent steder med kommunehus, fiskebruk, helseheim og handelslag.

Og skal vel vi flyentusiaster klage over at det dukker opp en ny flytype på norsk innenriks, en som til og med har propeller!? Eller er det bare 738 i ulike farger som er av interesse?

Det er ikke bare på vestlandet ATR har hatt problemer, og det er ikke enkeltstående hendelser. Det handler om en flytype som er billig i drift og som leases inn for kortere tidsrom, vs. flytyper som er vel utprøvde i norsk vintervær hos faste operatører med årelang erfaring. At man stiller kritiske spørsmål til noe slikt er etter min mening helt på sin plass, widerøe er ikke fredet fra kritikken Norwegian og SAS har sanket med sine innleieoperasjoner.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Om det er A320 i Alta eller ATR på vestlandet så er det alltid noen som er skeptisk når det er noe nytt. Litt sånn Ludvig fra Flåklypa...."Det er fali det...".

Jeg tenker at man må ha tiltro til aktørene. Helt fra EASA via lokalt tilsyn og ned til operatør og fartøysjef. Ingen vil utsette seg selv, sine passasjerer, sitt omdømme eller andre for unødvendig risiko.

Når SAS tidligere og WF nå skal la ATR fly på vestlandet, så er dette risikovurdert fra topp til tå, og er man på dette forum så naive og tror at de selskapene nevnt ovenfor vil gamble med sitt gode navn og rykte, ved å sette inn ett farlig fly? Hvis man svarer ja, så vet man ikke hvordan de fleste flyselskap her på berget jobber med sikkerhet. Sikkerhet, og søke lavest mulig risiko er prioritert 1, 2 og 3, og definitivt det viktigste man jobber med.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Akk ja, jeg husker de dagene hvor det selskapet man var familiært knyttet til skulle beskyttes med fornuft og at de alltid tar de rette valgene. Har egentlig all verdens forståelse for den følelsen. Med årene har jeg personlig vært borti nok, lest nok, sett nok, fått høre nok av uavhengig-av-hverandre personer at jeg på ingen måte føler at «EASA said it, so it is safe» (de hører jo ikke på «dead tired» kampanjen), og Luftfartstilsynet…vel, de er ikke ufeilbarlige de heller. De er ikke en lakmustest på at alt er bra. Like lite som at mattilsynet er en garanti for at norske griser har et bra liv. Nå er Widerøe et av de selskapene jeg personlig har sterk tillitt til, da de har «skjerpet seg etter ville vesten flyvninga» (for å si det med se og hør-stemme), og jeg vet at jettime hadde helt egne prosedyrer for ising som jeg ble demonstrert på klappsete til Gotland en gang for noen år siden. Men det hindrer meg allikevel ikke i å synes at det å sette inn et KJENT problembarn i et krevende miljø, er noe uforsiktig og for meg et negativt tegn.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Om det er A320 i Alta eller ATR på vestlandet så er det alltid noen som er skeptisk når det er noe nytt. Litt sånn Ludvig fra Flåklypa...."Det er fali det...".

Jeg tenker at man må ha tiltro til aktørene. Helt fra EASA via lokalt tilsyn og ned til operatør og fartøysjef. Ingen vil utsette seg selv, sine passasjerer, sitt omdømme eller andre for unødvendig risiko.

Når SAS tidligere og WF nå skal la ATR fly på vestlandet, så er dette risikovurdert fra topp til tå, og er man på dette forum så naive og tror at de selskapene nevnt ovenfor vil gamble med sitt gode navn og rykte, ved å sette inn ett farlig fly? Hvis man svarer ja, så vet man ikke hvordan de fleste flyselskap her på berget jobber med sikkerhet. Sikkerhet, og søke lavest mulig risiko er prioritert 1, 2 og 3, og definitivt det viktigste man jobber med.

Jeg tar dissens på denne. Og det handler overhodet ikke om skepsis til noe "nytt" (A320 er 34 år gammel, ATR snart 37), men min erfaring er dessverre at omtrent samtlige aktører i bransjen presses av økonomiske hensyn (noen sikkert motvillig) til å stramme inn og redusere marginene. I et avregulert marked vil den aktøren som tilbyr de billigste billettene kontinuerlig presse samtlige konkurenter til å gjøre det samme, stort sett til ellevill jubel fra "folk flest" -og dermed velgerne. Konsekvensen er at de ansattes arbeidsbetingelser og vilkår forverres, samtidig som marginene på alt fra fortjeneste til vedlikehold, ettersyn, trening, opplæring og operasjoner minker.

Selv store statlige aktører som Avinor og Luftfartstilsynet har dette presset på seg. Det gir seg utslag i at sjefene stort sett er opptatt av timeregistrering og økonomi, ikke så mye av kvalitet og sikkerhetsmarginer.
Ting konkuranseutsettes, flere og flere ulike aktører kommer inn på samme område og på det blir vanskeligere å ha en enhetlig linje.

Noen eksempler:
737 MAX og Boeings problemer. Her ble det laget en billigløsning i stedet for en 797, mye pga. at flyselskapene hadde trange økonomiske rammer og dårlig tid. Boeing leverte med viten og vilje et fly som ikke holdt mål, med tragisk resultat. Underleverandører ble ikke fulgt godt nok opp, varslere ble sparket og kvaliteten ble dårlig.
FAA var heller ikke på banen, bransjen hadde lobbet seg til for mye egenkontroll, noe som viste seg å ikke holde mål.

Tidligere måtte man ha tusenvis av timer for å få jobb hos f. eks SAS og Braathens, nå har man folk i høyresetet med et par hundre timer. Ikke nødvendigvis "farlig", men marginene blir mindre.

Når det gjelder omdømme og "gode navn og rykte" er det vel egentlig ikke mye igjen av dette, jeg tror ikke dette har noe som helst betydning for folks kjøp av reiser. Se på MAX for eksempel, disse er nå i trafikk igjen og jeg har til gode å ha hørt eller sett en eneste bekymring vedrørende disse.

Joda, sikkerhet er -i allefall offisielt- sannsynligvis førsteprioritet hos de fleste aktørene i bransjen, men det skal heller ikke koste for mye. Det er som nevnt marginene som presses, i praksis får det heldigvis sjelden alvorlige konsekvenser, men feilmarginene blir mindre.

Mitt syn på ATR-operasjoner i isingsforhold er kjent fra før, jeg skal derfor ikke dvele mer ved det nå.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Joda, man kan alltid ha fokus på endrede rammevilkår og konsekvenser for sikkerheten. Men statistikken sier bare en ting. Å fly blir bare sikrere og sikrere. Grafene og tabellene i denne wikipediaartikkelen sier sitt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_safety

Så har det og vært referet til hendelsen med Jet Times ATR 72, konkret OY-JZC i SK 4144 Bergen-Ålesund 14. november 2016. Denne hendelsen kan man lese om både i kortform og langform hos havarikommisjonen.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Avgitte-rapporter/2020-16
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Og der fikk man flight change på en fremtidig booking (i desember) med WF mellom SVG-BGO hvor det nå står:

WF536 | Aircraft ATR ATR 72
Operated by Nordic Regional Airline

Nei takk [emoji847] #dashåtte4life
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

WF-fanatismen er til å ta og føle på.
Når er jo dette en ATR der eier med størst andel er DAT, dernest Finnair.

Når folk skviser ut av seg at 'Nå tror jeg ikke WF ATR faller med" og henviser til at andre aktører er større utsatt for slikt, så forteller det ganske mye.

Tror nok det stemmer dette med at 'det er fali',det."
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Ser av korrespondanse hos Luftfartstilsynet at det er de 5 72 seters maskinene, og ikke 68 som vil brukes av WF. Selv om det er kun 2 samtidig vil de da rulere mellom OH-ATK/M/N/O/P, som har fått godkjent stempel for innleie
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Da skal jeg teste disse 5 september. Kom opp på en avgang SVG-BGO når jeg skal hjem fra SVG (til OSL), så flyr da via BGO med NoRRA sin ATR på SVG-BGO
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Ser ut som det blir OH-ATK/-ATM som kommer å skal fly for Widerøe.
De to maskinene kommer til BGO 03sep fra HEL.
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Da dukker det opp enda en flytype mellom BGO og SVG. Allerede nå er materiellmangfoldet på denne strekningen ganske stort:

CRJ9 og B737 (SAS), B738 (Norwegian), DH8D og E290 (Widerøe)
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Da dukker det opp enda en flytype mellom BGO og SVG. Allerede nå er materiellmangfoldet på denne strekningen ganske stort:

CRJ9 og B737 (SAS), B738 (Norwegian), DH8D og E290 (Widerøe)

Ser minst en A320NEO også på en søndag i begynnelsen av oktober .. ;)
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

Ser ut som det blir OH-ATK/-ATM som kommer å skal fly for Widerøe.
De to maskinene kommer til BGO 03sep fra HEL.


Ble ATM og ATO. På vei til BGO i tett formasjon og lander om ikke lenge
 
Re: NoRRA med ATR for Widerøe

I dagens Lokale Nyheter dekker Sunnmørsposten første landing, selvsagt uten å ha sjekket fakta på forhånd og med dårlig grammatikkontroll -- en noe merkelig artikkel som selvfølgelig er pluss og betalvare:

https://www.smp.no/nyheter/2021/09/05/Derfor-landet-flyet-fra-Finnair-på-Vigra-24535206.ece

En smakebit (vel, _nesten_ hele artikkelen, for den var sabla kort!):
"Finnair sto det på siden av flyet og flytypen var også uvant. En ATR 72 -500. Finnair er ikke noe som flyr på Vigra så ofte. Etter ruteplanen skal dette flyet fly på Vestlandet i flere dager framover. Norra, Nordic Regional Airlines AB er et regionalt selskap under Finnair, som Widerøe har et utstrakt samarbeid med på ruter til og fra Finland og Norge."
 
Back
Top