Norge Rundt på 14 dager

Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 6.

Dette var en litt mellomdag, med "kun" en rundtur Oslo - Sogndal - Sandane - Oslo uten at jeg forlot flyet. Desverre glemte jeg kameraet mitt hjemme så det ble ikke noen bilder å legge ut. For det var flotte flyforhold i nydelig vær og fantastisk utsikt mot Jotunheimen, Jostedalsbreen og Sognefjorden.

Blir desverre ikke allverdens rapport fra en del av flygningene da det er litt vannskelig å skille ut den enkelte flygning (Med en del unntak selvsagt) når jeg i løpet av 2 uker har hele 58 flygninger. Men tar med de som skiller seg ut enten av flott natur, vær, eller andre opplevelser ombord.

Etter flygningen gikk jeg ned i avganshallen på Gardermoen og spiste nydelig krabbeskjell på Seafood bar.

Flight 17.
Reg.nr LN-WIE
Dash 8-100
Plass

Avreise OSL 09.35
Andkomst SOG 10.25
Lengde: ca 240km

Flight 18.
Reg.nr LN-WIE
Dash 8-100
Plass

Avreise SOG 10.45
Andkomst SDN 11.12
Lengde: ca 90km

Flight 19.
Reg.nr LN-WIE
Dash 8-100
Plass

Avreise SDN 11.32
Andkomst OSL 12.30
Lengde: ca 310km
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 7.

Denne dagen måtte jeg opp virkelig grytidlig, måtte ta første flybussekspress fra Bekkestua litt over 4 om morgenen. Noe som betydde taxi til Bekkestua. Etter en grei busstur og en grei innsjekk selv om jeg hadde bagasje og to forskjellige bestillinger.

(Siden det ikke var mulig å bestille OSL - TRD), så måtte jeg bestille OSL - KSU og KSU - TRD. For hvis jeg prøvde på å bestille Oslo - Trondheim fikk jeg kun alternativet TRF - TRD direkte, og var ikke det jeg ønsket. Men fikk greit bagasjen tagget helt til TRD og BP hadde jeg som vanlig på min mobil.

Flight 20.
Reg.nr LN-WIN
Dash 8-100
Plass

Avreise OSL 07.20
Andkomst FRO 08.30
Lengde: ca 350km

En flight i nydelig sommervær over Jotunheimen, Sognefjorden og Jostedalsbreen. Nøt vært sekund av utsikten over vårt vakre og langstrakte land.

Etter en kort mellomlanding i Florø var det tid for å fly videre til Bergen.

Flight 21.
Reg.nr LN-WIN
Dash 8-100
Plass

Avreise FRO 08.45
Andkomst BGO 09.20
Lengde: ca 130km

Fortsatte flygningen i flott sommervær i vakker vestlandsnatur med flott utsikt mot Mongstad, Sotrabrua og skjærgården utenfor Bergen.

Hadde ca halvannen time til rådighet på Flesland, ble litt mat og tid til spotting på alle helikopterne. Tydelig at Flesland er en viktig base for flygning til diverse oljeplatformer.

Flight 22.
Reg.nr LN-WFO
Dash 8-300
Plass

Avreise BGO 11.05
Andkomst KSU 12.05
Lengde: ca 330km

Endelig min første tur med mellomdashen nok en meget behaglig tur i et behaglig fly, ikke så mye bevegelse og heller ikke den rå akselrasjonen som smådashene har.

Og ikke minst reserverte plasser, jeg er ikke så glad i free seating da vindusplass er viktig for meg, foretrekker derfor å kunne velge plass på forhånd. Fremfor å måtte stresse med å komme tidlige ombord for å være sikker på å få vindusplass. Det er en av ytterst få negative ting jeg har å si er at de har free seating på alle smådashrutene (Untatt KSU - TRD). Da jeg ikke er glad i dette.

Nok en flott tur med nydelig utsikt til norskekysten. Timen gikk fort. Fikk og flott utsikt over Molde og ikke minst Molde lufthavn Årø.

Så hadde jeg noen timer i Kristiansund, tok bussen inn til byen og ruslet rundt og koste meg i det fine været. Fikk tatt en tur med Sundbåten rundt inne i havnebassenget og fikk besøkt de andre "landene" i Kristiansund.

Etterpå gikk jeg en tur opp til Varden (På toppen av Kirkelandet) hvor det er en helt fantastisk utsikt over byen, området og havet rundt. Før det ble tid for å ta taxi til flyplassen.

Flight 23.
Reg.nr LN-WIP
Dash 8-100
Plass

Avreise KSU 17.57
Andkomst TRD 18.35
Lengde: ca 160km

Ganske begivenhetsløs flight, men utrolig deilig med reserverte seter. Dette er vel eneste rute med 100/200 maskinene hvor det er reserverte plasser.

Tok Værnesexpressen kjapt inn til Scandic Lerkendal hvor jeg bodde i 2 netter. Hadde rom i 10 etg, kunne gjerne tenkt meg ennå høyere opp, men som den fotballidiot jeg er var det veldig greit å ha utsikt over Lerkendal

1 bilde GA terminalen på Gardermoen.
2 bilde tårn og hangar på Florø lufthavn.
3 bilde Mognstad rafeneriet.
4 bilde Sotra brua.
5 bilde helikoptre på Flesland.
6 bilde Dash 8-300 maskinen jeg fløy med fra Bergen til Kristiansund.
7 bilde Ulrikken.
8 bilde Sognefjorden.
9 bilde Molde lufthavn Årø.
10 bilde jeg på Sundbåten i Kristiansund.
11 bilde Kirkelandet kirke i Kristiansund.
12 bilde Innlandet kirke i Kristiansund sett fra Varden.
 

Attachments

  • P7171559.JPG
    P7171559.JPG
    318.2 KB · Views: 698
  • P7171563.JPG
    P7171563.JPG
    270.3 KB · Views: 689
  • P7171574.JPG
    P7171574.JPG
    299.3 KB · Views: 683
  • P7171582.JPG
    P7171582.JPG
    315.2 KB · Views: 676
  • P7171584.JPG
    P7171584.JPG
    259.8 KB · Views: 669
  • P7171588.JPG
    P7171588.JPG
    338.1 KB · Views: 73
  • P7171594.JPG
    P7171594.JPG
    289.9 KB · Views: 73
  • P7171605.JPG
    P7171605.JPG
    210.7 KB · Views: 69
  • P7171617.JPG
    P7171617.JPG
    201.5 KB · Views: 75
  • P7171621.JPG
    P7171621.JPG
    256.2 KB · Views: 137
  • P7171646.JPG
    P7171646.JPG
    244.9 KB · Views: 130
  • P7171656.JPG
    P7171656.JPG
    406.9 KB · Views: 69
Re: Norge Rundt på 14 dager

Beklager en liten tabbe på dager. På post 41 og 42 hadde jeg skrevet Dag 6 og Dag 7. Dette er feil det er selvsagt Dag 5 og Dag 6. Flight nr er dog korrekt.

Dag 7.
Etter en kjapp og god frokost var det tid for Værnesexpressen til Værnes. Kjapt og greit. Dette var en ren flydag. Først rundturen. TRD - OSY - RVK - TRD. Og så etter 40 min pause TRD - MQN tur retur.

Flight 24.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass 8A

Avreise TRD 10.25
Andkomst OSY 10.57
Lengde: ca 120km

En flight hvor jeg ble sittende og prate med flere av passasjerene rundt meg, om turen jeg var med på. Så er det pluttselig en som spør. Er du Norge Rundt på 14 dager? Og da viste det seg at det var Kekker som er medlem her, på vei til Namsos. Veldig hyggelig å prate med deg.

Etter kort stopp i Namsos var det på igjen for reise videre til Rørvik. Et sted jeg aldri noen sinne har vært før.

Flight 25.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass 8A

Avreise OSY 11.12
Andkomst RVK 11.30
Lengde: ca 50km

En kort og kjapp flight, overskyet, men vi fløy under skyene og hadde en fantastisk utsikt på turen.

Flight 26.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass 8A

Avreise RVK 11.45
Andkomst TRD 12.20
Lengde: ca 150km

Etter 40 min pause var det tid for å gå ombord i samme maskin, for en tur retur Værnes - Mo i Rana. Ingen ting spesielt, ganske skyet hele dagen. Men litt utsikt ble det særlig over Trondheimsfjorden på vei tilbake.

Flight 27.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass

Avreise TRD 13.00
Andkomst MQN 14.05
Lengde: ca 350km


Flight 28.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass

Avreise MQN 14.22
Andkomst TRD 15.25
Lengde: ca 350km

Etterpå var det tilbake til hotellet og slappe av. I det hele tatt ble de fleste kveldene tilbragt på hotellet, da jeg gjerne var ganske sliten. Var en del jeg ville se på TV og skulle opp ganske tidlige neste dag. Så ble ikke så mye jeg så meg rundt. Spesielt ikke i Trondheim, er et lite stykke fra Lerkendal og inn til sentrum

Og da denne dagen var over var jeg og halvveis på turen min, 7 dager var unnagjort og 7 dager gjenstod.

1 bilde Trondheimsfjorden
2 bilde Namsos
3 bilde Namsos lufthavn
4 bilde Rørvik lufthavn
5 bilde meg på Rørvik lufthavn
6 bilde Mo i Rana lufthavn
7 bilde Steinkjer
 

Attachments

  • P7181667.JPG
    P7181667.JPG
    202.3 KB · Views: 41
  • P7181669.JPG
    P7181669.JPG
    225.9 KB · Views: 48
  • P7181670.JPG
    P7181670.JPG
    175.8 KB · Views: 51
  • P7181675.JPG
    P7181675.JPG
    186.6 KB · Views: 53
  • P7181677.JPG
    P7181677.JPG
    203.3 KB · Views: 100
  • P7181685.JPG
    P7181685.JPG
    241.9 KB · Views: 102
  • P7181701.JPG
    P7181701.JPG
    159.7 KB · Views: 56
Last edited:
Re: Norge Rundt på 14 dager

Artig å lese om alle turene dine, men TRD - MON tror jeg blir i lengste laget.
derimot TRD - MQN tror jeg blir mer rett IATA kode.

hurvert :)
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Artig å lese om alle turene dine, men TRD - MON tror jeg blir i lengste laget.
derimot TRD - MQN tror jeg blir mer rett IATA kode.

hurvert :)

Tusen takk, er nå rettet.

Dag 8.

Så var det tid for å sette nesa hjemover mot Bærum igjen, for 2 netter hjemme og en tur på Vestlandet neste dag.

Jeg skulle fly TRD til TRF, og litt mye styr, av en eller annen grunn var denne flygningen kommet inn som en business flygning. Og på denne flygningen var kun sete 1A og 1B avsatt til business. Og sete 1A var opptatt og jeg kunne da bare velge 1B, litt irriterende da vindu er viktig for meg. Men fikk nå med litt hjelp på lørdag på Værnes endret til 17A.

Og slik var det og da jeg sjekket inn på flyplassen på søndag morgen. Men så var vist hele flyet blitt utsolgt og da sendte systemet meg tilbake til 1B da vist nok ikke folk med økonomibilett kunne få plass 1B. Dog viste det seg at det ikke kom noen i nabosetet så jeg fikk alikevel vindusplass og eneste ombord med mr nobody ved min side.

Da jeg kom til flyplassen fikk jeg og testet fast track (dog ikke så veldig rask) da kun en sluse, og en forran meg ble tatt ut til kontroll. Dog litt raskere enn de som gikk slusa for mann i gata. Var og innom Cafe-loungen men der var det ikke mye å skryte av. Hadde uansett akkurat spist frokost, men ble en kopp varm sjokolade og en hvetebolle på meg.

Flight 29.
Reg.nr LN-RDZ
Dash 8-400
Plass 1A
Kun sete 1B var ledig i hele flyet.
Avreise TRD 12.50
Andkomst TRF 14.00
Lengde: ca 450km

En helt grei flight, fint vær og utsikt. Men litt trangt, da armlenet ikke kan løftes på denne plassen. Foretrekker og å ha håndbagasjen på gulvet noe som jo ikke gikk. Men pytt sann vindusplass var det aller viktigste.

Torp var en overraskende fin, grei og enkel flyplass. Eneste jeg reagerte på var bussinfoen, shuttelbussen som gikk for å møte toget som skulle til Oslo stod ikke på tavla, og jeg hadde måttet vente en time ekstra hvis jeg ikke hadde gått og spurt i infoen. Kun shuttelbussen som møtte toget mot Larvik/Skien stod på tavla. Det er litt for dårlig. Men jeg fikk det nå med meg og rakk første tog hjem.

1 bilde flyet som tok meg fra Trondheim til Torp.
2 bilde meg i sete 1A
3 bilde Sandefjord lufthavn Torp.
 

Attachments

  • P7191719.JPG
    P7191719.JPG
    265.6 KB · Views: 39
  • P7191721.JPG
    P7191721.JPG
    208.3 KB · Views: 139
  • P7191735.JPG
    P7191735.JPG
    264.4 KB · Views: 138
Re: Norge Rundt på 14 dager

Hyggelig å møte deg på flyet til OSY, artig rapport! Gleder meg til siste rest.
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Hyggelig å møte deg på flyet til OSY, artig rapport! Gleder meg til siste rest.

Tusen takk, veldig hyggelig å møte deg også.

Dag 9.

Da var det Vestlandstur som stod på programmet. Fra OSL til Ørsta/Volda (med flybytte i Sogndal). Og noen timer i Volda.

Flight 30.
Reg.nr LN-WIL
Dash 8-100
Plass 4A

Avreise OSL 09.35
Andkomst SOG 10.25
Lengde: ca 240km

En begivenhetsløs flight både denne og neste, men i nydelig vær. Over flott og vakker vestlandsnatur. Et kjapt og greit flybytte i Sogndal og så fly videre til Ørsta/Volda.

Flight 31.
Reg.nr LN-WIF
Dash 8-100
Plass 4A

Avreise SOG 10.43
Andkomst HOV 11.15
Lengde: ca 120km

Da jeg kom til Ørsta/Volda stod det en taxi der, han var opptatt men bestilte en til meg. Så jeg raskt kom meg til Volda sentrum. Ruslet rundt og koste meg i gatene i denne småbyen. Så på livet og fergetrafikken som faktisk er ganske stor. Til tross for at E39 nå er ferjefri så er trafikken Volda - Folkestad fortsatt meget stor. Spiste en nydelig pastasalat på Kaffehjørnet på det lokale kjøpesenteret.

Etter noen timer var det tid for å finne bussen tilbake til flyplassen. En kort tur og noen 100 meter å gå fra hovedveien. Ørsta/Volda er forøvrig eneste flyplass jeg var innom, hvor man ikke slapp gjennom sikkerhetskontrollen før det begynte å nærme seg avgang. Alle andre flyplasser kunne jeg gå rett gjennom men her måtte jeg vente til det begynte å nærme seg.

Flight 32.
Reg.nr LN-WII
Dash 8-100
Plass

Avreise HOV 16.10
Andkomst OSL 17.10
Lengde: ca 330km

1 bilde Over Sognefjorden.
2 bilde Over Nordfjord.
3 bilde Ørsta/Volda lufthavn
4 bilde Fergen mellom Volda og Folkestad
 

Attachments

  • P7201740.JPG
    P7201740.JPG
    153.2 KB · Views: 38
  • P7201753.JPG
    P7201753.JPG
    202.7 KB · Views: 40
  • P7201755.JPG
    P7201755.JPG
    242.1 KB · Views: 50
  • P7201759.JPG
    P7201759.JPG
    258.2 KB · Views: 58
Re: Norge Rundt på 14 dager

En ting jeg legger merke til, du skriver flere ganger at det er en begivenhetsfri flytur, jeg vet ikke med deg, men de store begivenhetene er det vel aldri når man er ute å flyr?
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

En ting jeg legger merke til, du skriver flere ganger at det er en begivenhetsfri flytur, jeg vet ikke med deg, men de store begivenhetene er det vel aldri når man er ute å flyr?

Nja vet ikke hva du vil kalle det å få sitte klapp, oppleve lavtflygning i nydelig solskinn over fjell og fjord o.l.

Ellers går det og litt på når du flyr så veldig mange turer på en veldig kort periode, så er det litt vannskelig å skille dem fra hverandre, med unntak av de som skiller seg ut.
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Og da denne dagen var over var jeg og halvveis på turen min, 7 dager var unnagjort og 7 dager gjenstod.

1 bilde Trondheimsfjorden
2 bilde Namsos
3 bilde Namsos lufthavn
4 bilde Rørvik lufthavn
5 bilde meg på Rørvik lufthavn
6 bilde Mo i Rana lufthavn
7 bilde Steinkjer

Kunne ikke dy meg, men det du bildet du mener er Steinkjer er Stjørdal ;)¨
Ellers en kjempefin rapport :D
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 10.

Da var dagen for å sette kursen mot det høye nord endelig kommet skulle reise til Tromsø. Med buss til Lysaker og tog derifra til Torp og buss siste lille biten. Veldig effektivt, kjapp og grei innsjekk. Tok meg så en tur ut og opp til spotter stilaset som ga en fantastisk utsikt over flyplassen. Ikke den store aktiviteten, men et helikopter drev på mesteparten av tiden. I tillegg var den en Wizzair avgang mot et sted i Polen. Wizzair har ihvertfall veldig pene farger på sine fly.

Flight 33.
Reg.nr LN-RDW
Dash 8-400
Plass A
Helt fult.
Avreise TRF 15.00
Andkomst TRD 16.10
Lengde: ca 450km

En grei flytur i et stappfult fly, en av få turer jeg måtte dele plass med medpassasjer.

Ved mellomlanding i Trondheim prøvde jeg toalettet, men det ble med den ene gangen. Da det var forferdelig trangt der inne, de hadde dog vann tilgjenglig i motsetning til smådashene som ikke har det heller.

Flight 34.
Reg.nr LN-RDW
Dash 8-400
Plass A

Avreise TRD 16.35
Andkomst TOS 18.15
Lengde: ca 750km

Da fikk jeg dobbeltsetet for meg selv, men var fortsatt mange mennesker ombord. Ellers ikke noe spes og melde.

Da jeg kom til Tromsø tok jeg flybussen kjapt og raskt inn til byen, den stoppet rett utenfor hotellet mitt Scandic Ishavshotellet. Fikk et flott rom i 7 etg med utsikt mot Tromsøsundet, brua og Ishavskatedralen.

1 bilde Torp lufthavn.
2 bilde Helikopteret som holdt på på Torp.
3 bilde Wizzair maskinen
4 bilde Flyet som fraktet meg til Tromsø
5 bilde Kabinen i flyet
6 bilde Nordgående hurtigrute MS Polarlys på vei ut fra Tromsø.
7 bilde Hotellet jeg bodde på i Tromsø.
 

Attachments

  • P7211772.JPG
    P7211772.JPG
    238.1 KB · Views: 43
  • P7211781.JPG
    P7211781.JPG
    418.8 KB · Views: 40
  • P7211784.JPG
    P7211784.JPG
    295.6 KB · Views: 47
  • P7211792.JPG
    P7211792.JPG
    223.7 KB · Views: 52
  • P7211800.JPG
    P7211800.JPG
    207.6 KB · Views: 67
  • P7211806.JPG
    P7211806.JPG
    307.3 KB · Views: 63
  • P7211807.JPG
    P7211807.JPG
    260.7 KB · Views: 55
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 11.

Så var det dags for første tur til Finnmark. Kjapt med flybussen som stoppet rett utenfor hotellet jeg bodde på.

Dagens rundreise var.

TOS - KKN / KKN - VAW - BJF - VDS - KKN - ALF / ALF - TOS

Flight 35.
Reg.nr LN-WFC
Dash 8-300
Plass

Avreise TOS 10.30
Andkomst KKN 11.24
Lengde: ca 410km

Dagens første tur var med en 300, og dette er vel en av svært få ruter med 300 hvor det er free seating. Etter en tur med flott utsikt over de mektige Lyngsalpene og Finnmarksvidda ble det landing i Kirkenes.

Da jeg gikk av flyet her så jeg at folk allerede var på vei ombord i flyet jeg skulle ha videre mot Vardø med mere. Så var kjapt inn, fikk registrert meg i utgangen og ut og fikk den siste vindusplassen ombord.

Flight 36.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass

Avreise KKN 11.50
Andkomst VAW 12.13
Lengde: ca 80km

En kort og kjapp tur over Varangerfjorden og opp til den eneste flyplassen i Norge hvor du kan ankomme med et annet flygende fremkomstmiddel enn fly og helikopter. Hit er det nemmelig lovlig å komme flygende på en sopelime.

Ble stående å prate litt med både CC og to veldig hyggelige piloter, før det var tid for turen videre til Båtsfjord.

Flight 37.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass

Avreise VAW 12.28
Andkomst BJF 12.53
Lengde: ca 60km

Ved andkomst Båtsfjord tok jeg endelig mot til meg og spurte pent om det var mulig å få lov til å sitte klapp, noe jeg fikk ja til. Endelig den store guttedrømmen gikk i oppfyllelse.

Flight 38.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass 0C

Avreise BJF 13.08
Andkomst VDS 13.29
Lengde: ca 60km

Wov hvilken opplevelse, sitte forran og se hvordan flyet faktisk styres, prate litt med pilotene og også høre på radiokomunikasjonen. Selv om den ikke var allverden i og med de fløy hele turen i ukontrollert luftrom. Dette var bare helt fantastisk, eier egentlig ikke ord.

Da vi kom til Vadsø ble vi sendt inn i terminalbygget da vi var forran ruta og det var en stund til avgang. Greit å få muligheten til å gjøre unna et nødvendig ærend også.

Flight 39.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass

Avreise VDS 14.00
Andkomst KKN 14.17
Lengde: ca 40km

Da var det dags for den desidert korteste flyvningen jeg hadde, dette er vel og muligens den aller korteste flyruta i hele Norge, ihvertfall regulære som går daglig. Kort og grei tur over Varangerfjorden.

Flight 40.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass

Avreise KKN 14.37
Andkomst ALF 15.24
Lengde: ca 240km

Siste turen med et meget hyggelig mannskap, koste meg stort på runden med både CC og piloter. Ble en del prating ved mellomlandinger underveis ja.

Da jeg kom til Alta hadde jeg 2 timer til flyet mitt tilbake til Tromsø skulle gå, gikk ut av terminalen og fant meg en liten kafe hvor jeg spiste en kebabrull og slappet av litt før det var tid for å gå tilbake til flyplassen og komme seg ombord for dagens siste flygning.

Flight 41.
Reg.nr LN-WFC
Dash 8-300
Plass

Avreise ALF 17.33
Andkomst TOS 18.10
Lengde: ca 170km

Dagens siste tur, og også min siste tur med 300 varianten, også denne med free seating. Flott utsikt over Tromsøøya ved innflygning, da vi landet fra sør.

1 bilde utsikt fra rommet mitt i Tromsø.
2 bilde Flyet jeg tok fra TOS til KKN og fra ALF til TOS.
3 bilde Lyngsalpene.
4 bilde Vardø lufthavn Svartnes.
5 bilde Cockpit.
6 bilde Meg i cockpit.
7 bilde Luftskipsmasta til Roald Amundsen utenfor Vadsø sentrum.
8 bilde Vadsø lufthavn.
 

Attachments

  • P7211831.JPG
    P7211831.JPG
    206.9 KB · Views: 52
  • P7221840.JPG
    P7221840.JPG
    216.6 KB · Views: 54
  • P7221851.JPG
    P7221851.JPG
    209.5 KB · Views: 50
  • P7221861.JPG
    P7221861.JPG
    190.3 KB · Views: 51
  • P7221864.JPG
    P7221864.JPG
    319.2 KB · Views: 90
  • P7221871.JPG
    P7221871.JPG
    283.9 KB · Views: 140
  • P7221886.JPG
    P7221886.JPG
    209.6 KB · Views: 134
  • P7221888.JPG
    P7221888.JPG
    312.9 KB · Views: 62
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dette er bare så utrolig kult!
Frister med noe tilsvarende neste sommer :)
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dette er bare så utrolig kult!
Frister med noe tilsvarende neste sommer :)
 
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 12

Da var det tid for turens to store melkeruter. Startet dagen med turen med ruta:
TOS - SOJ - HFT - MEH - BVG - VDS en tur som direkteruta tar 1 time. Den ruta jeg tok brukte 3 timer og 15 minutter. Valgte dog ikke 0600 avgangen, orket ikke opp så tidlig.

Flight 42.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass
Helt fult.
Avreise TOS 10.30
Andkomst SOJ 10.58
Lengde: ca 90km

En kort tur i stappfult fly, måtte dele plass. I Sørkjosen gikk jeg ut for å ta bilde, men fikk "kun lov" til å stå i trappa. Fikk den beskjeden her og i Hammerfest men etterpå ble det vist litt lempligere. (Har vært ute og tatt bilde av alle flyplassene jeg har vært innom).

Flight 43.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass

Avreise SOJ 11.13
Andkomst HFT 11.43
Lengde: ca 140km

Da fikk jeg dobbeltsete for meg selv (Hadde det resten av turen). Han som satt ved min side skulle til Berlevåg, men flyttet seg til en annen ledig 2 seter. Hadde flott utsikt over Sørøya og over Hammerfest.

Flight 44.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass

Avreise HFT 11.58
Andkomst MEH 12.32
Lengde: ca 160km

Begivenhetsløs flight (som resten av dagens turene til Vadsø).

Flight 45.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass

Avreise MEH 12.47
Andkomst BVG 13.04
Lengde: ca 50km

Flight 46.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass

Avreise BVG 13.19
Andkomst VDS 13.44
Lengde: ca 100km

Da jeg kom til Vadsø stod en taxi og ventet på meg. Hadde bestilt kvelden i forveien, og de fulgte med på flygningene slik at de viste om flyet var i rute, tidlig ute eller forsinket. Skjønte det da jeg spurte om jeg skulle ringe hvis jeg skjønte at jeg ble forsinket i det vi tok av fra Berlevåg. Men nei da trengtes ikke det hadde de full kontroll på.

Fikk et par timer å slå ihjel i Vadsø, som sammen med Andenes var de kjedligste stedene jeg besøkte. Lite sentrum, lite og se og finne på. Men var greit og gå å kikke og få seg litt mat og ellers slappe av, før det var tid for å få seg taxi tilbake til flyplassen.

Nå skulle jeg på en enda mer omfattende melkerute:
VDS - BJF - MEH - HVG - HFT - SOJ - TOS.

Dette skulle bli en temlig begivenhetsløs flight til og med Honningsvåg men så tok den seg virkelig opp.

Flight 47.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise VDS 16.49
Andkomst BJF 17.10
Lengde: ca 60km

Flight 48.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise BJF 17.25
Andkomst MEH 17.50
Lengde: ca 80km

Flight 49.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise MEH 18.05
Andkomst HVG 18.25
Lengde: ca 65km

Flight 50.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise HVG 18.40
Andkomst HFT 19.05
Lengde: ca 90km

Så var det tid for dagens store høydepunkt, i nydelig kveldssol fløy vi nærmest kant i kant med Nordkapp-platået. Virkelig en fantastisk opplevelse. Skjeleglad jeg hadde vindusplass på venstre side ja. Forøvrig kom det på noen kinesiske turister i Honningsvåg og de hadde litt vannskelig med å innordne seg. Om det bare var språkproblemer eller andre ting og skal ikke jeg uttale meg om. Men var ihvertfall en som snakket engelsk.

Flight 51.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise HFT 19.20
Andkomst SOJ 19.50
Lengde: ca 140km

Flight 52.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise SOJ 20.05
Andkomst TOS 20.30
Lengde: ca 90km

Da jeg kom tilbake til hotellet etter en meget lang dag i luften. Ble det grillet hummer på meg i hotellets resturant nam nam.

1 bilde Flyet jeg hadde på del 1 denne dagen.
2 bilde Sørkjosen lufthavn.
3 bilde Sørøya.
4 bilde Hurtigruta til kai i Hammerfest.
5 bilde Kabinen i flyet i del 1.
6 bilde Mehanm lufthavn.
7 bilde Vadsø kirke.
8 bilde Den gamle flystripa i Båtsfjord.
9 bilde Nordkapp-platået.
 

Attachments

  • P7231912.JPG
    P7231912.JPG
    263.5 KB · Views: 29
  • P7231913.JPG
    P7231913.JPG
    172 KB · Views: 33
  • P7231921.JPG
    P7231921.JPG
    228.8 KB · Views: 43
  • P7231933.JPG
    P7231933.JPG
    188.5 KB · Views: 48
  • P7231939.JPG
    P7231939.JPG
    191.8 KB · Views: 50
  • P7231940.JPG
    P7231940.JPG
    225.1 KB · Views: 45
  • P7231951.JPG
    P7231951.JPG
    251.4 KB · Views: 39
  • P7231957.JPG
    P7231957.JPG
    201.8 KB · Views: 52
  • P7231974.JPG
    P7231974.JPG
    144.2 KB · Views: 55
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 13.

Ja da var det tid for nest siste dag, en dag med ikke så mye flygning som foregående dager, men skulle ha noen timer og kose meg i Hammerfest. Dagens flygninger:
TOS - HFT / HFT - HAA - TOS

Flight 53.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass

Avreise TOS 10.15
Andkomst HFT 10.57
Lengde: ca 200km

Det var overskyet på flyturen men fikk et fantastisk syn med en rekke fjelltopper som stakk opp over skyene.

Da jeg kom til Hammerfest stod den forhåndsbestilte taxien og ventet på meg, og fraktet meg inn til sentrum. Gikk og kikket i butikker og på livet generelt. Gikk og en tur opp til turiststua (Som desverre var nedlagt som kafe) men fikk nå nydt den nydelige utsikten over Hammerfest og omegn.

Der oppe traff jeg et par fra Østlandet som var på biltur i nord. Dagen før hadde de vært på Nordkapp og de hadde sett et Widerøe fly som fløy rundt platået. Da jeg spurte dem hva klokka var da, så viste det seg at det var flyet jeg satt i iggår.

Etterhvert ble det tid til å ta taxi tilbake til flyplassen, dette er forøvrig norges mest trafikerte kortbaneflyplass, selv om man kun regner Widerøes avganger. I tillegg har flyplassen stor helikoptertrafikk til olje og gassinnstalasjoner.

Flight 54.
Reg.nr LN-WIF
Dash 8-100
Plass 1A

Avreise HFT 15.30
Andkomst HAA 15.51
Lengde: ca 60km

Da jeg kom ombord stussa jeg for flyet var stappfult, det kom direkte fra Tromsø og skulle via Hasvik tilbake til Tromsø, merkelig tvilte på at denne gjengen fløy rundtur. Og Hasvik er jo ikke akkurat verdens navle heller. Men så viste det seg at alle skulle på noe som heter Sørøyrocken (en stor rockefestival der oppe)

Etter litt om og men fikk jeg vindusplass, eneste vindusplass som var ledig var ved siden av en som er minst like stor og kraftig som meg så ville blitt veldig trangt, men spurte pent så satte han seg litt lenger bak ved midtgang.

Flight 55.
Reg.nr LN-WIF
Dash 8-100
Plass 1A

Avreise HAA 16.06
Andkomst TOS 16.49
Lengde: ca 150km

Etter en kjapp og grei flytur var jeg tilbake i Tromsø, brukte ettermiddagen til å gå en 6 km lang byvandring i Tromsø, fikk med meg store deler av sentrum samt den flotte utsikten fra Tromsø Maritime skole på toppen av øya.

1 bilde flyet som tok meg fra Tromsø til Hammerfest.
2 bilde Lyngsalpene som stikker opp gjennom skyene.
3 bilde Hammerfest lufthavn.
4 bilde utsikt over Hurtigrutekaia i Hammerfest.
5 bilde Hammerfest kirke
6 bilde meg på utsiktspunktet.
7 bilde Hasvik lufthavn.
 

Attachments

  • P7242007.JPG
    P7242007.JPG
    269.7 KB · Views: 30
  • P7242011.JPG
    P7242011.JPG
    140.3 KB · Views: 30
  • P7242017.JPG
    P7242017.JPG
    188.7 KB · Views: 27
  • P7242019.JPG
    P7242019.JPG
    457 KB · Views: 32
  • P7242028.JPG
    P7242028.JPG
    364.3 KB · Views: 29
  • P7242029.JPG
    P7242029.JPG
    373.8 KB · Views: 69
  • P7242049.JPG
    P7242049.JPG
    151.6 KB · Views: 69
Re: Norge Rundt på 14 dager

Dag 14.

Så var turen siste dag kommet, det var jo litt vemodig. Nå var ferien over, men turens lengste flygning gjenstod Tromsø - Bergen. Dagens rute:

TOS - BGO / BGO - HOV - OSL.

Flight 56.

Reg.nr LN-RDV
Dash 8-400
Plass 8A
Fult
Avreise TOS 10.07
Andkomst BGO 12.30
Lengde: ca 1200km

Lengste turen som sagt og min siste tur med 400 varianten. Tidvis skyet tidvis fin utsikt nedover vårt langstrakte land. Hadde kun 40 min conection på Flesland og svettet litt da vi ble parkert ute i huta heita og fikk buss inn til terminalen men gikk kjapt og greit.

Flight 57.

Reg.nr LN-WIH
Dash 8-100
Plass 8A
Få passasjerer
Avreise BGO 13.12
Andkomst HOV 13.54
Lengde: ca 200km

Begivenhetsløs flight med få passasjerer men fin utsikt.

Flight 58.

Reg.nr LN-WIH
Dash 8-100
Plass 8A
Helt fult
Avreise HOV 14.09
Andkomst OSL 15.11
Lengde: ca 330 km

Ja da var turen over mange flotte og uforglemmlige turer og øyeblikk. Stor takk til flott personale på fly og hoteller og andre jeg traff og snakket med. Det var en stor opplevelse.

1 bilde Tromsø lufthavn flyet jeg skulle ta til Bergen.
2 bilde fra cabinen på flyet fra Bergen til Oslo.
3 bilde båt nord for Bergen.
4 bilde Ørsta/Volda lufthavn.
5 bilde meg på Ørsta/Volda lufthavn.
 

Attachments

  • P7252055.JPG
    P7252055.JPG
    192 KB · Views: 33
  • P7252058.JPG
    P7252058.JPG
    255.8 KB · Views: 41
  • P7252060.JPG
    P7252060.JPG
    186.2 KB · Views: 41
  • P7252064.JPG
    P7252064.JPG
    217.1 KB · Views: 37
  • P7252066.JPG
    P7252066.JPG
    411.6 KB · Views: 73
Re: Norge Rundt på 14 dager

Ja håper dere har likt det jeg har kunnet dele med dere fra en helt fantastisk tur, har virkelig storkost meg. Noen data fra turen:

Antall flygninger: 58
Antall flyplasser: 33
Flyplass jeg fløy mest til/fra: Bodø (12 ganger til eller fra).
Flyplasser jeg leverte og eller hentet bagasje - OSL: BOO - TRD - TRF og TOS
Flyplasser hvor jeg forlot flyplassen for noen timer: SKN - ANX - BNN - KSU - HOV - ALF - VDS og HFT.
Flyplasser hvor jeg byttet fly uten å forlate flyplassen: SSJ - SOG - KKN og BGO
Flyplasser hvor jeg kun mellomlandet uten å forlate flyet: NVK - SVJ - RET - LKN - SDN - FRO - OSY - RVK - MQN - VAW - BJF - SOJ - MEH - BVG - HVG og HAA. Det tror jeg var alle flyplassene jeg var innom.

Likte turen veldig godt, men hadde gjerne sett at man hadde reserverte plasser også på kortbanerutene. Synes free seating er stressende. Men pytt pytt i det store og hele ingen stor sak. Jeg har storkost meg, håper dere har kost dere med lesning fra turen min.
 
Last edited:
Back
Top