OT: Seks sekunder er jo nærmest for luksus å regne sammenlignet med hva en opprinnelig hadde på T-37 TweetEn av flytypene jeg har noen timer på hadde ca 6 sekunders spool-up tid fra IDLE til maks RPM. Det er slike museumsfly som av den grunn ble fløyet med speed brake på finalen slik at man kunne ha høyt turtall allerede dersom en goaround skulle bli nødvendig i lav høyde.
OT: Seks sekunder er jo nærmest for luksus å regne sammenlignet med hva en opprinnelig hadde på T-37 Tweet![]()
Hvis ting går som planlagt så vil Orion flyene ha en forventet levetid frem til ca. 2030 med sine nye vinger. Som A346 er inne på, er jeg ikke sikker på om Luftforsvaret hadde ønsket å bytte ut sine "nye" orion, selv om de hadde hatt muligheten.
![]()
Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvarets mediesenter
Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
...NH-90 (til fregatt og KV og som dukker opp her i landet i neste uke)...
Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
Neste uke? Er det en maskin Norge faktisk skal ha eller er det en utleie maskin for trening? Har du noe mer info om når alle kommer til fastlandet?
Så historien med Hercules gjentar seg? Man forsøker å fornye seg til greiene er nesten 50 år og når alle står på bakken, tenker man på å fornye seg![]()
Det du ser i glasskula di er altså Russland som potensiell trussel?
Jeg vil bare minne om at norsk-russisk historie i konfliktfylte tider kan oppsummeres slik:
*I Vikingtida blei norske tronarvinger sendt østover for beskyttelse i krisetider
*Da handelen til Norge var blokkert under Napoleons kriging med Danmark på laget, forsynte russerne Nordnorge med korn.
*Under andre verdenskrig frigjorde Sovjet Nord-Troms og Finnmark, de eneste landområdene de frigjorde uten å okkupere.
Det siste vesentlige som har skjedd er at vi delte et enormt havområde 50/50 med Russerne.
Jeg klarer virkelig ikke å se at vi har noen som helst grunn til å frykte noe som helst fra den kanten. forholdet mellom landene har alltid vært godt. Bare til dels forpurra av et forkvakla regime der på 1900-tallet samtidig som Norge var alliert med det regimets hovedmotstander.
Det du ser i glasskula di er altså Russland som potensiell trussel?
Jeg vil bare minne om at norsk-russisk historie i konfliktfylte tider kan oppsummeres slik:
*I Vikingtida blei norske tronarvinger sendt østover for beskyttelse i krisetider
*Da handelen til Norge var blokkert under Napoleons kriging med Danmark på laget, forsynte russerne Nordnorge med korn.
*Under andre verdenskrig frigjorde Sovjet Nord-Troms og Finnmark, de eneste landområdene de frigjorde uten å okkupere.
Det siste vesentlige som har skjedd er at vi delte et enormt havområde 50/50 med Russerne.
Jeg klarer virkelig ikke å se at vi har noen som helst grunn til å frykte noe som helst fra den kanten. forholdet mellom landene har alltid vært godt. Bare til dels forpurra av et forkvakla regime der på 1900-tallet samtidig som Norge var alliert med det regimets hovedmotstander.
Vel, dette var interessant og historieløs lesning. Kommer dette fra NKP eller SUKP? "Forholdet mellom landene har alltid vært godt"? Hvor var IL-2 i perioden 1945-1990? Og hva har forandret seg etter 1990? Bortsett fra at industrispionasjen har økt.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.