Norge går for F-35

Re: Joint Fight Striker F-35 A satt på bakken igjen

Saken med JSF er at den blir bare dyrere, så langt er Norge snart en hovedsponsor.
Dessverre ser det ut til at Amerikanerne selv vurderer å avslutte JSF programmet og skrote maskinen i samme stil som de gjorde med Commanchen grunnet at kostnadene bare stiger, og når den er designet til å være en billigere versjon enn Raptoren så er det ikke rart at hårene begynner å stå rett opp.

Så vi får se, men om Norge sier nei til å spytte i mer penger i prosjektet så tror jeg Lockheed vil slite med å forsvare utviklingen av maskinen.

Re: Joint Strike Fighter satt på bakken igjen

Må vel finnes andre alternativ som Norge kan bruke? Virker som vi elsker å bruke litt ekstra med penger...

Re: Norge går for JSF

Vis F35 blir satt på baken for godt så håper jeg Norge kjøper F22 Raptor de er jo nesten helt like. ;)

Vis F35 blir satt på baken for godt så håper jeg Norge kjøper F22 Raptor de er jo nesten helt like. ;)

1. USA eksporterer ikke F22
2. F22 er enda dyrere enn JSF
3. F22 er også satt på bakken pga tekniske problemer. Blant annet krasjet nylig en maskin
4. F22 er et helt annet type fly enn det Norge har sagt de behøver/ønsker seg

Må vel finnes andre alternativ som Norge kan bruke? Virker som vi elsker å bruke litt ekstra med penger...

Vel, er kontraktene priset i dollar, så vil vel ikke litt prisstigning på disse fremover være verdens undergang...

-A

Vel, er kontraktene priset i dollar, så vil vel ikke litt prisstigning på disse fremover være verdens undergang...

-A

Skal muligens være enig hvis dollaren synker, men bare ikke prisen går opp som det spekuleres i. Da vil man jo evnt være like langt eller lengre fra den opprinnelige prisen.

jammen glad jeg betaler skatt.. Men hvor mange land er inne i prosjektet den dag idag? Det virker jo som færre og færre vil ha flyet, og at det nesten er krise om fler trekker seg?

jammen glad jeg betaler skatt.. Men hvor mange land er inne i prosjektet den dag idag? Det virker jo som færre og færre vil ha flyet, og at det nesten er krise om fler trekker seg?

Rappa litt fra wiki på det du spurte om, men vet ikke hvor mange som er ute.

Hovedutvikler: USA
Nivå 1 partner: Storbritannia ($2 milliarder)
Nivå 2 partner: Italia ($1 milliard) og Nederland ($800 millioner)
Nivå 3 partner: Tyrkia ($175 millioner), Australia ($144 millioner), Norge ($130 millioner) , Danmark ($110 millioner) og Canada ($100 millioner)
I tillegg er Israel og Singapore med som Security Cooperative Participants.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Damn, Norge sin andel var ikke rare greiene sammenlignet med (spesielt) Storbritannia, Italia og Nederland.

Er dette "Jet Air Intake" utgave propell? Kliss likt idiotene som setter turbo scoop på panseret av biler med strikkmotor. Fikk meg en god latter her ja;)

Regjeringen går om få måneder til Stortinget for å be om fullmakt til å bestille den første leveransen av kampflyet F-35 som skal til Norge.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6428144.ece

De første flyene skal leveres til Norge i 2017, ikke i 2018 som lenge var planen. Med fire år fra bestilling til levering, er det bare tiden og veien for produsenten Lockheed Martin.

20130106-018_4672764a.jpg

Back