The Ticketor
ScanFlyer Dusty
Re: Norge går for JSF
BSSW, det er fryktelig nære en infraction å ikke vite at Sverige ikke er i NATO!
BSSW, det er fryktelig nære en infraction å ikke vite at Sverige ikke er i NATO!
Du har fått en PMBSSW, det er fryktelig nære en infraction å ikke vite at Sverige ikke er i NATO!
Så Sverige er ikke alliert med Norge???
Jeg så forøvrig en svært fornøyd Kongsberg-ordfører på TV i kveld.
USA er meg bekjent en mye nærmere alliert, jeg skal ikke si for sikkert om Sverige i det hele tatt har noe forsvar?
Jeg må si det er litt skremmende å se hvor liten kunnskap enkelte har om nabolandet Sverige, men dem om det ...:wow:
- Stealth var ikke et krav fra vår side, da ville vi bare hatt en kandidat. Men det viste seg at det ble en av de store tingene som ble avgjørende for valget, sier forsvarsdepartementets jagerflyforhandler Pål Bjørseth.
- Har Gripen tekonologi som kan måle seg med dette?
- Nei, ikke som oppfyller våre behov.
Såg uttalande i TV ikväll av Sveriges statsminister att det nordiska och svensk-norska försvarssamarbetet nu är hotat . Inte vad norska politiker säger men tror det helt plötsligt blev iskallt mellan Sverige och Norge! Det blev mer vi o dom.
Personligen tror jag det är ett teknologiskt misstag av Norge, JAS hade gett mer tillbaka till Norge och vem vet med kunskap om JAS hade kanske de nordiska länderna i framtiden kunnat utveckla ett stridsflygplan gemensamt och sluppit sitta i knät på Oncle Sam ,men där sitter tydligen norrmännen bra:colgate:
Jeg er klar over det, men jeg ser rett og slett ikke for meg at Gripen er i produksjon om 15 år, noe F-35 helt klart vil være. Det ville ha drysset penger på flere bedrifter om Gripen ble valgt, men jeg greier ikke se hvordan antallet produserte deler eller varigheten ville være den samme. Norske bedrifter produserer enda deler til F-16 (noe de kommer til å gjøre i mange år framover,) og det samme kan vi nok forvente at de gjør om 30+ år til F-35.Vad gäller norsk industri så har ju både försvarsministern, SFI & LO med flera sagt att Saab hade bättre o mer omfattande industri motköpsavtal än L.M.
RR kutter ansatte på alle områder, men spesielt på de sivile områdene (bla som følge av forsinkelsene på A380 og 787.)RollsRoyce som gör motorn ska ju dra ner 2000 personer (stod i nyheterna igår)
Om USA kansellerer dette prosjektet vil flere titalls tusen ansatte stå uten jobb, forsvarsindustrien (som USA tjener store penger på) ville blitt kraftig svekket, og da vil USAF/USMC/USN stå igjen med gammel flåte jagerfly om ti år. Nei, F-35 blir ikke kansellert, uansett hva Jon Bingen måtte mene.och med tanke på USAs finansiella läge gör det att JSF är ett hög-risk projekt som ju tom engelsmännen funderat på att dra sig ur.
Helt klart. Gripen er etter all sannsynlighet det siste jagerflyet Sverige utvikler og produserer alene.Vi har ikke noen interesse i å utvikle vår eget jagerfly. For oss er det langt billigere å kjøpe tilnærmet ferdige fly fra andre som har større ressurser og som kan dra nytte av stordriftsfordeler. Bare tenkt på hvor mange milliarder ekstra svensk jagerflyutvikling har kostet svenske skattebetalere fordi dere skal ha deres eget fly
Jeg synes vi heller skal benytte anledningen til å forsøke å få redusert antall fly, holde prisen nede og legge press på amerikanerne om å dempe sin krigsproduksjon, sier Langeland til NTB.
Norges hovedallierte innen forsvarsamarbeid er og blir NATO. At Sverige har valgt å stå alene er Sveriges eget valg
Vi har ikke noen interesse i å utvikle vår eget jagerfly. For oss er det langt billigere å kjøpe tilnærmet ferdige fly fra andre som har større ressurser og som kan dra nytte av stordriftsfordele. Bare tenkt på hvor mange milliarder ekstra svensk jagerflyutvikling har kostet svenske skattebetalere fordi dere skal ha deres eget fly