Norge burde kjøpt brannfly(?)

Trdfly

Moderator
Medlem
Norge burde kjøpt brannfly(?)

De siste to storbrannene i vinter, i Flatanger og Lærdal har vist at det ikke bare om sommeren trengs store vannmengder, men hele året til slukking av storbranner. Jeg mener at det burde vært skaffet opptil flere brannfly som har vært utplassert på flere flyplasser i Norge... De kunne også bistått i stor/skogbranner i nabolandene.

Hvor mange fly? Hvilke brannfly burde vært kjøpt inn?

Re: Norge burde kjøpt brannfly(?)

Media forteller at slukningsarbeid med helikopter periodevis ikke har vært mulig pga. for sterk vind.

Vil sterk vind kunne sette en stopper for slukking med eventuelle brannfly?

Er vel bedre å leie inn fly med mannskap de få gangene det trengs.

Er vel bedre å leie inn fly med mannskap de få gangene det trengs.

Fra hvor da? Slikt tar tid. Vi er enormt sårbare når det er så tørt som det er nå i store deler av landet og når vinden blåser slik den gjør. Jeg er redd for at det ikke er siste gangen vi ser branner av slikt omfang vi har sett de siste ukene.

Fra hvor da? Slikt tar tid. Vi er enormt sårbare når det er så tørt som det er nå i store deler av landet og når vinden blåser slik den gjør. Jeg er redd for at det ikke er siste gangen vi ser branner av slikt omfang vi har sett de siste ukene.

Der er vel ett par brannfly i Europa(har ikke sjekket). Men det må jo være en bedre løsning enn å ha brannfly stående stand by for de få gangene brannfly kan brukes. Tatt i betraktning at storbranner ofte skyldes sterk vind, og Norges kupperte landskap er det vel ikke særlig ofte brannfly kan brukes....

Ett fly som kan brukes som skolefly,transportfly eller lignende utenom brannoppdrag burde det vært mulig å hatt i ett land med våres størrelse og økonomi

Der er vel ett par brannfly i Europa(har ikke sjekket). Men det må jo være en bedre løsning enn å ha brannfly stående stand by for de få gangene brannfly kan brukes. Tatt i betraktning at storbranner ofte skyldes sterk vind, og Norges kupperte landskap er det vel ikke særlig ofte brannfly kan brukes....

Det er fortsatt mulig å slipp vannet fra høyder også over fjelltoppene...
Men hovedargumentet vil nok være prisen for alle de brannene som kan begrenses vært år...
Både for stat og forsikringselskapene og ikke minst alle tapene for de berørte, samt at det vil sysselsette flere...og (eventuelt) forsvaret har sikkert blitt godt mottatt i nabolandene ved brann der også... så pris for drift og innkjøp vs. pris for brannene vil nok ikke bli alt for stor...

Nå er jeg ikke ekspert på området. Men når vi ser den gode beredskapen andre land ifht. brannfly så tror jeg vi har noe å strekke oss etter. Den helikopterberedskapen vi har pr. nå fungerer greit nok den. Men når brannene blir såpass store at de utsletter hele lokalsamfunn så mener jeg at sterkere skyts må til.

Kuppert terreng har ikke så mye å si. Mye kuppert terreng lengre sør i Europa der brannfly er viktige hjelpemidler til å begrense.

Jeg tror myhrair har mye rett i det han skriver her:

Men hovedargumentet vil nok være prisen for alle de brannene som kan begrenses vært år...
Både for stat og forsikringselskapene og ikke minst alle tapene for de berørte, samt at det vil sysselsette flere...og (eventuelt) forsvaret har sikkert blitt godt mottatt i nabolandene ved brann der også... så pris for drift og innkjøp vs. pris for brannene vil nok ikke bli alt for stor...

Ett fly som kan brukes som skolefly,transportfly eller lignende utenom brannoppdrag burde det vært mulig å hatt i ett land med våres størrelse og økonomi

Evt. er vel en fellesløsning med Sverige og evt. Finland en mulighet.

Selvfølgelig kan man ha flere tanker i hodet på én gang (eller i kjapp rekkefølge etter hverandre), men selv om Norge har penger, så har Norge ikke penger.

Det ville gitt bedre effekt å sørge for flere plasser på brannskolen og en mer gjennomtenkt tilnærming til utdannelse av brannmannskap, en seriøs satsing på utstyr og øvelser for Sivilforsvaret (som hadde over 100 mann i innsats i Lærdal og er oppe i drøyt 70 i Flatanger), osv etc mm...

Men for all del, brannfly er veldig kult!

Men iom helikopter ikke kan brukes pga vind, så tror jeg ikke fly hadde hjulpet så mye bedre heller. Treffsikkerheten kan ikke være noe særlig i denne vinden.
Men tross alt, hadde vært kult, men det måtte ha vært en kombi løsning om Norge skulle tatt seg råd.

Hvor mye vann tror du treffer brannen da?

Noe akutt problem er det ikke da det brenner ekstremt lite i Norge, selv om det har vært noen branner nå nylig.

En del steder der man ser brannfly i bruk er steder der det er relativt lite vann/langt til vann. Da vil fly kunne transportere vann over avstander raskt. Om man ser på 3-4 helikoptre som henter vann i nærmeste innsjø/fjord og går i skytteltrafikk så spørs det om ikke de er mer effektive og mer treffsikre.

Hvor skal flyene fylles opp og hvordan skal de fylles opp? Hva er effektiviteten på dem ifht. helikoptre?

Hvordan plukke opp ferskvann uten å lande for å fylle via slange i vinterhalvåret?
De fleste vann er vel frosset til? Kanskje bortsett fra de store innsjøene?

Slike flymaskiner pleier ikke å være særlig glade i saltvann (Korrosjon og slikt)

JEg tror at i Frankrig og Spanien er denne type fly ganske udbredt...Har set dem flere gange på Korsika og i Sydfrankrig

Hilsen Ole

Back