Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Gripenpl

Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Jeg må få sitere en gammel mekaniker i SAS da de kjøpte sin første Airbus "Det er bare amerikanerne som kan bygge fly"

Ja, denne mekanikeren må ha vært gammel...
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

En STOVL versjon har også dårligere performance og rekkevidde og er rett og slett et dårligere fly

Ja, STOVL versjonen tilfredstiller ikke norske operative krav her.
Forøvrig er det nå på høy tid at man velger etter beste tekniske løsninger,kvalitet , pris og driftspålitelighet.
Politikk bør ikke vektes nå lenger. På andre handelspolitiske områder har USA vist oss at de blåser i Norges synspunkter slik at tiden for overdreven lojalitet til USA på grunn av historien nå bør være over.
USA er de første til å praktisere konkuranse , proteksjonisme og dominans ut fra landets egne interesser i handelen med andre nasjoner.
Det ville være naivt å tro noe annet.
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Dere har nok rett i at STOVL-versjonen ikke er egnet for Norge. Jeg mener også at Norge bør velge det flyet som passer best til å operere i Norge, og ikke tenke kun på hva som er best egnet til f.eks. NATO-operasjoner i midtøsten. Kanskje det som er den mest aktuelle bruken i stid med dagens trusselbilde, men det er ingen som vet hva vi trenger i morgen...
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

En ting er sikkert, det kommer aldri til å lande noen JSF på en norsk kortbaneflyplass. Og den veien det går med den militære dekningen av landet mener jeg sjøl at det optimale må være et fly som er lett å vedlikeholde og lett å drifte under relativt kummerlige forhold.
Og da er jo svaret egentlig gitt. Et fly uten "Just Silly Features". :)
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Nei vi skal jo snart ikke ha noe forsvar her i landet. Se bare på MTB'ene som ble kjøpt... Snart finner de vel ut at vi skal ha F-16 i 20 år til. 5 operative, og resten som delefly. :lol:
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Se ikke bort fra at du får rett med tanke på å beholde F16 litt til, det er jo noe som heter å utsette beslutninger, særlig praktisk ved vanskelige beslutninger. Dette er en vanskelig beslutning og jeg tror ikke denne avgjørelsen er tatt (mange tror tydeligvis det). SV gjør hva de kan for å velge Gripen. Eurofighter er ute av bildet!
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

En bør lett kunne finne ut hva som er best for Norge ved å gå etter noen enkle klare mål.

Kjøpskostnad
Nyttelast
Max Hastighet
Max Flyhøyde
Rekkevidde
Thrust/Weight

La oss så se på tallene:

Kjøpskostnad
JAS-39 $50mill/pr fly x 48= $2,4mrd VINNER
Typhoon $122,5mill/pr fly x 48= $5,88mrd
F-35 JSF $200mill/per fly x 48= $9,6mrd * Kan lett stige i pris

Nyttelast
JAS-39 2100kg (Egenvekt 6620kg)
Typhoon 4550kg (Egenvekt 11000kg)
F-35 JSF 8100kg (Egenvekt 12000kg) VINNER*

*Stealth egenskapene forsvinner når en har våpen under vingene og underkroppen. Hvis en vil fly med Stealth må en ha alle våpnene i ett innvendig lasterom, og kapasiteten blir da vesentlig mindre.

Max hastighet
JAS-39 Mach 2.0 VINNER
Typhoon Mach 2.0 VINNER
F-35 JSF Mach 1.6

Max flyhøyde
JAS-39 50,000ft
Typhoon 65,000ft VINNER
F-35 JSF Ikke kjent men vil mest sannsynlig ligge under Typhoon

Rekkevidde
JAS-39 800km *
Typhoon 1390km
F-35 JSF 2200km VINNER

*JAS 39E/F som blir tilbudt Norge har større drivstoffkapasitet og større nyttelast + andre oppgraderinger.

Thrust/Weight (Hvor mye motorkraft flyet har i forhold til vekten 1:1 vil si at motorkraften er like kraftig som vekten av flyet)
JAS-39 0.94:1
Typhoon 1.18:1 VINNER
F-35 JSF 0.89:1

Våpenlast:

JAS 39 Gripen:
* 1 × 27 mm Mauser BK-27 cannon
* 6 × Rb 74 or Rb 98
* 4 × Rb 99, Rb 71, MICA or Meteor
* 4 x Rb 75
* 2 x KEPD 350
* 4 x laser-guided bomb
* 4 x CRV7 rocket pod
* 2 x Rb 15F anti-ship missile
* 2 x Bk 90 cluster bomb


Eurofighter Typhoon
* Gun: 1x 27 mm Mauser BK-27 cannon
* Air-to-Air missiles: AIM-9 Sidewinder, AIM-132 ASRAAM, AIM-120 AMRAAM, IRIS-T and in the future MBDA Meteor
* Air-to-Ground missiles: AGM-84 Harpoon, AGM-88 HARM, ALARM, Storm Shadow (AKA "Scalp EG"), Brimstone, Taurus, Penguin and in the future AGM Armiger
* Bombs: Paveway 2, Paveway 3, Enhanced Paveway, JDAM, HOPE/HOSBO
* Laser designator, e.g. LITENING pod

F-35 Lightning (JSF)
* 1 × GAU-12/U 25 mm cannon — slated to be mounted internally with 180 rounds in the F-35A and fitted as an external pod with 220 rounds in the F-35B and F-35C.[65][66]

* Internally (current planned weapons for integration), up to six[67][68] AIM-120 AMRAAM or AIM-132 ASRAAM or two air-to-air and two air-to-ground weapons (up to two 2,000 lb weapons in A and C models; two 1,000 lb weapons in the B model) in the bomb bays. These could be AMRAAM, the Joint Direct Attack Munition (JDAM) — up to 2,000 lb (910 kg), the Joint Standoff Weapon (JSOW), Small Diameter Bombs (SDB) — a maximum of four in each bay, the Brimstone anti-armor missiles, Cluster Munitions (WCMD) and High Speed Anti-Radiation Missiles (HARM). The MBDA Meteor air-to-air missile is currently being adapted to fit internally in the missile spots and may be integrated into the F-35.

* At the expense of being more detectable by radar, many more missiles, bombs and fuel tanks can be attached on four wing pylons and two wingtip positions. The two wingtip pylons can only carry AIM-9 Sidewinders, while the Storm Shadow and Joint Air to Surface Stand-off Missile (JASSM) cruise missiles can be carried in addition to the stores already integrated. An air-to-air load of 12 AIM-120s and two AIM-9s is conceivable using internal and external weapons stations, as well as a configuration of six two thousand pound bombs, four AIM-120s and two AIM-9s.

Lær mer her hos kildemateriellet:
Saab JAS 39 Gripen
http://www.gripen.com/en/index.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Gripen

Eurofighter Typhoon
http://www.eurofighter.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

Lokheed Martin F-35 Lightning
http://www.jsf.mil/
http://en.wikipedia.org/wiki/F-35
 
Last edited:
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Hmm.. fullt lastet veier altså JSF 20,1 tonn. Artig marktrykk da kan jeg tenke meg. Det er ikke akkurat F-111-hjul på den. :)
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

maks høyde 39500 ft på Gripen? det er lavere enn mange rutefly cruiser... skuffende
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Flyet heter JAS-39 og maks flyhøyde er 50,000ft. Har kanskje ikke skilt de to tallene godt nok. Sorry!
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

Flyet heter JAS-39 og maks flyhøyde er 50,000ft. Har kanskje ikke skilt de to tallene godt nok. Sorry!


ahh, så dum jeg er... nå ser jeg det :)
 
Re: Norge begärde på fredagen att Saab i år ska lämna offert på 48 nytillverkade Grip

TAkk for meget bra oppsummering.
Men med nye Gripens kraftigere motor= større MTO(max takeoff weigth) = mer drivstoff-kapasitet, vil rekkevidden øke og dermed vil Gripen matche bedre norske forhold.

Tidligere har Gripen vert mindre attraktiv i Norge pga kort rekkevidde.
Gripen er fullt kompatible med NATO operasjoner, noe de har bevist.

mvh
 
Back
Top