Nordmenn savnet etter (små)flystyrt i USA

Re: Nordmenn savnet etter (små)flystyrt i USA

Uggent... Har en kompis/nabo som er der borte under utdanning. Akkurat ferdig med trening på Seneca/multi... men flyr mye 172 på fritiden.

Vi har vel også en med-forumist i samme situasjon der over!

Ikke hyggelig, kjenner selv flere som er der borte. Står ikke i mediene hvilken skole det gjelder, men er vel sannsynligvis Phoenix East?

Står ikke i mediene hvilken skole det gjelder, men er vel sannsynligvis Phoenix East?

Ser sånn ut ja... Trist... :cry:

Daglig leder Thor Alvik i Luftfartsskolen bekrefter overfor TV 2 at det er to nordmenn som er savnet.

– Vi fikk beskjed fra partnerskolen vår Phoenix East Aviation i natt om at et av skolens fly har styrtet. Beskjeden vi fikk er at et Cessna 172 skolefly av nyere dato med to norske studenter ved skolen hadde gått ned i 18.30-tiden lokal tid onsdag, sier Alvik.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/to-nordmenn-er-savnet-etter-flystyrt-i-usa-3419623.html

Noe anslag på hvor mange nordmenn som studerer ved Phoenix East?

Noe anslag på hvor mange nordmenn som studerer ved Phoenix East?

Det har ligget på rundt 40-60 de siste 5 år, litt usikker på hvor mange det er akkurat nå.

Sarasota-Daytona er en typisk XC flight man enten tar på slutten av PPL eller på slutten av IR. Ut fra kart over hvor de krasjet, så tviler jeg på at de har fløyet direkte fra Sarasota til Daytona. Krasj-stedet er et godt stykke sør for Daytona, ca 40km i luftlinje. Det kan dog være siste leg av en 3-leg XC, f.eks Daytona-Sarasota-Melbourne-Daytona.

Jeg har en mistanke om at det kan være denne flighten:
http://flightaware.com/live/flight/N6345L/history/20110216/2100Z/KSRQ/KDAB

For ca 5 år siden døde en norsk-kanadisk elev i Daytona når en multi krasjet og brant opp. Han var også elev på PEA, men når han krasjet fløy han med en annen flyskole.

http://www.news-journalonline.com/n...-crashes-into-ocean-no-sign-of-survivors.html

Last edited:

Ufattelig tragisk ulykke! Jeg har to kompiser der borte på den skolen så dette var ingen god følelse.

Jeg går på en annen flyskole i Florida, men jeg fløy ulykkesstrekningen i går kveld uten å vite om ulykken.
Kjempefine og behagelige flyforhold. Relativt god sikt.

Dette er tragisk!

Burn på Mesh som publiserte feil navn! USA i et nøtteskall!

Er noe spesielt å sette meg tilbake i flyet i kveld og ta meg en flytur over Florida. Man vet aldri om man kan være den neste. Uansett er det mye farligere å kjøre bil, eller å dra ut på byen en lørdagskveld.

USA i et nøtteskall? Forstår ikke hvorfor det skulle være USA i et nøtteskall, men det er helt uvesentlig.

Dette er veldig triste nyheter, og jeg kondolerer til de pårørende.

Burn på Mesh som publiserte feil navn! USA i et nøtteskall!

Er noe spesielt å sette meg tilbake i flyet i kveld og ta meg en flytur over Florida. Man vet aldri om man kan være den neste. Uansett er det mye farligere å kjøre bil, eller å dra ut på byen en lørdagskveld.

Dette er jeg uenig i. Fly er statistisk tryggere hvis man sammenligner kommersiell flyging og bil, og ser på antall fatale ulykker pr. km eller pr. time. Tallene for GA er etter min forståelse totalt annerledes.

<mod>
En tragisk ulykke, sannsynligvis med to norske omkomne, også svært sannsynlig at noen her inne kjenner dem. La oss holde oss til saken og ikke begynne med diskusjoner rundt presse/journalister etc etc nå. (Ta det evt i egen tråd)

Brukere har reagert på innlegg her allerede, vennligst vis respekt.
</mod>

utrolig trist å lese den artikkelen som stod i VG, like før det rant en tåre i øyekroken

Nå er det bekreftet... Begge er funnet omkommet...
Mine tanker går nå til de pårørende, og hvis det er noen her inne som kjenner de, vil jeg kondolere. Det er ufattelig trist at dette skjedde! :(

Back