• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nordmann angrer angrep på flyvertinne

Re: Nordmann angrer angrep på flyvertinne

Et veldig godt poeng, synes jeg.

Det er vel ganske talende for de som kommenterer avisartikler her, at en artikkel om en passasjer som oppfører seg tullete, tas for god fisk, mens en hver artikkel om flyselskaper eller ulykker dissikeres til minste detalj for å finne feil.

Det er vel en del fakta som ligger utenfor hva Dagbladet eventuellt har lagt til:

1. Han var om bord i TG fra CPH-BKK
2. Han oppfoerte seg saapass klanderverdig at han ble moett av politi ved ankommst.
3. Det er vel ogsaa klart at hans oppfoersel mot et besetnings medlem foerte til at politiet moette flighten.
4. Han havnet i fengsel - uklart om det skyldes oppfoersel ombord eller paa flyplassen i Bangkok eller en kombinasjon.

Basert paa disse faktaene, saa er det vel grunnlag for aa antyde at fyren er minst en tulling.

- Jeg er selvstendig næringsdrivende, og mister oppdrag for flere hundre tusen kroner mens jeg går her og venter på en avgjørelse i det thailandske rettssystemet. Det svir. Min kone og de fire barna blir lidende på grunn av mine dumheter,

At han mister oppdrag for flere hundre tusen kroner iløpet av et par-tre ukers tid betviles herved..

http://www.proff.no/proff/search/companyDetails.c?freeText=&bc=0&c=M01IEUGY&org=967542768
http://www.proff.no/proff/search/companyDetails.c?freeText=&bc=&c=979715412&org=979715412

For en vits av en fyr.. burde vært beskyttet mot seg selv.. forøvrig merkelig navn på et tapetserings/gulvleggingsfirma..

Last edited:

Tja, grovt regnet; 4 millioner i driftsinntekter i året, la oss si at han tilbringer 3mnd per år i Thailand og 9mnd i Norge, det blir over 400000 per mnd, så det er vel ikke helt utenkelig? For øvrig skal jeg for en gangs skyld dy meg for å kommentere artikkelen, tror det meste jeg kunne funnet på å si er sagt allerede... ;)

- Jeg har gullkort, men det gikk vel betjeningen hus forbi siden jeg denne gangen satt på økonomiklasse. Derfor fikk jeg ikke den respekten jeg hadde krav på, sier mannen til Dagbladet.
Jeg har ikke gullkort, men blir alikevel alltid respektert av de kabinansatte. Men det kan vel ha noe å gjøre med at jeg respekterer dem? :rolleyes:

"Better to remain silent and thought a fool, than to speak and remove all doubt."

Det hender at jeg skjemmes over å være norsk når jeg reiser i Asia pga mine medpassasjerer - desverre ikke så enestående.

Eders
Knut Erik

Det hender at jeg skjemmes over å være norsk når jeg reiser i Asia pga mine medpassasjerer - desverre ikke så enestående.

Eders
Knut Erik

Jeg har en god del turer med SQ etter hvert, og stort sett på hver tur har je ghatt en liten samtale med forskjellige blandt mannskapet og spurt uformellt om hvilket segment de synes er mest ubehagelig å få på listen sin. Konsekvent svares det at SIN-CPH-SIN er en av de mest ubehagelige segmentene, stort sett på grunn av ting som listes i denne tråden.

Dette svaret har vært uniformt blandt alle jeg har spurt i mine 7-8 år med myw SQ-reising. Noen ganger er jeg glad jeg kan vifte med et pass fra utenfor Skandinavia og late som jeg ikke kjenner til ting... ;)

-A

Så det var deg, ja!??:lol:

BF:cool2

Jepp..ute av skapet.

Hilsen Jan (54)

Men seriøst...er vi Skanidnaviere virkelig så ille ombord på fly? Selvfølgelig finnes det noen skrekkeksempler som denne idoten, men har vanskelig for å tro at all verdens cc frykter oss.

Og her var vi ikke generaliserende i det hele tatt?
Nordmenn er slik, østeuropeere slik osv...
Kanskje nasjonalitet egentlig ikke har så mye å si når alt kommer til alt?

Dette blir for naivt. Spør f. eks folk i Sør-Europa (gemerelt) hva de synes om nordmenn og svenskers omgang med alkohol.....

Jepp..ute av skapet.

Hilsen Jan (54)

Men seriøst...er vi Skanidnaviere virkelig så ille ombord på fly? Selvfølgelig finnes det noen skrekkeksempler som denne idoten, men har vanskelig for å tro at all verdens cc frykter oss.

Vel, du har iallefall forsterket enn hver mistanke om norske passasjerer.
"keep up the good work!"

Dette blir for naivt. Spør f. eks folk i Sør-Europa (gemerelt) hva de synes om nordmenn og svenskers omgang med alkohol.....

Naivt?
På hvilken måte er det naivt å stille spørsmål ved om det stemmer at nordmenn er slik og andre folkeslag sånn?
Det som er naivt, eller rettere sagt dumt, er å proklamere at nordmenn er de verste når det gjelder å lage bråk ombord i fly.
Du klarer neppe å bevise en slik påstand. I norsk presse står det selvsagt hovedsaklig om norske passasjerer. Det betyr jo ikke at andre ikke kan være like ille eller verre.

Når du kan spørre en person fra Sør-Europa om hva han synes om Nordmenn, og du får som svar at vi har en drikkekultur som ingen har sett maken til, så er det jo ikke noe å kverulere i en gang.
Hadde det ikke vært for at vi legger igjen flere millioner kroner på disse sydendestinasjonene hvert år, så hadde vi ikke vært ønsket velkommen der i det hele tatt.

Når du kan spørre en person fra Sør-Europa om hva han synes om Nordmenn, og du får som svar at vi har en drikkekultur som ingen har sett maken til, så er det jo ikke noe å kverulere i en gang.
Hadde det ikke vært for at vi legger igjen flere millioner kroner på disse sydendestinasjonene hvert år, så hadde vi ikke vært ønsket velkommen der i det hele tatt.

Kverulere?
Man kverulerer dersom man ikke kjøper stereotype forestillinger?
Jeg har gjennom alle de årene jeg har reist med fly rundt om i verden aldri opplevd at nordmenn har laget bråk eller kvalme ombord i et fly. Eneste gangen jeg opplevde noe skikkelig ubehagelig der en passasjer laget bråk og regelrett herjet i ruset tilstand, gjaldt en amerikaner på en flight til Chicago.
Uten at jeg går rundt å tror at amerikanere er verre enn andre på dette feltet.

Vi er kanskje på to forskjellige saker her. :)
Jeg snakker om dagligdags norsk drikkekultur både her hjemme og på ferie. Om folk drikker mye på flyet, har jeg ingen bevis over. Men hvis du mener at nordmenns drikkekultur ikke er så gal, og kaller det en stereotype, så vil jeg si at du kverulerer.

Vi er kanskje på to forskjellige saker her. :)
Jeg snakker om dagligdags norsk drikkekultur både her hjemme og på ferie. Om folk drikker mye på flyet, har jeg ingen bevis over. Men hvis du mener at nordmenns drikkekultur ikke er så gal, og kaller det en stereotype, så vil jeg si at du kverulerer.

Jeg kjenner ikke mange nordmenn eller andre som har en drikkekultur som gjør at man drikker seg fra sans og samling. Jeg er selvsagt klar over at det finnes endel mennesker som ikke klarer å begrense drikkingen og som blir ubehagelige i fylla. Men jeg nekter å tro at dette er et norsk karaktertrekk. Jeg tror heller ikke at stupfulle nordmenn i syden representerer nordmenn flest sin omgang med alkohol.

Det som er naivt, eller rettere sagt dumt, er å proklamere at nordmenn er de verste når det gjelder å lage bråk ombord i fly.
Du klarer neppe å bevise en slik påstand. I norsk presse står det selvsagt hovedsaklig om norske passasjerer. Det betyr jo ikke at andre ikke kan være like ille eller verre.

Nei, og det har jeg heller ikke sagt, og et par faktaopplysninger:

1. Det er faktisk svært lite bråk på fly totalt sett, og engelskmenn og tyskere er gjengangere, fordi det er flest av dem. Altså ingen generalisering.
2. Når turister fra f. eks Øst-Europa er dårlig likt svært mange steder i Europa (spør innbyggerne i Monaco) skyldes vel en form for mangel på folkeskikk, ikke vet jeg.
3. Nordmenn er ikke verre enn andre, men vi har altså et litt frynsete rykte rundt omkring.

Dusten som danner grunnlaget for denne tråden bidrar ikke akkurat positivt.

Vel, du har iallefall forsterket enn hver mistanke om norske passasjerer.
"keep up the good work!"

Hehe...må nok bare innrømme at jeg ikke er Jan (54) likevel, men det hadde jo vært en typisk Jan ting å gjøre å stå frem på forumet her også i tillegg til hele Akersgata. Jeg synes det var litt humor i det, men den var kanskje ikke tydelig nok...

Men bildet beholder jeg - synes Jan er reine kultpersonen der han stolt poserer med gullkortet sitt etter den "turbulente" flyturen hvor han fikk vist hele Norge sitt noe tvilsomme kvinnesyn, syn på respekt for de med gullkort og ikke minst sin omgang med spritserveringa ombord.

Last edited:

Jeg er ikke enig det du her skriver. Hadde ikke vært velkommen, du får det jo til å høres ut som nordmenn er i særklasse verst. Det tror ikke jeg noen ting på. Jeg har også vært en del i Sør-Europa og kommet litt inn på dette med sør-europeere og det nesten enstemmige inntrykket er at nordmenn oppfattes som meget greie å ha med å gjøre, hyggelige, rause med tips osv. Slik er jo ikke alle nordmenn, men, sikkert fordi det er flere av dem også, tyskere og engelskmenn topper jo listene over personer som ikke blir satt så veldig pris på.

At drikkekulturen i Norge ikke skal være å ha sett maken til, mener du virkelig det du selv skriver her, tror jeg du trenger litt andre briller.:cool:

Back