Nordiske trafikktall juli 2020

Someone

Moderator
Medlem
Aalborg er først ut med tall for juli i Norden, hvilken kan gi en lite pekepinn: stikkord er tydeligvis innenriks


Totalt: 47.848 -63,2%

Innenriks: 39.176 -17,9%
Utenriks: 8.079 -83,3%
Charter: 593 -98,2%

https://check-in.dk/over-80-procent-af-indenrigspassagerne-er-tilbage/

Her rejste 39.176 passagerer på Danmarks største indenrigsrute til København samt på sæsonruten til Bornholm, og det var blot 17,9 procent færre i forhold til samme måned året før

Så charter var i praksis dødt, utenriks en brøkdel av gamle tall, men ser man på innenriks så var slett ikke galt
 
Helsinkis julitall


Innenriks: 33,495 (-79.4%)
International: 180,348 (-90.7%)
Totalt: 213,843 (-89.8%)

YTD totalt: 4,206,015 (-66.9%)

Tallene tilsvarer en økning fra juni på 162.3%, og kan ellers sies å matche Finnair er sine nesten 1:1
 
OSL Juli
Innenriks: 517.459 -43,5%
Utenriks: 256.005 -86,7%
Totalt: 773.509 -72,8%

YTD totalt: 6.435.966 -62,2%

Totaltall andre utvalgte flyplasser i Norge:
BGO: 227.514 -62,1%
TRD: 138.607 -59,6%
SVG: 130.976 -65,3%
BOO: 120.091 -29,4%
TOS: 118.476 -41,1%

BOO er vel den relative vinner av flyplassene med mer enn 100.000 reisende, og var også større enn TOS, som jo normalt er storebror i nord

Totalt for Avinor:
Innenriks: 1.425.348 -38.1%
Utenriks: 337.512 -87,7%
Offshore: 44.960 -14,4%
Totalt: 1.807.820 -64,5%

Til sammenligning er antall flyvninger ned -33,2%, så tyder jo på mye tomme fly
 
ARN i juli: 316.003 -87%

Utenriks: 226.006 -90%
Innenriks: 89.997 -71%

Hittil i år: 4.738.008 -68%
 
Til sammenligning er antall flyvninger ned -33,2%, så tyder jo på mye tomme fly

Definitivt, men samtidig er det vel større andel kansellerte ruter jo større flyene er. Wide body interkontinentalt er i praksis borte, mens Widerøe flyr noe som kan ligne på normalt.
 
KEF juli: 131.611 -84,4%

Den største nedgangen er naturligvis transfertrafikken med -98,7%, mens lokaltrafikken til/fra Island såvidt har begynt å hente seg litt opp igjen
 
Da har jeg fått tallene inn i excel og kan se på flyplassen utvikling målt mot 2019, Koronaeffektene og farten på innhentingen.

OSL med 27,2% av trafikken målt mot samme måned i fjor økte også i juli mest i både absolutte og relative tall, selv om København hadde en nesten like stor relativ vekst og endte på 18,2% av fjorårets trafikk. KEF derimot som har ligget siste av de 5 nordiske hovedstedsflyplassene endte på 15,6% og tar dermed en klar 3. plass etter å ha passert ARN (12,7%) og HEL (10,2%)

Det som har endret seg i sommer sammenlignet med å våres er at i våres var det CPH og KEF som opplevde størst prosentvis nedgang i trafikken, mens det når i sommer i større grad gjelder ARN og HEL. OSL har hele tiden vært i en klasse for seg

716d7ce74bc39d6edb2a743fee7f04a0.jpg
 
Att Sverige och i synnerhet Stockholmsregionen har status "röd" bland de övriga nordiska länderna har nog hämmat ARNs återväxt en hel del. När vi väl återupptar resandet ligger det nära tillhands att man håller sig inom närområdet men för oss svenskar har närområdet varit mer eller mindre stängt.
 
Back
Top