• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nordiske trafikktall juli 2019

Someone

Moderator
Medlem
Trafikken på ARN fortsetter å falle:

Innenriks: 315.120 (-10,4%)
Utenriks: 2.178.355 (-2,9%)
Totalt: 2.493.475 (-3,9%)
 
Trafikken på ARN fortsetter å falle:

Innenriks: 315.120 (-10,4%)
Utenriks: 2.178.355 (-2,9%)
Totalt: 2.493.475 (-3,9%)

Jøss. Det var da dramatisk. Forventes det noe tilsvarende på CPH og OSL, eller er det bare ARN som får kjenne på skammen (og avgiften)?
 
Små endringer for OSL:

Innenriks: 915 368 (-0,9%)
Utenriks: 1 926 311 (+1,0%)

Total: 2 843 175 (+0,5)

Året totalt ligger på 16 575 275

Tallet på flypassasjerer på landsbasis gikk ned med 0,1 prosent i juli i år sammenlignet med samme måned i fjor, viser tall fra Avinor. Over fem millioner passasjerer reiste til, fra eller via Avinors flyplasser i juli.
 
Last edited:
Ser det angående CPHs fall skyldes på bortfallet av Primera og WOW, men er ikke det litt for enkelt?

Ser også veksten på IC er langt lavere enn veksten i kapasitet, så hvem er det som ikke fyller flyene?
 
Ser det angående CPHs fall skyldes på bortfallet av Primera og WOW, men er ikke det litt for enkelt?

Ser også veksten på IC er langt lavere enn veksten i kapasitet, så hvem er det som ikke fyller flyene?

Air China og det kinesiske selskab som nu vil flyve via Helsingfors
 
Trafikken på ARN fortsetter å falle:

Innenriks: 315.120 (-10,4%)
Utenriks: 2.178.355 (-2,9%)
Totalt: 2.493.475 (-3,9%)

Inom utrikes är det främst IC som går dåligt. Hittills i år har trafiken till destinationer utanför Europa backat 11% eller med nästa 170 000 passagerare. Några av förklaringarna är väl Hongkong som försvunnit och så Norwegian som lagt ner linjer. NY, DXB, LAX har backat mycket men även PEK, BKK och DOH har minskat. Några ljusglimtar är DEL, PVG och ADD som ökat. Allt enligt Swedavias destinationsstatistik för första halvåret 2019.
 
CPH juli 2019
Innland: 89 683 passasjerer -10,1%
Europe: 2 627 467 passasjerer -1,5%
Intercontinental: 392 348 passasjerer +3,1%
Total: 3 109 498 passasjerer -1,2%
 
Det er vel WOW-effekten, men jeg gleder meg for Island som holder på å bli nedtrødd, neddriti og nedsarva av overturisme :)

Icelandair melder jo om økning i passasjerer, selv med deres MAX problemer. Som først og fremst rammer overskuddet deres.

Ellers så har vel noen andre selskaper også redusert, men hovedårsaken er jo WOW. Selv om de også hadde mye transferpassasjerer
 
Utviklingen i svensk innenriks mai-juli 2019, målt mot samme periode i 2018. NextJet gikk riktignok konkurs 18 mai 2018, så forurenser tallene litt, men uansett: Her må det kuttes i kapasitet fremover

Arlanda -9.3 %
Bromma -8.6 %
Gøteborg -13.7 %
Hagfors -18.0 %
Halmstad -10.7 %
Kalmar -9 %
Kiruna -8.3 %
Lulea -4.2 %
Malmo -9 %
Pajala -16.9 %
Ronneby -10.9 %
Skelleftea -39.8 %
Sundsvall -18.5 %
Sveg -6 %
Torsby -26.4 %
Trollhattan -22.6 %
Umea -6 %
Visby -8.6 %
Vaxjo -17.7 %
Østersund -10.3 %
Helsingborg -5.3 %
Ornskoldsvik -13.5
 
I SAS sine kvartalstall hevder de selv at innenriks i Norge og Danmark fortsatt går bra, men at selv om svensk innenriks faller så klarer SAS tilnærmet å opprettholde passasjertallene sine.
Det sier selvsagt ikke noe om yield, men selv om SAS skulle "rundet litt oppover her" så tyder det på at andre sliter mer på svensk innenriks?
 
I SAS sine kvartalstall hevder de selv at innenriks i Norge og Danmark fortsatt går bra, men at selv om svensk innenriks faller så klarer SAS tilnærmet å opprettholde passasjertallene sine.
Det sier selvsagt ikke noe om yield, men selv om SAS skulle "rundet litt oppover her" så tyder det på at andre sliter mer på svensk innenriks?

Også interessant at de gør det OK i Danmark på indenrigs, da markedet som helhed er i frit fald. DAT har nedgang på Karup og Bornholm, mens Alsie Express vistnok gør det godt på Sønderborg. Ved ikke hvordan Norwegian og Aalborg går.

At bornholm er i nedgang er også bemærkelsesværdigt, når SAS formåede at sælge stort set alle sine billetter i forbindelse med folkemødet. Må gøre ondt på DAT
 
Back
Top