Nordiske trafikktall august 2019

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
HEL er først ut, og ikke overraskende når man så hva Finnair rapporterte så er veksten god


Innenriks: 190,304 (+0.2%)
Internasjonalt: 1,833,963 (+7.5%)
Totalt: 2,024,267 (+6.7%)
 
Antar att vi som sedvanligt får vänta på CPH ett tag men hatten av för Finnair och HEL. ARN har verkligen motvind och antar att snart är HEL större på PAX.
 
Antar att vi som sedvanligt får vänta på CPH ett tag men hatten av för Finnair och HEL. ARN har verkligen motvind och antar att snart är HEL större på PAX.

Helt i linje med svenska styrande politikers önskemål. Flygandet skall ner och ersättas med hållbara alternativ. Tågen ner till europa slår nya rekord i år. Att turista inom Sverige är också väldigt populärt. Sen tror jag även att konjunkturen har bromsat in.
 
Tror säkert att det finns en del svenska politiker som inte kan få ner armarna när de ser hur flygandet från ARN minskar. Antar att i och med att ARN kommer att mista LAX och Norwegian gör om en del till season så kommer de politikerna fortsätta med att hålla fest.

Personligen är jag intresserad av CPH så...
 
Antar att vi som sedvanligt får vänta på CPH ett tag men hatten av för Finnair och HEL. ARN har verkligen motvind och antar att snart är HEL större på PAX.

Utvecklingen går upp och ned. För några år sen var CPH på kollisionskurs med SAS och hade svag tillväxt. Väntar lågkonjunktur runt hörnet kommer dessutom alla flygplatser bli drabbade.
 
Det har du rätt i men i det du citerade tog jag hatten av för Finnair och HEL som verkligen haft en imponerande resa. Sedan som du säger om SAS och CPH så hoppas jag att de har blivit vänner nu ;)
 
Det har du rätt i men i det du citerade tog jag hatten av för Finnair och HEL som verkligen haft en imponerande resa.

Angående Finnair kan jag inget annat än att hålla med. Tur för HEL att man inte behövt dela Finnair med två andra hubbar.

Tillbaka till ARN blir september intressant. Det är då 12 månader sen minskningen av passagerare inleddes och frågan är om den nu börjar plana ut.
 
OSL August 2019
International: 1 640 960 (+ 1,1 %)
Domestic: 1 022 958 (- 2,7 %)
Transit: 1 081
Totalt: 2 664 999 (- 0,4 %)
 
CPH August 2019

Europa: 2.448.994 (+ 1,1%)
Interkontinental: 378.618 (+3,6%)
Indenrigs: 114.409 (- 12,4 %)

Totalt: 2.942.021 (+ 0,8%)

Transfer: 392.629 (+8%)
 
OSL August 2019
International: 1 640 960 (+ 1,1 %)
Domestic: 1 022 958 (- 2,7 %)
Transit: 1 081
Totalt: 2 664 999 (- 0,4 %)

Finnes det tall for transfer? Kunne vært morsomt å se hvordan osl klarer seg som bindeledd oppe i det hele.
 
Finnes det tall for transfer? Kunne vært morsomt å se hvordan osl klarer seg som bindeledd oppe i det hele.



Ja, i Excel arket fra Avinor. Noen andre får dog finne det frem da jeg er busy

Eller er i praksis tallene for OSL flate. Det er en liten sesongsvingning å justere for. Denne måneden var det 5 lørdager, mens det var 4 i august i fjor. Og lørdag er en langt dårligere dag på OSL. Spesielt målt mot CPH hvor leisure trafikken er mer dominerende
 
attachment.php


Litt om prosentfordeling mellom passasjerkategorier i årets 8 første måneder.
 

Attachments

  • OSL_1-8_2019_pax-stat.jpg
    OSL_1-8_2019_pax-stat.jpg
    43.9 KB · Views: 657
Transfer-passasjerer telles to ganger - en inngående og en utgående. Begge kan være innland->innland, begge kan være utland->utland, eller de kan være miks utland->innland eller innland->utland. Da telles all utlandsarmer som utlandstransfer, mens alle innlandsarmer telles som innlandstransfer. De vi kan si ut fra tallene siden utlandstransfer og utlandstransfer er at OSL er et viktig bindeledd mellom Norge og utlandet, men også viktig for a binde Norge sammen. 69% av all innlandstransfer i Norge skjer på OSL, og enda høyere er det utlandstransfer som er 95% for OSL av totaltallene til Avinor. Mye tall, men det viser også hvor dominerende stilling OSL har i Norge som internasjonal rundingsbøye.
 
Transit er for eksempel når et fly er ned om for å foreta en splash and dash eller de lander for å få av en syk. Det er passasjerer som egentlig ikke skal til denne flyplassen. Disse passasjerene telles bare en gang for hver flyplass de er nede om. Transfer-passasjerer benytter flyplassen til komme fra en flight til en annen flight.

Dette er min forståelse.
 
Back
Top