Nordiske trafikktall april 2020

Someone

Moderator
Medlem
Billund og Aalborg er først ute med å rapportere tall for april, og kan begge melde om en nedgang i trafikken på 99%

BLL: 3.115, ned fra 312.591
AAL: 1.121, ned fra 114.799

I følge checkin.dk har kun KLM og Wizzair fløyet på BLL i april, og i gjennomsnitt har det vært 21 passasjerer per avgang

https://check-in.dk/99-procent-tilbagegang-i-to-jyske-lufthavne/

Da der samtidig var 149 starter og landing, viser en hurtigt udregning, at der i gennemsnit var 21 passagerer ombord på hver afgang eller ankomst til lufthavnen. Det har udelukkende været KLM, der har fløjet til og fra Amsterdam samt det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air på ruterne til Bukarest og Iasi i Rumænien.
 
46.349 og -98% for ARN i april, av dette var 3/4 utenriks, og kun 1/4 innenriks. Tipper innenriksdelen er større på OSL denne måneden
 
Sånn pluss minus, betyr det at OSL operer på 5% av trafikken sammenlignet med 2019, ARN med 2% og CPH og KEF 1% hver. Her man kan etterhvert få laget noen grafer for å speile utviklingen.

Har ikke sett tall for HEL ennå
 
Dette synes jeg, egentlig, er en overraskende liten nedgang .

Enig i det
Avinor rapporterer 3199 movements (ankomster og avganger) i april, altså over 100 pr. dag innenriks (ned 61.4%)

Utenriks 811 movements, altså i gjennomsnitt 27 ankomster og avganger pr. dag (ned 92,5%)

Selv om tallene må deles på 2 for å få avganger er det overraskende mange flighter som går (påsken inkludert)
 
Figuren nedenfor viser utviklingen de siste 12 måneder og taler vel i grunnen for seg selv. I april 2019 hadde f.eks. Kastrup 2,5 millioner passasjerer. I april i år var det kun 26 000 som reiste via CPH.
 

Attachments

  • Nordiske trafikktall april 2020.png
    Nordiske trafikktall april 2020.png
    107.6 KB · Views: 360
Med 2019 som referanseår så tilsvarte da trafikken på flyplassene i april følgene nivå:

OSL: 5,4%
ARN: 2,3%
HEL: 1,2%
CPH: 1,0%
KEF: 0,7%

Så kan man fremover følge utviklingen og opphentingen

20ad4ab344214abab47841dc8599eb75.jpg
 
Det er vel ikke så mærkeligt, at der i Norge og Sverige opretholdes mere trafik, da der er langt mere indenrikstrafik.

Spørgsmål til afklaring - kategoriseres pax til Svalbard egentlig som utenriks eller indenriks?
 
Det er vel ikke så mærkeligt, at der i Norge og Sverige opretholdes mere trafik, da der er langt mere indenrikstrafik.

Spørgsmål til afklaring - kategoriseres pax til Svalbard egentlig som utenriks eller indenriks?

Det stemmer, men samtidig hadde OSL mer utenrikstrafikk enn CPH (og HEL) i april


Svalbard regnes som innenriks, og uansett er mesteparten av trafikken der via TOS, selv om det er enkelte nonstop flighter fra OSL, som riktignok fra fra den internasjonale delen
 
Back
Top