• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nord-Flyg med Q400?

TCAS

ScanFlyer Crusty
Har hørt en stund at en svensk cargo-operatør skal begynne å fly Q400, og at de skal kjøpe et par maskiner fra SAS som skal konverteres til cargo. Ser på pprune-forumet at Nord-Flyg (http://www.nordflyg.se) nå nevnes.

Noen som vet noe mer?
 
Wow, frakt med Q400, snakk om å sitte fremst på en rakett a gitt :)

Det hadde vært noe for WestAir gutta!
 
En tom Q400 fraktversjon er vel ganske lett skulle jeg tro, sikkert artig å se hvor bratt man kan klatre med en sånn..
 
sakset fra Svenskaflybolag.com:
Q400 till Nord-Flyg [080304]

Det svenska flygbolaget Nord-Flyg kommer
i augusti börja flyga med en Dash Q400.

Flygplanet, som tidigare opererat för
SAS [med registreringen LN-RDQ],
kommer byggas om för fraktflyg.

Planet, med s/n 4008, kommer
vara baserat vid Stockholm/
Skavsta flygplats [Nyköping].

Nord-Flyg flyger idag fraktflyg med
tre Cessna 208 Caravan. Bolaget
flyger även med en Piper PA-31.
 
og nå er første maskin levert og satt i drift.
Ser ut til at Nord-Flyg har beholt både fargen på flykroppen og på halen.
q400.liten.jpg

Den ser jo fin ut, da!

Dessverre ser det ut fra det www.Svenskaflygbolag.com skriver at vi ikke får se den i Skandinavia. Allerede 6APR starter den daglige flygninger for tyske AFC
(Air Freight Consolidator) (http://www.afc-europe.com/) på ruten Madrid -
Maastricht - Düsseldorf (Weeze) - Karlsruhe (Baden-Baden) - Madrid.
 
Hvor laster man inn cargo? Jeg ville hatt en stor dør der pallene kunne kjøres inn.. :)

ellers er den jo fin :)
 
Hvor laster man inn cargo? Jeg ville hatt en stor dør der pallene kunne kjøres inn.. :)

ellers er den jo fin :)

Fin maskin ja. Den har jo en ganske stor lastromsluke bak på venstre siden. Dessuten bruker de helt sikkert pax døra foran, den er stor nok. Det er jo meningen at ikke trenger stor luke, det er altså en PF(Package freighter). Slik som på West Air sine CRJ-200, og det går helt fint å laste og losse post på en slik. Gjennom pax døra foran altså. Her er noe fra Cascade Aerospace Inc. , som har bygd om flyene.
http://www.cascadeaerospace.com/news/2008/nordorders.htm
 
Last edited:
Jeg vet ikke om jeg har misforstått noe, men flyet på bildet har reg SE-LSM og det er i følge registret c/n 4008.
Ja nå du nu skriver det kan jeg sagtens se det....synes jeg læste reg som 6E..
men rart at blive korrigeret
Tak for det

Hilsen
ole
 
Back
Top