Nok ett DY fly har hatt "first flight"

Ifølge disse karene, http://www.edinavtn.co.uk/ (Edinburgh Aviation Consultants), så er SE-RHC msn 36809 (ny maskin, med WL, GECAS-eiet) - men de skriver om informasjonen: "NB The data in these files is provided for the benefit of the aircraft enthusiast community, is unofficial and should not be relied on for any business purpose." Deres liste forteller at SE-RHB er msn 28620 B737-86N. GECAS er nevnt der også.

Deres liste forteller at SE-RHB er msn 28620 B737-86N.

Det stemmer. Maskinen er ex-Pegasus TC-AAB.

Postjournalen skriver om 'midlertidig registrering' for LN-NOF. Det kan tyde paa at den blir levert slik, for senere overlevering til DY.se.

GECAS har ogsaa noen 738'er staaende i Dothan og Lake City. Mulig DY har snust paa disse ogsaa...?

GECAS har ogsaa noen 738'er staaende i Dothan og Lake City. Mulig DY har snust paa disse ogsaa...?

Det jeg har hørt er at DY ønsker å fase ut MD'ene til Norwegian.se så kjapt som mulig, og at de forventer å være nede i ikke mer enn 2 stk ved årets utløp. Jeg vet ikke hva det innebærer av "nye" fly til Norwegian.se i forhold til opprinnelig plan. De er vel ikke helt fornøyde med drivstofforbruket til MD'ene...?:)

Igjen har en LN-NOx / DY 737-800 traad blitt et trist kapitel for oss som liker pusslespillene det er aa finne ut hvilket individ er dette...Personlig var jeg stolt av Norge og Norwegian naar Seattle Times skrev om bestillingen av splitter nye 737-800....det var goey aa "skyte" de foerste bildene av LN-NOB paa Renton...med Norwegian Winglets og Boeing Groenn Primer....men dessverre har det ikke fortsatt slik, naa orker jeg ikke aa skrive naar jeg ser et nytt Norwegian Individ fra Fergen, eller oppdager foerste flight paa FlightAware eller Flytekom....fordi allt som skrives om Norwegians individer maa godkjennes og ofte forkastes av DY representant i Berlin....som like effekti9vt som TSA "beskytter" Norwegian fra de ekle spottere som meg...og som ogsaa dreper gleden av aa dele de foerste bildene...de foerste detaljene.....saa om vi ikke alltid har alle detaljer 100% paa plass, eller vi bommer totalt paa registreringen....om vi tror det er SE-DHC og det blir LN-NOF ...so what ???? vi har hatt det morro, vi har hatt glede, vi har delt noe.....og jeg tror ikke et sekund at DY har tatt skade av at vi trodde det var SE-Whatever.com mens det i virkligheten var en NOFF...derimot tror jeg i min enfold at friske bilder av DY's maskiner fra Seattle i vest til Longyearbyen i Nord....er store pluss for Norwegian...

Keep up the good work, Finn Erik.
As for Richard: I personally think you should either put up or shut up!
The only times we have comments from you, is whenever Norwegian and/or 737s are mentioned. You honestly do not contribute anything anymore. I suggest you find another discussion-forum unless you would like to interact with the rest of us. Think about it.

Hvis du fortsetter i slike tankebaner CK, så tror jeg flere vil takke for oss og la Scanair.no fare. Er ikke hensikten her å lufte alle ideer og tanker kommer frem, eller er Scanair blitt mainstream SAS? Jeg stiller dette spørsmålet siden den globale moderatoren sitt dypt inne i SAS og ikke KAN være nøytral.

Richard, opinions from Germany and Berlin is as important as those coming from the SAS main office or Bushistan - and they are toned in different shades of grey, not only black or white as ... ;)

Last edited:
You can believe in what I say, or you simply wait. Outcome will be the same. Sometimes seeing is believing... My track record of correct info should give enough reason to believe.

SE-RHB is still in Istanbul undergoing C-Check. Should be ready very soon.

Dette er det jeg reagerer på - og en lang rekke av tilsvarende negative innlegg fra BU662 - som vi har fått en rekke klager på.

Mitt forhold til SAS har ingenting med saken å gjöre.

Hvis du fortsetter i slike tankebaner CK, så tror jeg flere vil takke for oss og la Scanair.no fare. Er ikke hensikten her å lufte alle ideer og tanker kommer frem, eller er Scanair blitt mainstream SAS? Jeg stiller dette spørsmålet siden den globale moderatoren sitt dypt inne i SAS og ikke KAN være nøytral.

Som CK er inne på så mottar vi stadig klager på den type negative innlegg, inkludert fra folk som ikke har noe å gjøre med SAS-systemet. Og vi har faktisk ganske mange andre brukere vi også må ta hensyn til....og uansett hva vi gjør vil alle aldri bli fornøyde

Last edited:
SE-RHB is still in Istanbul undergoing C-Check. Should be ready very soon.
Hvis dette er noe å reagere, så vet ikke jeg :drunk:

Dessuten har jeg lært at utskjellig IKKE er offentlig, men bare skal tas i det private - og på dette forumet er det ikke PM som verktøyet for dette? Siden du CK helt klart har valgt å IKKE er benyttet i dette tilfellet, så lot også jeg være å sende deg en PM CK for å forklare deg hva begrepet moderere egentlig innebærer. Og det er ikke denne definisjonen av moderator jeg mener:
"a substance used for slowing neutrons in a nuclear reactor"

Så til substansen i dette. Det er flere av oss som sitter på innsideinformasjon, men kan ikke bidra i det offentlige med dette på grunn av en har lovet å holde tett til det på en eller annen måte blir offentlig. En offentlig kilde når det gjelder registreringer i Norge er Luftfartstilsynets postjournal. Denne angir bare sak og dokumentoverskrift og ikke hva innholdet i kommunikasjonen er. Man er prisgitt kvaliteten, eller ikke-kvaliteten (når noe som egentlig er hemmelig røpes), til den som skriver dokumentoverskriften. I NOF-tilfellet står det f.eks.
Sak: LN-NOF - registrering av luftfartøy
Dok: LN-NOF- Søknad om midlertidig reistrering av LN-NOF
Inne i dokumentet kan det stå at søknaden om midlertidig registrering (forøvrig skrevet riktig, ikke feilstavet som hos Luftfartstilsynet) av LN-NOF er trukket tilbake grunnet at flyet skal registreres i Sverige. Om det er tilfelle for NOF vet jeg ikke/vil jeg ikke si/får jeg ikke si/har jeg ikke peiling på ... nå får dere velge en av de fire variantene.

Last edited:
Det var vel de 2 foerste setningene som Ck henviser til
You can believe in what I say, or you simply wait. Outcome will be the same. Sometimes seeing is believing... My track record of correct info should give enough reason to believe.
Og det er vel ingen som setter kvaliteten paa Informasjonen som BU662 kommer med, men derimot maaten den blir levert paa. Poenget mitt er at vi maa faa lov til aa spekulere og ikke ha et krav opm at all informasjon som deles maa vaere 100%, det har ikke noe med aa vaere SAS Klan eller ikke aa gjoere, det har kun med et oenske om aa kunne ha det morro ved aa dele informasjon, uten aa bli beskyllt for aa bevisst skade DY.

Hva er dette for noe? Jeg tror jeg aldri før har sett et forum hvor moderatorer går ut på denne måten og angriper medlemmer i forumet.
Er mulig at man oppfatter det BU662 sier her som noe arogant, men det er det jammen mange andre som er her på forumet også,og jeg kan ikke si å ha sett at de har fått beskjed om å finne seg et annet forum... Om det BU662 sier er så ille at moderatorene mener han kan "stick your 'track record' where the sun don't shine", så burde vel han heller få kontoen sin slettet og bannes fra forumet?
Og hva er galt med at han bare har noe å si når det er snakk om Norwegian eller 737'er.... kanskje han er så fornuftig at han bare snakker om det han har peiling på? Er mange her som har noe å lære i såfall!

Jeg synes det er helt greit at noen kun forholder seg til Norwegian og / eller 737'er og det ingen som trekker BU 662's kompetanse og kontakter i tvil. Jeg synes ogsaa at CK's innlegg tok den debatten jeg forsoekte aa starte i feil retning, mitt poeng var og er at vi boer kunne dele den informasjon vi har, spekulere litt uten aa maatte staa skolerett fordi vi trodde at et fly skulle paa SE register, naar det i virkligheten blir LN register eller omvendt.....poenget mitt er at vaar interesse rundt DY's nye maskiner er til glede for Norwegian, og om vi tar litt feil underveis saa skader det ingen....

ok, jeg hadde en dårlig morgen og jeg overregerte kanskje noe. Beklager dét. BU662 er selvsagt velkomen som medlem og bidragsyter i dette forum.

men, vi har en lang historie her, og jeg står på mine påstander om en veldig negativ og nedlatende holdning fra BU662. Det er ikke alt jeg ønsker å gå ut med i det store offentlige rom, men kretikken er ikke ubegrunnet. Jeg tror det skulle holde med OT i denne tråden.

For freaks som oss er det jo alltid spennende å forsøke å finne ut identiteten til nye maskiner, kanskej særlig når operatøren holder kortene så tett til brystet ;-)

Hvor mange MD'er har DY kvittet seg med så langt? Hvis de skal ha ut 6 i løpet av året (som jeg hørte for ikke lenge siden) så må de kanskje speede opp innfasingen av nye fly? Det er selvsagt ikke gitt at flyene som skal erstatte MD'ene skal på svensk register.

Hvor mange MD'er har DY kvittet seg med så langt? Hvis de skal ha ut 6 i løpet av året (som jeg hørte for ikke lenge siden) så må de kanskje speede opp innfasingen av nye fly? Det er selvsagt ikke gitt at flyene som skal erstatte MD'ene skal på svensk register.

Alla sju är fortsatt kvar i SE-registret men de sex Finnair Aircraft Finance ägda maskinerna är redan sålda till Allegiant LLC.

Back