Nok en person som går til media fordi han ikke har lest vilkårene

Re: Nok en person som går til media fordi han ikke har lest vilkårene

Lufthansa kansellerer bookingen tvert ved no-show. vilkår.
Det har jeg selv erfart, ikke på reise, men i jobben.
KL har samme policy, du kan ikke komme med en billett f.eks SVG-AMS-HAJ og si jeg skal kun bruke SVG-AMS.

Vilkårene til SAS er utarbeidet (og blitt endret) i samarbeid med forbrukermyndighetene så at de kan regnes som urimelige tviler jeg på at man kommer noen vei med. Andre selskaper som f.eks. Lufthansa kansellerer bookingen tvert ved no-show.
Aftenpostens artikkel sier jo at klagere flere ganger har fått medhold hos Flyklagenemda.

Jeg syns rett og slett det blir for dumt at når en passasjer oppdager at har gjort en feil og varsler om dette knappe tre måneder før avreise ikke blir møtt av noen form for velvilje for å løse situasjonen. De har allerede betalt over 7000 kr for en enveis-billett fra SFO til BGO. Noe som i seg selv er en stiv pris.

Utfra artikkelen, virker det som SAS har forsøkt å prakke på de en billett til over 17000 kr. På tross av at man på SAS sine nettsider kan bestille billett samme dato for ca 8000 kr (ved å samtidig bestille en returbillett som går i søpla).

SAS virker også å glemme at de faktisk har konkurranse. Et kjapt søk viser meg at den reisende kan bestille sammenhengende enveis-billett samme dag for ca 5300 kr ved å fly Jet Blue/IcelandAir. Med kortere reisetid.

Siden det uansett er fullt mulig å bestille returbilletter hvor man bare reiser en vei, bare man passer på å bestille riktig rekkefølge, virker det hele spekulativt. Man ønsker å tjene grovt på folk som driter seg ut.

Jeg skjønner at det kan være behov for at returbilletter er billigere enn enkeltbilletter, men en 3-5 dobling av prisen blir noe drøyt i mine øyne. Man ser jo også at for flyselskapenes beste kunder, de som kjenner reglene og vet bedre enn å bestille overprisede enkeltbilletter, så har man plutselig ikke behov for å multiplisere prisen ved kjøp enkeltbilletter. Betaler man med Eurobonus-poeng, er prisen bare økt med 20%.

Nok en person som går til media fordi han ikke har lest vilkårene

Aftenpostens artikkel sier jo at klagere flere ganger har fått medhold hos Flyklagenemda.

Jeg skjønner at det kan være behov for at returbilletter er billigere enn enkeltbilletter, men en 3-5 dobling av prisen blir noe drøyt i mine øyne. .

Ja flyklagenemnda mener at flyselskapene skal opplyse det ytterligere enn bare i vilkårene, de mener også om de ikke gjør det så skal man betale forskjellen som ville vært til en enveisbillett i stedetfor en helt ny billett. Og det er stort sett det som har blitt anført. Det har dog aldri vært enighet i nemnda.

Hva du eventuelt synes er drøyt eller stivt er mindre interessant, det er de som betaler de prisene fordi de trenger akkurat det som blir tilbudt.

Om folk er reisevant eller ikke, bør de i alle tifeller lese hva som er vilkårene for en reise de kjøper. Det kommer veldig tydlig frem på SAS sine nettsider, hvilke vilkår som gjelder for de billigste økonomi bilettene.

Dette er helt i tråd med normalt IATA regelverk/praksis.

Det at en ubrukt utreise medfører problemer for hjemmreise er ingen overraskelse. Har selv opplevd "snag" ved retur i situasjoner hvor forsinkelse ved utreise medfører ombooking (m/ny reiserute/annet selskap), og hvor biletten således er "låst" når det skal sjekkes inn for retur (fordi "utreise aldri ble benyttet", ref. ombooking grunnet forsinkelse). Men slikt har i alle fall alltid latt seg løse ved å forklare hva som hendte ved utreise, samt at personalet på flyplassen ringer flyselskapet sentralt for å dobbeltsjekke.

Jeg har selv i lengre tid vært på utkikk etter en enveisbillett fra SFO til TRD. Nesten 18.000 skal SAS ha for det. Noe som selvsagt ikke er aktuelt. Legger jeg til en returbillett jeg ikke har planer om å bruke, blir prisen mer enn halvert. Det er hva SAS legger opp til at jeg skal gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på om det er ut eller hjemreise man lar være å bruke. Om ikke poenget er at man skal tjene meget gode penger på folk som ikke har satt seg inn i regelverket. Lovmessig gjør de nok ikke noe galt (foreløpig), men etisk og moralsk finner i alle fall jeg slik forretningsdrift langt verre enn det å bruke billig utenlandsk arbeidskraft som besetning ombord. Man spekulerer i at folk som ikke setter seg inn i regelverket skal betale mange ganger opprinnelig pris.
Sjekk http://www.exploretrip.com/

De har rimelige enveisbilletter den veien du skal fly

Lufthansa har det jo også ganske greit på sine websider:
lh.png

Sjekk http://www.exploretrip.com/

De har rimelige enveisbilletter den veien du skal fly
Om ikke denne nettsiden, så har jeg sett en del på tilsvarende. Det finnes en del mindre kjente nettsider som hevder å kunne tilby enveis-billetter til "normal" pris. Felles for de alle er at de stort sett har grusomme reviews fra tidligere kunder, skyhøye fees osv.

Jeg er vel av den oppfatning at hvis noe er for godt til å være sant, så er det neppe sant. Om det ikke er direkte scam, så har de en søkemotor som presenterer feil priser ved søk. Slik at man i beste fall får en feilmelding om at prisen har endret seg når man forsøker å bestille. Men siden det ikke skjer før etter at man har lagt inn all betalingsinfo, så har jeg valgt å styre unna.

Om prisene faktisk stemmer og de kan tilby slike billetter, hvorfor er de da ikke mer kjente enn hva de er? Hvordan kan de tilby priser til en brøkdel av prisen man må betale hos flyselskapene og velrennomerte nettsider som selger flybilletter?

Shady business fra flyselskapene dette. Lukter prissamarbeid lang vei måten de mangedobler prisene for enveisbilletter i håp om å heller selge returbilletter. Slik at de kan få flest mulig no shows og overselge sine flyvninger mer enn hva de gjør.

Prisingen er designet for å få folk til å bestille flybilletter de ikke skal ikke bruke. Om noen da, i god tro, bestiller billetter i feil rekkefølge, burde de ikke straffes slik de gjør idag. SAS sitt argument om at no shows fratar de muligheten til å selge setet for en høyere pris nærmere avgang, blir også noe søkt. Da man vet at de uansett overselger sine avganger. Jo flere no shows, jo mer kan de overselge.

Som reisende og forbruker, er jeg takknemlig for at det finnes selvstendige alternativer. IcelandAir og Norwegian er gode eksempler. Air Berlin var det inntil de ble medlem av OneWorld (regner med de måtte gi etter for press fra sine nye samarbeidspartnere). I tillegg finnes det vel muligheter hos odde nettverksselskap med begrenset trafikk over Atlanteren.

Det hadde vært interessant om ett av de større selskapene hadde baller nok til å prise en enkeltreise mer edruelig. På kort sikt, hadde de nok tjent svært gode penger på det. Men i det øyeblikk United eller Lufthansa gjør det, har vel ikke andre selskap råd til å ikke gjøre det samme. Slik at alle nettverkselskapene taper på det over tid, også de som var først med endringen.

Jeg har selv i lengre tid vært på utkikk etter en enveisbillett fra SFO til TRD. Nesten 18.000 skal SAS ha for det. Noe som selvsagt ikke er aktuelt. Legger jeg til en returbillett jeg ikke har planer om å bruke, blir prisen mer enn halvert. Det er hva SAS legger opp til at jeg skal gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på om det er ut eller hjemreise man lar være å bruke. Om ikke poenget er at man skal tjene meget gode penger på folk som ikke har satt seg inn i regelverket. Lovmessig gjør de nok ikke noe galt (foreløpig), men etisk og moralsk finner i alle fall jeg slik forretningsdrift langt verre enn det å bruke billig utenlandsk arbeidskraft som besetning ombord. Man spekulerer i at folk som ikke setter seg inn i regelverket skal betale mange ganger opprinnelig pris.

Jeg tror du fullstendig glemmer at flyselskap er business som skal tjene penger. Du har tydligvis ikke satt deg veldig godt inn i markedet du snakker om - som en som pendler fra Seattle til Oslo og kjøper billetter for NOK 80-90.000 i år har jeg ingen problemer med hvordan markedet fungerer. SAS er jo helt ferske i dette markedet - flighten har vel operert en knapp måned. Det er ikke noe problem for meg selv med Star Alliance å kjøpe en rimelig enveis billett fra vestkysten, ja selv her på forumet finnes det vel 3-4 tråder om nettopp dette.

Regelverket som gjelder tar det en normalt oppegående person under 10 minutter å sette seg inn i, det ligger lett tilgjengelig og kommer opp i klartekst før du trykker bekreft på bestillingen, lettere enn å kjøpe en vaskemaskin fra Lefdal online. Litt ansvar må man selv ta.

Vedkommende får null sympati herfra.

Jeg tror du fullstendig glemmer at flyselskap er business som skal tjene penger. Du har tydligvis ikke satt deg veldig godt inn i markedet du snakker om - som en som pendler fra Seattle til Oslo og kjøper billetter for NOK 80-90.000 i år har jeg ingen problemer med hvordan markedet fungerer. SAS er jo helt ferske i dette markedet - flighten har vel operert en knapp måned. Det er ikke noe problem for meg selv med Star Alliance å kjøpe en rimelig enveis billett fra vestkysten, ja selv her på forumet finnes det vel 3-4 tråder om nettopp dette.

Regelverket som gjelder tar det en normalt oppegående person under 10 minutter å sette seg inn i, det ligger lett tilgjengelig og kommer opp i klartekst før du trykker bekreft på bestillingen, lettere enn å kjøpe en vaskemaskin fra Lefdal online. Litt ansvar må man selv ta.
Det er fullt mulig å tjene penger uten å ha en prising som er designet for å lure sine kunder. Det legges opp til at man bestiller returbilletter selv om man bare skal reise en vei. At det da skal få så store konsekvenser hvilken rekkefølge billettene bestilles i gir ingen mening. Men folk flest er idioter og mange er sløve med å lese betingelser. SAS vet dette. Men er det greit å kynisk utnytte det? Flyklagenemda mener ikke det. Sannsynligvis ikke EU heller, da det er varslet endringer i reglene fra 2014.

På sikt er det heller ikke nødvendigvis lønnsomt. At du og jeg vet hvordan prisingen fungerer betyr lite. Markedet føler jeg å ha grei oversikt over. Jeg bor 20 minutter unna SFO og har tidligere bodd knappe to år i nabolaget ditt. Selv om jeg ikke flyr over Atlanteren mer enn et par ganger i året, så reiser de fleste av mine kollegaer en hel del mer. Og når jeg nå selv i forbindelse med flytting til Norge var på utkikk etter enveis-billett, endte jeg opp med å betale $820. For business class. Riktignok fra SEA så jeg trenger en posisjoneringsflight, men det kan jeg leve med.

Det er fullt mulig å tjene penger uten å ha en prising som er designet for å lure sine kunder. Det legges opp til at man bestiller returbilletter selv om man bare skal reise en vei.

Der lægges op til at man får en rabat, hvis man f.eks. rejser over en weekend og t/r. Det er ganske tydeligt for almindeligt oppegående mennesker, hvilke vilkår der gælder. Hos SAS er det ganske tydeligt.

At tale om at "lure" kunder bliver for dumt.

Det er en helt almindelig branchestandard og indtil for bare få år siden galdt disse regler også på kortere rejser. Hvis man ikke kan/vil rejse retur og være væk en lørdag/søndag og dermed ikke opnå rabatten, så står det alle frit at vælge en billet uden denne ekstra rabat.

Om prisforskellen mellem en oneway eller en t/r er for stor er for såvidt irrelevant. Det står enhver frit at undlade at købe billetten hvis man ikke synes prisen er attraktiv. At tale om at flyselskabet "lurer" kunderne fordi de optimerer deres priser er urimeligt.

At flyselskaber overbooker kommer alle til gode. Hvis de ikke gjorde det ville alle billetter koste mere for at dække op for disse indtægter - det burde være logisk for enhver. Det er jo ligesom ikke fordi flyselskaber generelt laver kæmpe overskud p.t.

Langt hovedparten af de rejsende har også brug for en t/r billet. I mine øjne en fin måde at få kunden til at købe billetten i begge retninger med samme selskab ved at give denne rabat.

Det er fullt mulig å tjene penger uten å ha en prising som er designet for å lure sine kunder.

Problemet er at mange skal være sitt eget reisebyrå, og forventer at alt er såre enkelt og akkurat det samme om man skal fly Oslo-London med Rynair SAS eller om man har en sammensatt billett på kryss og tvers med forskjellige carriers.

Der lægges op til at man får en rabat, hvis man f.eks. rejser over en weekend og t/r. Det er ganske tydeligt for almindeligt oppegående mennesker, hvilke vilkår der gælder. Hos SAS er det ganske tydeligt.

En rabatt som ikke fungerer i praksis, da hvem som helst kan unngå den forholdsvis enkelt. Ved å bestille en returbillett selv om man bare flyr en vei. Det er helt greit og noe flyselskapene selv har lagt opp til at man skal gjøre.

Spørsmålet ender opp med om hvorvidt det er greit å straffe de som ender opp med å bestille en rerurreise i feil rekkefølge med mangedobbel pris. Enten det skyldes ignoranse, uvitenhet, latskap eller dumskap. SAS prissetting er jo den eneste grunnen til at det i det hele tatt ble bestilt en returbillett.

Som nevnt tidligere. Folk flest er idioter. Derfor finnes det lover og regler som beskytter forbrukere mot seg selv. SAS er riktignok på riktig side av loven her, men befinner seg i gråsonen. Spesielt siden det er varslet endringer fra EU (så får tiden vise hvilke endringer som kommer - det er nok ikke småpenger bransjen bruker på lobbyvirksomhet/smøring/korrupsjon i Brüssel).

Det er fullt mulig å tjene penger uten å ha en prising som er designet for å lure sine kunder. Det legges opp til at man bestiller returbilletter selv om man bare skal reise en vei. At det da skal få så store konsekvenser hvilken rekkefølge billettene bestilles i gir ingen mening. Men folk flest er idioter og mange er sløve med å lese betingelser. SAS vet dette. Men er det greit å kynisk utnytte det? Flyklagenemda mener ikke det. Sannsynligvis ikke EU heller, da det er varslet endringer i reglene fra 2014.

På sikt er det heller ikke nødvendigvis lønnsomt. At du og jeg vet hvordan prisingen fungerer betyr lite. Markedet føler jeg å ha grei oversikt over. Jeg bor 20 minutter unna SFO og har tidligere bodd knappe to år i nabolaget ditt. Selv om jeg ikke flyr over Atlanteren mer enn et par ganger i året, så reiser de fleste av mine kollegaer en hel del mer. Og når jeg nå selv i forbindelse med flytting til Norge var på utkikk etter enveis-billett, endte jeg opp med å betale $820. For business class. Riktignok fra SEA så jeg trenger en posisjoneringsflight, men det kan jeg leve med.

At du ikke vil sette deg inn i hvordan markedet for flybilletter fungerer er langt i fra det samme som at systemet er designet for kynisk å utnytte sine kunder. Først og fremst er over 90% av markedet tur-retur billetter, så det er en liten del du mener er designet på å utnytte. SAS er langt i fa noen versting i denne klassen, når det gjelder enveis billetter er vel ingen mere firkantet enn Lufthansa, men igjen dette er en såpass liten del av markedet at ingen bruker tid på dette. Min kone var i 4 år Account Manager for Virgin Atlantic i SFO og enveis utgjorde under 2% av hennes portofolio - det hos et selskap som har et nokså stort utvalgt av nettopp gunstige enveis billetter. Ingen flyselskap bruker engang tid på å noe som utgjør 2% av markedet, det har ingen ressurser til lengre.

Det er vel passasjerene som forsøker å "lure" selskapet, de bestiller en billig tur/retur når de i utgangspunktet trenger en enveis-billett. Har ingen problemer med at disse passasjerene, samt de som ikke er borte over helga, må betale mer enn laveste tilbudspris.

Min kone var i 4 år Account Manager for Virgin Atlantic i SFO og enveis utgjorde under 2% av hennes portofolio - det hos et selskap som har et nokså stort utvalgt av nettopp gunstige enveis billetter. Ingen flyselskap bruker engang tid på å noe som utgjør 2% av markedet, det har ingen ressurser til lengre.

Et godt stykke fra konspirasjonsteorier, kynisk utnyttelse, gråsone osv med andre ord. Markedet er så lite at det er uvesentlig.

Last edited:

Returen blir ikke kansellert vist du ikke benytter utreise innenriks og i europa. Men vist du derimot f.eks bestiller BGO-OSL-TRD så kan nok SAS kansellere OSL-TRD vist du ikke benytter BGO-OSL. Det er fordi markedet mellom BGO og TRD er annerledes enn mellom og OSL-TRD.
Kan selv bekrefte at det er slik. For noen år siden hade jeg bestilt ARN-CPH-BGO, avreise på nyttårsdagen. På grunn av endrede planer valgte jeg å feire nyttår i København istedet for i Stockholm. Det hadde kostet mer å endre billetten enn å kjøpe en ny ARN-CPH, så jeg ringte SAS og spurte om jeg fremdeles kunne benytte CPH-BGO på nyttårsdagen. Det fikk jeg dog ikke lov til, så det hele endte med at jeg bruke EB-poeng på en enveis bonusreise CPH-BGO istedet, ettersom prisene var skyhøye (som de stort sett alltid er for CPH-BGO på søndager og lignende, hvis man booker sent).

Jeg slutter aldri å bli fascinert over hvor dumme enkelte mennesker faktisk ER, jeg tror ikke de engang prøver å være dumme.
I alle bransjer er det vel slik at hvis noe er dyrere eller billigere enn noe annet så bunner det ut i en kjennskap til markedet. Det sitter mange utdannede folk og arbeider åtte timer eller deromkring med dette hver dag, og så kommer det noen som skal "lure" selskapet.
Og når man i tillegg går til avisene med det. Utrolig.
Hvis jeg får kjøpe en mobiltelefon til halv pris hos A i forhold til hos B, så skjønner jeg jo at det ligger noe bak. Ellers hvis A gir meg ulike priser på samme mobil, det ligger noe bak dette. Jeg håper da at de aller fleste skjønner dette og undersøker hvorfor. Men altså ikke for flybilletter forstår jeg. Flyselskaper som skal "lure" og "narre" kunder lever ikke lenge, det skjønner alle, bortsett fra kundene som går til avisa da.

Jeg ser slike saker hver dag.. så jeg er muligens blitt litt hardbarka iløpet av alle disse årene, men reglene er klinkende klare på dette og bestiller man reisen på nett må man "signere" ved å klikke på at man har godkjent og akseptert reglene for bilettene.

Hvis man da dri*er i disse reglene og gjør som man selv vil så har jeg null niks og nada sympati om en blir stående med tap på mange mange tusen kroner. Hvis man ikke er villig å akseptere betingelsene for den biletten man vil ha så må man da heller kjøpe en bilett med de "egenskapene" man har behov for.

Det er passasjerens plikt å følge de reglene han/hun har signert på å ha godtatt så da har selskapet ,uansett hvilket det er, som har retten på sin side.

Back