Shady business fra flyselskapene dette. Lukter prissamarbeid lang vei måten de mangedobler prisene for enveisbilletter i håp om å heller selge returbilletter. Slik at de kan få flest mulig no shows og overselge sine flyvninger mer enn hva de gjør.
Prisingen er designet for å få folk til å bestille flybilletter de ikke skal ikke bruke. Om noen da, i god tro, bestiller billetter i feil rekkefølge, burde de ikke straffes slik de gjør idag. SAS sitt argument om at no shows fratar de muligheten til å selge setet for en høyere pris nærmere avgang, blir også noe søkt. Da man vet at de uansett overselger sine avganger. Jo flere no shows, jo mer kan de overselge.
Som reisende og forbruker, er jeg takknemlig for at det finnes selvstendige alternativer. IcelandAir og Norwegian er gode eksempler. Air Berlin var det inntil de ble medlem av OneWorld (regner med de måtte gi etter for press fra sine nye samarbeidspartnere). I tillegg finnes det vel muligheter hos odde nettverksselskap med begrenset trafikk over Atlanteren.
Det hadde vært interessant om ett av de større selskapene hadde baller nok til å prise en enkeltreise mer edruelig. På kort sikt, hadde de nok tjent svært gode penger på det. Men i det øyeblikk United eller Lufthansa gjør det, har vel ikke andre selskap råd til å ikke gjøre det samme. Slik at alle nettverkselskapene taper på det over tid, også de som var først med endringen.
Jeg har selv i lengre tid vært på utkikk etter en enveisbillett fra SFO til TRD. Nesten 18.000 skal SAS ha for det. Noe som selvsagt ikke er aktuelt. Legger jeg til en returbillett jeg ikke har planer om å bruke, blir prisen mer enn halvert. Det er hva SAS legger opp til at jeg skal gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på om det er ut eller hjemreise man lar være å bruke. Om ikke poenget er at man skal tjene meget gode penger på folk som ikke har satt seg inn i regelverket. Lovmessig gjør de nok ikke noe galt (foreløpig), men etisk og moralsk finner i alle fall jeg slik forretningsdrift langt verre enn det å bruke billig utenlandsk arbeidskraft som besetning ombord. Man spekulerer i at folk som ikke setter seg inn i regelverket skal betale mange ganger opprinnelig pris.