Nok en over dammen TR

T.A.K

ScanFlyer Blue
Prøver meg på ny TR.

Denne gangen har Florida, Atlantic city og New York vært stedene hvor årets sommerferie skulle tilbringes. (beklager forøvrig de få og elendige bildene)

Rett etter julen 2010 lekte jeg litt med expedia.no sin multicity booking og kom frem til LHR-MIA 20 juni med BA og retur med AA JFK-LHR 6 juli. Prisen var på latterlige 3600 kr for begge flightene så jeg ringte rundt til det planlagte reisefølge fra Brønnøysunds traktene og informerte villig. Når de hørte prisen var det ikke annet å gjøre enn å bestille.

Men vi måtte også komme oss til London og på bestillings tidspunktet hadde bmi ikke kunngjort sin nye LHR rute fra Bergen så valget falt på DY til Gatwick søndag 19 juni kl 18.35. Det var LN-DYA som tok oss fra BGO til LGW. En 800 maskin som kom ut av fødestuen i juli 2009. Vistnok DY sin første selveide 800 i følge en tråd på forumet her. Sto opprinnelig oppført med en 300 ifølge checkmytrip.

Vi to som reiste fra Bergen var heldige å fikk valgt oss nødutgang med ledig midtsete ned til LGW. Folk velger sjeldent det ene ledige midtsetet mellom to fremmede om de kan unngå det. Bevisst strategi som har fungert mang en gang :) Denne ruten har jeg flydd utallige ganger de siste årene og det er stort sett godt med folk ombord. Denne dagen var intet unntak med et belegg rundt 85 %. Litt snacks må man jo ha i starten på ferien så valget falt på to pils hver og nachos med dip. Forøvrig et oppegående og veldig hyggelig crew på flygningen som skjedde uten turbulens og i 33 000 fot om jeg husker korrekt. Alt på rute.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30137&stc=1&d=1311046681

mer kommer.

Attachments

• 001.jpg
    001.jpg
    67.1 KB · Views: 1,083
  • 004.jpg
    004.jpg
    83 KB · Views: 1,062
Når vi ankom LGW ca kl 19.30 lokaltid søndag 19 juni var planen at vi skulle bli hentet av en sjåfør vi hadde booket gjennom londontoolkit.com. til den nette sum av 740 kr. Han var ikke lett å finne med det første, noe som nok skyltes at han var ca 15 minutt forsinket. Når vi var kommet oss i bilen, en VW sharan med noen år bak seg gikk veien videre til Comfort hotel Heathrow hvor vi møtte 2 stk nordlendinger som kom med DY sin flight fra Tr.heim tidligere på dagen. Forøvrig et hotell jeg ikke kommer til å bruke igjen. Fokuset til de som jobbet her på kveldskiftet var et helt annet sted. Måtte be de komme med en ekstra dyne hele 4 ganger. (pga en seng, en dyne og to kompiser. de hadde nemlig ikke twin senger ledig) Ga nesten opp til slutt. Men prisen for det veldig lille rommet var ikke på mer enn skarve 400 kr så skal ikke klage mer over det nå.

Jeg hadde valgt 13.35 avgangen til BA, men uten å ha noen god grunn til det da det var flere tidligere avganger med både BA og AA å velge mellom til samme prisen. Håpet var vel kanskje en god natts søvn før avreise. Vi kom oss fint og effektivt bort til terminal 5 ved hjelp av shuttlebussene som jevnlig var innom hotellet for 4 £ pr pers. Min første tur med BA dette.

Første inntrykket mitt av T5 var at her var det meget pent. Kun reist fra T3 tidligere. Det var null kø på hverken innsjekk automater eller i bag droppen. Når kofferten skulle leveres spurte jeg om det var mye ledig i economy og fikk til svar at her var det stappfullt. Spurte da om de var mulig å få en upgrade til WT+ og dette var fint mulig for 179 £, eller 1633 kr etter dagens kurs. Takket pent ja til dette da jeg aldri har flydd annet enn "sild i tønne" klasse tideligere. Resten av reisefølget på 3 fant ut at de skulle no jaggu ikke være noe verre enn meg så de slo til de også. Ingen av oss angret når kom ombord og fikk æren av å gå til venstre. Rett bak first og forann biz. WT+ kabinen var 40% full så her føltes det overhodet ikke trangt. Hadde en to seter for meg selv. Dette er de lureste 1633 kr jeg har brukt i mitt liv! Dette kan fint gjøres igjen :D

Flighten til Miami var litt turbulent til tider, men ikke mer enn en Bergenser takler. Serveringen ombord var ikke mer enn jeg har fått på economy andre steder. Hadde valg mellom 2 middager jeg ikke husker hva var. Bilde av valget mitt under. Smakte helt greit. Høflig og grei var de så ikke noe å utsette her. Merket at det eneste ekstra her var plassen. Men helt kurant det til den prisen vi betalte. Men skal innrømme jeg ble litt misunnelig av en TR på forumet her om Thai sin eco +. Virket hvertfall som et enda bedre produkt. Cruisehøyden var etter min husk 39 000 fot og 747-400 som jeg ikke fikk med meg reg nr på klarte jobben meget bra. Men det er synlig at det begynner å bli litt slitt ombord. Ikke minst var det masse støv rundt leselyset, men dette ga jeg f i.
mer kommer:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30143&stc=1&d=1311053330

Attachments

• 008.jpg
    008.jpg
    82.5 KB · Views: 1,040
  • 011.jpg
    011.jpg
    86.6 KB · Views: 1,015
Last edited:
Vi landet etter ca 8.20 i luften på MIA og var relativt raske ut av flyet. Viktig å komme seg raskest mulig til de stort sett sure menneskene som lever av å ta fingeravtrykk når man kommer inn til usa. Var ca 30 min kø før det bli min tur og etter noen spørsmål om hva jeg jobbet med og diverse ble jeg sluppet inn i landet for 6 gang. Baggen min var allerede på båndet så det bar rett ut for å ta den forbanna røyken som trengs etter en lengre flytur.

Når reisefølget var på plass hoppet vi i en gul taxi av typen dodge caravan og ca 50$ fattigere og 25 minutt mindre tid igjen av livet var vi ankommet hotellet våres midt på south beach. Congress hotel south beach kan forøvrig anbefales! Her skulle vi bo de neste 3 dagene før leiebilen måtte hentes og vi stakk sydover mot Key West

Under er noen dårlige bilder av rommet i Miami.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30150&stc=1&d=1311055248

Attachments

• 023.jpg
    023.jpg
    65 KB · Views: 97
  • 024.jpg
    024.jpg
    71.6 KB · Views: 108
Last edited:
Takk for starten av turen, blir spennende å høre hvordan AA leverte varene hjem.

Plasseringen av Y+-kabinen mellom F og C noe som gjør at det er stille og fint der, litt eksklusivt.

Etter 3 alkoholinnholdige og artige dager på South Beach var det på tide å hente leiebilen vår som vi hadde booket gjennom Holiday autos. Alamo var utleie firma. Når vi bestilte bilen ba vi om en Chevrolet Tahoe, men vi fikk en Jeep Commander. Helt ok bytte igrunn da vi ikke forventet at de hadde en Tahoe inne grunnet "eller liknende" beskjeden. Bilen kom med michigan skilter og siden vi om 8 dager skulle levere den på MCO ville de vel sende den nordover igjen.

Men før dette skulle vi sydover til Key West. Et fantastisk sted! Ble skuffet over kjøreturen nedover da jeg hadde lest meg til hvor fantastisk denne skulle være. Noe jeg ikke vil si meg enig i.Vi brukte 6 timer ned grunnet en døds ulykke som skapte store køer ca ved Key Largo.
Når vi kom frem til hotellet vårt, Lexington Key West var det en rask check inn og få parkert bilen på baksiden, rett utenfør rommet vårt. Var litt motell stil over hotellet, men never the less et skikkelig hotell. Har desverre problem med å få lastet opp bilde av rommet så nøyer meg med et av bilen utenfor rommet.

Key West: Masse turister her og ikke bare amerikanere. Det gir en skikkelig god feeling å rusle rundt havnen å få i seg litt god sjømat. For dette er sannelig et sted med god sjømat! Generelt et sted godt knyttet til sjøen da det er vannsport muligheter av alle slag vidt tilgjengelig. Hadde bl.a en 2 + timers guidet jetski tour rundt Key West. Meget gøy! Og godt verdt de 140 dollarne det kostet. Prøvde å komme meg bort på EYW for å ta noen bilder, men fant aldri et sted å stå så det ble med tanken. Lite trafikk var det her. Lå kun merke til noen 737 innimellom fra AirTran som flyr til Tampa og Orlando herifra. Ellers er det også litt regional trafikk til miami, ft.lauderdale etc. Delta har og en rute til Atlanta og US airways til Charlotte (seasonal)

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30158&stc=1&d=1311103870

Attachments

• 039.jpg
    039.jpg
    83.9 KB · Views: 68
Etter 4 flotte dager på Key West var man etter planen nødt til å dra nordover til Orlando hvor vi gjennom expedia hadde booket 2 rom for 4 nye netter på Hilton Garden inn at Seaworld. Jeepen holdt koken de 8 timene det tok oss å kjøre. Første kvelden i Orlando ble brukt til avslapping og planlegging av de neste 3 regnfulle dagene. I løpet av de dagene ble det besøk på Seaworld, Kennedy space center og Universal studios. Mye gjort på kort tid med andre ord!

Har nok en gang lite bilder, men er er to av rommet på Hilton. Et hotell jeg fint kan benytte igjen ved seinere Orlando besøk. Gratis internett og stor parkeringsplass på hotell tomten

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30186&stc=1&d=1311115678

Attachments

• 043.jpg
    043.jpg
    65.7 KB · Views: 45
  • 044.jpg
    044.jpg
    65.9 KB · Views: 44
Etter det edruelige Orlando oppholdet så jeg og reisefølget frem til to dager med :cheers: i Atlantic city :D Helgen 1-3 juli..

Gikk utifra at den letteste måten å komme seg til A.C var å fly til EWR og ta toget derfra. Fant billetter med CO og kjøpte disse gjennom WIAS til 580 kr stykke. Men noen timer senere kom jeg til å tenke at Spirit airlines kanskje flydde til ACY og etter rask googling fant jeg ut at det sannelig stemte. Kansellerte hos WIAS og kjøpte billetter hos Spirit som også hadde et bedre avreisetidspunkt, kl 09.11 mot CO sin 06.15 og man fikk ett nytt selskap og ny flyplassen i loggen. 990 kr ca endte det på pr pers hos spirit med forhåndsbetalt bagasje på 18 kilo. I etterkant fikset jeg oss også plass i Spirit sine "Big Front Seats" for 40 dollar ekstra pr sete da jeg ville fly i liksom "biz".

Spirit airlines startet opp i 1980 som Charter One. I 2007 kunngjorde de at de hadde ambisjoner om å bli first ultra-low-cost carrier in the United States. De tar seg bl.a betalt for håndbagasje i hattehyllen (30$!!!) noe som det ikke ser litt ut som de håndhever i det hele tatt.

Crewet ombord var hyggelig og oppmerksomme. Vi som satt fremst i den gamle business delen fikk velge først hva vi ville ha fra buy on board menyen. Valget falt på en kaffe og en sprite til 7$. Kan fint benytte Spirit igjen ved flere anledninger.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30188&stc=1&d=1311119135

Attachments

• 069.jpg
    069.jpg
    58.4 KB · Views: 44
  • 072.jpg
    072.jpg
    53.7 KB · Views: 86
  • 083.jpg
    083.jpg
    92.3 KB · Views: 80
Last edited:
Atlantic City var et gøy sted! Et mini vegas ved sjøen om man vil. Masse folk overalt og været var virkelig på topp denne helgen. Langt koseligere enn i vegas. Når vi skulle booke rom for helgen var prisene i downtown en smule avskrekkende så vi endte opp med et hotell i galloway som ligger ca 15-20 minutt med taxi utenfor sentrum. Vi skulle valgt å bruke noen kroner mer på innlosjeringen for dette Ramada inn hotellet er det største møkka stedet jeg har bodd på i mitt liv. Skittent og nedsarvet av dimensjoner. Bed bugs i store mengder her! Men vi overlevde 2 netter og kom oss tilslutt opp på søndagen for utsjekk kl 11.

Neste mål for turen var New York som alltid leverer! Kl 14.08 hoppet vi ombord på ACES (atlantic city express service) Litt morsomt at toget hentyder til gambling. Toget går til N.Y penn station og bruker ca 2t og 40m på turen. Kostet ca 300 kr for en Firstclass ticket så vi valgte det fremfor 200 kr på vanlig coach. Forskjellen er ikke mer enn at man får bestilt det man vil ha før de på coach og at det er 3 seter i bredden istedenfor 4. Komfortabel tur og alt gikk på rute.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30191&stc=1&d=1311163334

Attachments

• 085.jpg
    085.jpg
    78.4 KB · Views: 32
  • 106.jpg
    106.jpg
    59.5 KB · Views: 50
I N.Y sjanset vi med Hotwire. Fikk en meget god pris på Hotel Roger Williams, 300 meter fra empire state building. Angret ikke, for jeg har sjeldent fått så god service på noe annet hotell enn her. I tillegg var jo location perfekt! Og rommene var ikke minst fine og rene.

Dagene går fort i N.Y. Ble en tur opp på toppen av rockefeller som etter min mening slår utsikten fra empire state. Ellers ble det litt shopping, sykkel leie i central park og vandring i little italy og chinatown før de 3 korte dagene vi hadde her på tampen av turen også var omme. 16 dager på tur i usa går fort.

Under er et bilde av utsikten fra rockefeller center. Fikk ikke lastet opp bilde av rommet desverre. Vet ikke helt hvorfor.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=30193&stc=1&d=1311163907

Attachments

• 112.jpg
    112.jpg
    96.7 KB · Views: 54
Onsdag 6 juli sto vi meget tidlig opp da vi skulle komme oss til JFK for å rekke American airlines sin avgang til LHR kl 09.35. Dagavgang var bevisst valgt da vi ville kutte reisetiden så vi slapp en hel dag med kofferter på slepp i London. Denne dagen besto av nye "opplevelser". AA var ny for meg, 777-200 var ny og JFK er ny. Når jeg står for bookingen blir det gjerne litt sånn.

Når vi ankom JFK sto det en lang lang rekke med innsjekkingskranker utenfor. Vi stilte oss i en kø som aldri beveget seg. Gikk etterhvert inn til en automat, men den ville heller ikke hjelpe oss siden vi hadde BA flightnummer (skulle tro de kunne ordne den biten siden de samarbeider tett) så til slutt kom vi oss i en kø som tydeligvis var stedet å stå for de med BA flightnummer, noen det var en del av. Damen bak skranken var meget hyggelig og virket som meg en smule oppgitt over at det ikke gikk ann å bruke automaten på BA kode. Spurte om det var mulig å få en upgrade mot litt cash, men hun sa at det desverre ville koste meg tusenvis av $$. Men hun fikset meg derimot plass på det som så ut om den eneste 5 seteren med 3 personer :D Economy var ganske full i dag så jeg priset meg lykkelig over dette!!

Selve fligthen over til LHR gikk smertefritt for seg. IFE anlegget deres er ikke det beste, litt trangt mellom setene er det, men jeg hadde god plass med ledig sete på begge sider. Fikk tilogmed en god latter fra damen i 70 årene ved siden av meg som ikke helt forsto hvorfor jeg ikke skulle videre til Lagos. Alt gikk på rutetid. God informasjon fra cockpit, damene bak i eco var morgenfriske og hjelpsomheten selv og jeg sitter i det hele igjen med et meget positivt inntrykk av AA. På LHR gikk det ikke mer enn 30 min fra jeg gikk av flyet til jeg hadde kommet gjennom immigration og hentet bagasjen. Effektivt! De kan definitivt benyttes flere ganger.

PS: Ingen AA bilder da jeg presterte kunststykket å slette alle bilder når jeg kom hjem :headbang

I London, som jo egentlig bare var en lang transit med et døgn på hotell ble det litt mer shopping og avskjed med de to fra nord som skulle ta DY til TRD fra LGW i 12 tiden torsdag 7 juli. Det flyet ble derimot forsinket i 2 timer så de kom seg litt senere hjem enn først planlagt.

Oss to Bergenserne tilbrakte torsdagen i London og endte opp med å ta en taxi ut til LGW da vi ikke gadd å drasse rundt på masse kofferter gjennom underground og prisen ikke ble så ille sammenliknet med taxi til victoria og tog derfra. Flyet skulle gå kl 19.55, men ble 20 min forsinket. Dette ble flydd inn igjen på veien nordover og vi endte opp 3 min etter skjema i BGO

DY leverte nok en gang en ca 85% full flight, denne gang i en 300 jeg ikke husker reg på.

Oppsummering:
DY leverte avganger på rute til gode priser og fint og forutsigbart produkt. Betalte 950 kr BGO-LGW-BGO med 1 kolli innsjekket.

BA leverer et godt produkt og jeg må si jeg har sansen for muligheten til å få en billig upgrade. T5 er en flott! Min første tur med BA det her.

Spirit airlines var vel de som klarte å dra mest penger ut av oss. 990 kr for den ene 2 timers flighten mellom MCO og ACY. I tillegg fikk de 40$ til for sitt "Big Front Seat" og nordlendingene ga de også 30$ mer på nett for å kunne ta med seg håndbagsje i hattehyllen. Det kunne de spart seg for da det ikke virker å være noe kontroll på dette..

AA syns jeg var et flott bekjentskap. Gruet meg veldig til 2-5-2 innredningen i deres 777, men som nevnt over fikk jo jeg plenty plass og med en reisetid på knappe 6 timer storkoste jeg meg. Flyr de gladelig flere ganger.

Takk til de som har lest rapporten, håper den falt hvertfall litt i smak, tiltross for de få og ikke akkurat prisvinnende bildene. Gjerne ikke den mest velskrevne men folk overlever regner jeg med :) Jeg er hvertfall mer fornøyd med denne enn med min forrige TR som kan finnes under:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=75456&highlight=bildel%F8s+debut+%28dublin%29

Last edited:
Takk for en grei rapport, jeg synes du har fått med det vesentlige. Det gjør seg også med noen bilder (ifht. den forrige). Hvordan var det med mat/drikke på AA? Bestod den testen?

Det med maten glemte jeg vist ja. Et ord som beskrives opplevelsen best er dårlig.
Hadde to valg hos AA i eco og det var enten pannekaker med litt saltkjøtt eller omelett. Jeg gikk for det siste og tiltross for at jeg var sulten klarte jeg bare halve porsjonen da det rett og slett smakte ingenting med merkelig konsistens. Fikk også smakt på saltkjøttet til pannekakene, men det var vassent og rett og slett ekkelt.. Jeg pleier sjeldent å være kresen, men her var unntaket. Men er villig til å gi de sjansen så de kan gi meg et "nytt" førsteintrykk. Kan ha vært en tilfeldighet og jeg nekter å tro at AA generelt er noe bedre/verre enn andre selskap i luften.

Takk for rapporten Mr :)

Hvorfor trodde denne damen dere skulle videre til Lagos?

Ikke godt å si. Tror ikke hun var helt ved sine fulle 5. Hun maste en del og det var ikke helt lett å forstå alt hun mente. Men en huskverdig opplevelse ble det.

Back