• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nok en flyfilm

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Nok en spennende (ser det ut til) flyfilm åpnet i USA sist uke, Flight of the Phoenix, der en gruppe overlevende etter en styrt i ørkenen "in the middle of no-where" i Mongolia, finner ut at deres eneste mulighet til å overleve er ... Å BYGGET ET NYTT FLY av vraket (en C-119). Dette er en re-make av en film fra 1965, og er omtalt over to sider i ukens Flight International. Lover godt!

Replying to Topic 'Nok en flyfilm'

Den originale "The Flight of The Phoenix" er noe så sjeldent som en virkelig bra flyfilm, men det kommer kanskje av at flybiten egentlig er litt underordnet? Det blir uansett vanskelig å lage en god remake hvis de legger seg for nære opp til originalen med James Stewart, men det er nok fare for det når de bruker en C-119 i stedet for et mer moderne fly. (I originalfilmen havarerer de med en C-82 Packet, men dem er det enda færrre igjen av enn Flying Boxcars.)

Ingen flygedyktige C-119 ble skadet i filmen! Det ble brukt én flygedyktig C-119, leid inn fra Hawkins & Power, to vrakt ble kjørt på lastebil fra Kenya til Namibia der filmen ble spilt inn, og en SVÆR (seks meter lang), fjernstyrt modell ble brukt til en del av flyscenene.

og mine kilder i norsk filmbransje sier meg at den har Norges-premiere 1. april 2005.:sarc

Originally posted by CK

og mine kilder i norsk filmbransje sier meg at den har Norges-premiere 1. april 2004.

Da må vi ha forbigått den i stillhet.

Back