Noen tjener penger ihvertfall - Delta med rekordoverskudd

Det er ganske imponerende de har jo ikke den mest drivstoff gjerrige flåten heller.
Men har prisene steget i USA etter fusjoneringene som har vert?
 
Delta kjöper drivstoff av seg selv, de har ordnet med integrering vertikalt av et olje-raffineri og styrer selv hele leverings-kjeden av kerosene. Richard Anderson er fremtenkt !

Til nå så har dette vært et tapsprosjekt da raffeneriet de kjøpte har slitt med effektiviteten
 
Jeg vet ikke noe om vanskelighetene Delta har med ä bedre effektiviteten i sitt olje-raffineri ... ifölge Reuters er "lavere drivstoff-kostnader" medvirkende til resultat-regnskapet ? Kanskje SAS + NAX skulle sammen gä inn for ä ta over operasjonen av Mongstad ?
 
Jeg vet ikke noe om vanskelighetene Delta har med ä bedre effektiviteten i sitt olje-raffineri ... ifölge Reuters er "lavere drivstoff-kostnader" medvirkende til resultat-regnskapet ? Kanskje SAS + NAX skulle sammen gä inn for ä ta over operasjonen av Mongstad ?


Statoil har tapt flere milliarder på Mongstad de siste årene.....
 
Enhver har sitt kors ä baere ... Delta sitt ser ut til ä ha blitt lettere i den senere tid ?

Hentet ut fra Aspire Aviation sin FY2013 for Delta :

Fuel

Q1 projected per gallon price of $2.97-$3.02 incl. refinery + hedges

“modest loss” for Trainer refinery in Q1 despite pull down of a main unit for modification to increase output of higher value distillate fuels

Project modest full year profit for Trainer

50,000 barrels per day of domestic crude in Q1, average 70,000 barrels/day for 2014

Projected hedge gains of $250 million in 2014
 
Last edited:
Enhver har sitt kors ä baere ... Delta sitt ser ut til ä ha blitt lettere i den senere tid ?

Hentet ut fra Aspire Aviation sin FY2013 for Delta :

Fuel

Q1 projected per gallon price of $2.97-$3.02 incl. refinery + hedges

“modest loss” for Trainer refinery in Q1 despite pull down of a main unit for modification to increase output of higher value distillate fuels

Project modest full year profit for Trainer

50,000 barrels per day of domestic crude in Q1, average 70,000 barrels/day for 2014

Projected hedge gains of $250 million in 2014

Vel vel, fra Delta sin rapport kommer det frem at de tapte 113 millioner dollar på dette raffeneriet sitt i 2013. Det er over en halv milliard NOK.....så hvordan du får dette til å virke som en god investering til nå tror jeg de færreste forstår, selv om det innbærer litt lavere drivstoffkostnader.
 
Delta's store fordel er flåtemixen. De ligger unna alt det fancy nye leketøyet andre selskaper vil ha og satser hovedsaklig på velprøvde modeller. Et godt eksempel er anskaffelsen av MD90 og B717, hvor de på tross av litt høyere driftutgifter har langt lavere investeringskostnader enn konkutrrentene. Dette gir seg også utslag i bedre cashflow, bedre credit raring og dermed billigere lån.
 
Vel vel, fra Delta sin rapport kommer det frem at de tapte 113 millioner dollar på dette raffeneriet sitt i 2013. Det er over en halv milliard NOK.....så hvordan du får dette til å virke som en god investering til nå tror jeg de færreste forstår, selv om det innbærer litt lavere drivstoffkostnader.
Det kan vaere at Aspire Aviation (som jeg siterer, og som selv siterer tall fra Deltas FY2013 "conference call" - hvor det refereres til en Q1 "modest loss" for raffineriet ?! - jeg tok ikke tallene ut av luften ...) og du selv, Someone, snakker rundt hverandre, fordi - igjen 'kanskje' ? - Delta's FY og 'Calendar Year' ikke koinsiderer ? Nemlig nevntes resultat-regnskapet for 'Q1' (med en prosjektert 'modest profit' for Trainer-raffineriet for ... FY2014 ?) mens vi bare er kommet til 22. januar. Sä kanskje er vi egentlig enige, Someone ? Tap ifjor/gevinst iär, hva enn 'ifjor' og 'iär' betyr ?
 
Med (70,000 minus 50,000) = 20,000 barrels/day större raffinerings-kapasitet i FY2014, kan sikkert Delta-ledelsen gjöre arbitrasje ved ä selge seg selv kerosene sä billigt som lar seg gjöre uten ä la Trainer-resultatet synke negativt ... derved fikses et desto bedre flyselskap-resultat som kerosene mellom-selges billigt, til det strategiske hoved-resultat styres dit Anderson vil ha det : Delta-aksjene skal opp i taket ! Konklusjon : Delta-aksjer = KJÖP !
 
Og enda bedre - de slipper å betale skatt de nærmeste årene ...

Delta Air Lines (DAL) earned $2.7 billion last year but paid no income taxes because of the big losses it posted in 2008 and 2009, totaling nearly $2 billion, and that’s just a small chunk of the total past losses the company can use to defray future earnings. The third-largest U.S. airline is sitting on more than $15 billion in what are called net operating loss carry forwards, an accounting device that lets a company apply past financial losses to future tax bills. Under accounting rules, corporations are required to value their deferred tax assets based on the performance of their business and tax rates.

http://www.businessweek.com/articles/2014-01-21/why-delta-with-huge-profits-wont-pay-taxes-for-years
 
Og enda bedre - de slipper å betale skatt de nærmeste årene ...
Delta sikter pä anvendelse av sin ganske fenomenale cash-beholdning pr idag, samt kommende cash-bobble FY2014, til ä massivt kjöpe tilbake egne aksjer, slik at p.e.r. bedres med mega-utdelinger til aksjonaerene FY2015/16 i siktet.
 
Og det lønner seg å fly med gamle og tørste fly .....

http://airchive.com/blog/2014/01/30/allegiant-air-fourth-quarter-full-year-2013/

Allegiant Travel Co, parent company of ultra-low cost carrier (ULCC) Allegiant Air, announced a fourth quarter 2013 net profit of $17.5 million, or 94 cents per diluted share on Wednesday. The Las Vegas based carrier also announced a 2013 annual net profit of $91.8 million, or $4.82 per diluted share. An increase in fares combined with decreases in fuel and maintenance costs were largely responsible for the 17% year-over-year (YOY) increase in profits over 2012.

For the full year, operating margin came in at 15.5%, a level that stands as the best or second best amongst US carriers depending on the figures reported by rival Spirit Airlines in mid-February.
 
At Delta nå gjør penger, er noe ledelsen har ventet.
Det er derfor de har gitt en del ansatte gode lønnsøkninger, men sterkt redusert profit sharing.

The profit sharing percentage for pilots will be reduced from 15 to 10 percent for profit less
than $2.5 billion. The percentage of profit payout above $2.5 billion remains at 20 per cent
 
Og Delta fortsetter å øke lønningene ...

Delta announced on Wednesday that it plans to boost many front-line employees’ base pay by 14.5 percent, reports The Atlanta Journal Constitution. This will take effect on December 1, at which point most employees will make about 18 percent more than at the start of 2015, including raises the airline doled out in April. Accordingly, Delta also plans to scale back profit sharing, shifting a greater chunk of employee compensation to hourly rate and away from profit sharing bonuses.

http://airwaysnews.com/blog/2015/09/17/delta-air-lines-to-increase-pay-plans-to-trim-profit-sharing/
 
Back
Top