Noen som kan Fokker 100 godt?

grindstein

ScanFlyer Silver
Har vert på en tur til Newcastle med jobben. Ruta var via Amsterdam med KLM. Ved avgang Amsterdam rettning Newcastle fikk vi Fokker 100. Jeg satt rett bak vingen, og registrerte at avgang ble gjort uten bruk av flaps.

Hvor vanlig er det at denne flytypen tar av uten bruk av flaps?

Når forholdene tilsier det, trenger man ikke ta av med flaps på fokker 100(tror det er likens på 70 og). Har med banelengde, vekt, atmosfæren, motor setting osv.

Men nei, jeg kan ikke fokker godt. Men jeg leste meg til svaret.

Last edited:
Heisann Steinar!

Ja, som Dreyer nevner ovenfor saa fant jeg dette paa PPRuNe web siden; Fokker F100 har Flap 0, 8 og 15 tilgjengelig for take-off og du kan stort sett gaa med flap 0 ved MGTOW og over 6000 fot rullebane. Flaps 8 brukes ved contaminert rullebane, kortere rullebane og enkelte 2nd segment climb restriksjoner. De nevner at flap 15 brukes nesten aldri.

Paa A300 var det vanlig aa bruke flaps 0 og kun LE slats som takeoff konfigurasjon.

Dag

Opplevde det samme da jeg fløy OSL-VIE-OSL med AUA Foker 70, da tok vi av uten flaps begge turer..:)
Å jeg satt også bak vingen.

Er vanlig å bruke 0 Flaps takeoff på Fokker 70/100.

Er også normalt å bruke Flaps 1 på Boeing 737NG på takeoff også, har jeg opplevd alle gangene jeg har flydd JS med B737NG da har vi brukt Flaps 1 selv også på B737-800.

Men alt går etter mange forskjellige faktorer da de kalkulerer vspeeds.

Back