• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Noen som kan Fokker 100 godt?

grindstein

ScanFlyer Silver
Har vert på en tur til Newcastle med jobben. Ruta var via Amsterdam med KLM. Ved avgang Amsterdam rettning Newcastle fikk vi Fokker 100. Jeg satt rett bak vingen, og registrerte at avgang ble gjort uten bruk av flaps.

Hvor vanlig er det at denne flytypen tar av uten bruk av flaps?
 
Når forholdene tilsier det, trenger man ikke ta av med flaps på fokker 100(tror det er likens på 70 og). Har med banelengde, vekt, atmosfæren, motor setting osv.

Men nei, jeg kan ikke fokker godt. Men jeg leste meg til svaret.
 
Last edited:
Heisann Steinar!

Ja, som Dreyer nevner ovenfor saa fant jeg dette paa PPRuNe web siden; Fokker F100 har Flap 0, 8 og 15 tilgjengelig for take-off og du kan stort sett gaa med flap 0 ved MGTOW og over 6000 fot rullebane. Flaps 8 brukes ved contaminert rullebane, kortere rullebane og enkelte 2nd segment climb restriksjoner. De nevner at flap 15 brukes nesten aldri.

Paa A300 var det vanlig aa bruke flaps 0 og kun LE slats som takeoff konfigurasjon.

Dag
 
Opplevde det samme da jeg fløy OSL-VIE-OSL med AUA Foker 70, da tok vi av uten flaps begge turer..:)
Å jeg satt også bak vingen.

Er vanlig å bruke 0 Flaps takeoff på Fokker 70/100.

Er også normalt å bruke Flaps 1 på Boeing 737NG på takeoff også, har jeg opplevd alle gangene jeg har flydd JS med B737NG da har vi brukt Flaps 1 selv også på B737-800.

Men alt går etter mange forskjellige faktorer da de kalkulerer vspeeds.
 
Back
Top