Noen smågris-piloter på her i dag?

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Noen smågris-piloter på her i dag?

God morgen alle!

Er det noen 737 / smågris flygere pålogget her på morran? Har et liite teknisk spørsmål serru :)

Re: Noen smågris-piloter på her i dag?

Er det så innviklet at det må være piloter som svarer, eller kan vi andre prøve oss også?
(Er egentlig bare nyskjerrig på spørsmålet....:colgate: ).

hehe....SSL, her kommer'e da

Jeg sitter her på jobb idag da, og for en liten stund siden så jeg det kom taksende en 737-600 inn mot en gate, og så at noe ikke stemte helt i mine øyne......

Det viste seg at thrust-revers "dekselet" på høyre motor stod i delvis åpen posisjon på vei inn over taxiway'en og inn til gate, samt etter at den hadde parkert.....

Det jeg da igjen lurer på er;

1)
Var dette en liten teknisk feil? Skulle dette dekselet sklidd igjen etter at reversering var avsluttet?

2)
Får cockpit noen indikasjon i cockpit'en på at dette dekselet ikke har sklidd ordentlig igjen?

På forhånd takk, om noen kan svare

:clap

Mmmæi..., må nok melde pass på de der gitt....
Vi får vel vente til det våkner en pilot eller tekniker:D

(Men det er klart, med den aversjonen som er mot smågriser her på forumet, er det jo ikke sikkert de vil stå frem:lol: ).

Som du skjønner SSL.....

Bare litt over middels interessert i flyging :colgate:

Dette er ikke så lett å svare på! Hadde jeg sett det selv så hadde det vært lettere..

For å svare på spørsmål 1 så skal, om alt fungerer, reversersystemet returnere til "stowed" position etter bruk. Som du kjenner til så aktiveres thrust reverser av piloten ved å løfte de to "spakene" i forkant av thrust levers. Ved å dytte disse ned igjen så deaktiveres reverse.

Når det gjelder spørsmål 2 så har man 2 typer indikasjon på at thrust reverser ikke virker som de skal.
1. "Reverser" light finnes over hodene til pilotene og lyser når det er forskjell mellom ventilposisjon eller reverser og thrust reverser levers. Den lyser også når auto-stow funksjonen er aktivert.
2. "Reverser unlocked" light finnes over motorinstrumentene og lyser når reverser "kappen", altså den delen på motorcowlingen som glir tilbake under reversering ikke lengre sitter fast der den skal. Dette kan i lufta føre til reverse thrust!

Så slik som jeg ser det for meg så ville kanksje pilotene i dette tilfellet ha et reverselight pga uoverenstemmelse mellom trustreverserlever og reverser position... men jeg vet ikke 100%

Noen 737 licenced techs her????

"Downward motion of the reverse thrust lever past detent no. 1 (reverse idle thrust) initiates the command to stow the reverser". Det kanske var så enkelt att reverse thrust lever inte var nere ?

Ja RolfL, det er klart. Det tas høyde for det i svar 1. Men da er det en ren forglammelse. De har jo stowet den andre reversen. Dessuten er det usannsynlig at dette glemmes fordi man på et eller annet tidspunkt gir på forward thrust under taxing. Da hadde man sett at noe var unormalt om den ene reverser var åpen. Er min teori da!

Men Engmramp: Er jo bare å spørre pilotene. Er slett ikke sikkert at de vet at det er noe uvanlig med reverseren heller. De setter pris på all informasjon angående flyet som dere på bakken ser!

Back