I forbindelse med at jeg forberedte en klagesak, begynte jeg å lese avgjørelser fra Flyklagenemnda. Uendelige rekker med kjedelige standardavgjørelser, med en og annen saken som skiller seg litt fra resten.
Av sakene fra forrige møte, var dette de jeg bet meg merke i:
Forsinket til cruise - fikk erstatning
https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-8-15-den-17.-august-2015
Et reisefølge fra Kristiansand til Fort Lauderdale, med KLM via Amsterdam, ble forsinket og rakk ikke cruiset. KLM mente de skulle ha standarderstatning (€600), men de krevde erstattet et større beløp.
De fikk medhold og får dekket utgiftene.
På mange måter en relativt standard klagesak, men det overraskende er at flyselskapenes representanter var enige. «Flertallet, alle medlemmer med unntak av lederen, er av den oppfatning at det var påregnelig for KLM at klagerne skulle på cruise, og at KLM må erstatte klagers tap.» Lederen er dommer og kom til en annen konklusjon: «Mindretallet, nemndas leder, er etter en samlet vurdering av den oppfatning at det i dette tilfellet ikke var påregnelig for KLM at en kansellering i Oslo med påfølgende forsinkelse til Fort Lauderdale skulle medføre at klagerne gikk glipp at et cruise og ble påført et lengre hotellopphold.»
I nesten alle andre saker der det er uenighet i nemnda, stemmer flyselskapenes representanter mot erstatning.
Norwegian får barnevognkritikk
https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-8-15-den-17.-august-2015
Norwegian nekter å erstatte ødelagt barnevogn som ikke er pakket skikkelig inn. Som alltid taper de og den reisende får erstatning.
Litt lakonisk skriver de «Nemnda mottar videre kun barnevognsaker fra Norwegian, men flertallet ser ikke bort fra at dette kan ha sammenheng med at andre selskap ikke anser nemndsbehandling som formålstjenlig sett hen til nemndas praksis.»
Interessant nok nevnes det også at beskyttelse har blitt mer tilgjengelig, så kanskje vi får praksisendringer her?
Minimum connection time ved bussgate
https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-8-15-den-17.-august-2015
En passasjer mister videreforbindelse på OSL fra et utenlandsfly til et innenriksfly, på grunn av bussgate som tar lang tid. Passasjeren får ikke standarderstatning, ettersom det ikke er flyselskapet som har ansvaret for forsinkelsen, men flyplassen.
«Flyet var i rute til Oslo, og det var således ingen forsinkelse fra Norwegians side som førte til at klagerne ankom Bergen mer enn tre timer etter planlagt ankomsttidspunkt. Etter nemndas vurdering er det etter dette ikke grunnlag for standarderstatning, og nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.» Litt overraskende at ikke flyselskapet får ansvaret for denne forsinkelsen, synes jeg.
Av sakene fra forrige møte, var dette de jeg bet meg merke i:
Forsinket til cruise - fikk erstatning
https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-8-15-den-17.-august-2015
Et reisefølge fra Kristiansand til Fort Lauderdale, med KLM via Amsterdam, ble forsinket og rakk ikke cruiset. KLM mente de skulle ha standarderstatning (€600), men de krevde erstattet et større beløp.
De fikk medhold og får dekket utgiftene.
På mange måter en relativt standard klagesak, men det overraskende er at flyselskapenes representanter var enige. «Flertallet, alle medlemmer med unntak av lederen, er av den oppfatning at det var påregnelig for KLM at klagerne skulle på cruise, og at KLM må erstatte klagers tap.» Lederen er dommer og kom til en annen konklusjon: «Mindretallet, nemndas leder, er etter en samlet vurdering av den oppfatning at det i dette tilfellet ikke var påregnelig for KLM at en kansellering i Oslo med påfølgende forsinkelse til Fort Lauderdale skulle medføre at klagerne gikk glipp at et cruise og ble påført et lengre hotellopphold.»
I nesten alle andre saker der det er uenighet i nemnda, stemmer flyselskapenes representanter mot erstatning.
Norwegian får barnevognkritikk
https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-8-15-den-17.-august-2015
Norwegian nekter å erstatte ødelagt barnevogn som ikke er pakket skikkelig inn. Som alltid taper de og den reisende får erstatning.
Litt lakonisk skriver de «Nemnda mottar videre kun barnevognsaker fra Norwegian, men flertallet ser ikke bort fra at dette kan ha sammenheng med at andre selskap ikke anser nemndsbehandling som formålstjenlig sett hen til nemndas praksis.»
Interessant nok nevnes det også at beskyttelse har blitt mer tilgjengelig, så kanskje vi får praksisendringer her?
Minimum connection time ved bussgate
https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-8-15-den-17.-august-2015
En passasjer mister videreforbindelse på OSL fra et utenlandsfly til et innenriksfly, på grunn av bussgate som tar lang tid. Passasjeren får ikke standarderstatning, ettersom det ikke er flyselskapet som har ansvaret for forsinkelsen, men flyplassen.
«Flyet var i rute til Oslo, og det var således ingen forsinkelse fra Norwegians side som førte til at klagerne ankom Bergen mer enn tre timer etter planlagt ankomsttidspunkt. Etter nemndas vurdering er det etter dette ikke grunnlag for standarderstatning, og nemnda finner ikke å kunne anbefale at klager gis medhold.» Litt overraskende at ikke flyselskapet får ansvaret for denne forsinkelsen, synes jeg.