Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

Jeg planlegger en tur med AN 24 sammen med en gruppe med fly på hjernen og trenger noen tips fra og til. I tillegg trenger vi noen tips hvordan vi kommer til flyplassen den går i fra og hvordan vi kommer hjem igjen.

Tips mottas med takk.

Jan
 
Re: Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

Hvis det kan være aktuelt med AN-26 og eventuelt AN-12 i stedet kan dere dra til Minsk 16-18 september. http://merlintour.net/tour/39
Mange måter å komme seg til og Minsk på, kanskje greiest via Riga med AirBatic.
 
Re: Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

Hvis tiden og lommeboken holder har du/dere også muligheten til å kombinere Minsk og Wonsan Air Show i Nord-Korea, der får du fløyet "verdens fineste" AN-24 også; https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=140755

Returen fra Wonsan til Pyongyang gikk med Antonov AN-24.
Da vi slapp om bord i flyet var det litt som å gå inn i en tidsmaskin. Riktignok en meget velholdt tidsmaskin, det skal sies. Her var det ekte treverk og ekte stål. Plast og lettmetall var fremmedord i Sovjetunionen den gangen AN-24 ble utviklet. Det var til og med stoffgardiner ved vinduene, ikke de vanlige plastgreiene til å trekke ned.
Prototypen fløy i 1959 og AN-24 viste seg snart å innfri forventningene om å bli en verdig arvtager til
IL-14. I stand til å operere på røffe grusbaner langt ut i huttiheita uten noen form for bakkeutstyr ble den fort populær både hos Aeroflot og luftforsvaret. Den ble produsert på tre forskjellige fabrikker i Sovjetunionen frem til 1978, da tok kineserne over produksjonsløpet og kalte den Xian Y-7.
Sovjet videreutviklet den til AN-26, AN-30 og AN-32, kineserne bygget på grunnkonstruksjonen da de videreutviklet Y-7 til MA-60 som produseres fremdeles! Selve AN-24 ble produsert i nesten 1500 eksemplarer, tar man med all videreutviklingen er det blitt innpå 4000 totalt.
Noe kortbanefly er AN-24 ikke. For å bedre ytelsene har en versjon fått montert inn en kombinert APU og hjelpemotor. Denne kan brukes under avgang, klatring og til og med på cruise og gir 800 kg ekstra skyvekraft. Det hjelper selvsagt på, men er man på jakt etter fartsrekorder må man finne seg andre fremkomstmidler enn AN-24. Derimot kan man sette seg relativt godt til rette, ta det med ro, og nyte det klassiske interiøret i det som definitivt er en av de mest velholdte eksemplarer av arten.

Dersom Wonsan frister: http://www.juchetravelservices.com/the-tours/wonsan-air-festival/english-wonsan-air-festival/
 
Last edited:
Re: Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

Takker gutter - dette var god informasjon jeg skal bearbeide og gi til de andre som har lyst å være med. Takk for god hjelp.

Jan
 
Re: Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

Jeg kan svare på overskriften: Jeg har flydd med den i gamle "kommunist-Polen" WAW-GDN med LOT. På samme turen fikk vi også flydd TU154 og TU134.

Husker vi gikk inn foran, rett bak cockpit. Så gikk vi bakover, gjennom et lasterom der koffertene var, før vi kom inn i cabin.

Fungerte helt greit.

Spørsmålene i innlegget ditt kan jeg ikke hjelpe med.
 
Re: Noen på forumet som har flydd med AN 24 ?

Takk allikevel for svaret :)
Jan


Jeg kan svare på overskriften: Jeg har flydd med den i gamle "kommunist-Polen" WAW-GDN med LOT. På samme turen fikk vi også flydd TU154 og TU134.

Husker vi gikk inn foran, rett bak cockpit. Så gikk vi bakover, gjennom et lasterom der koffertene var, før vi kom inn i cabin.

Fungerte helt greit.

Spørsmålene i innlegget ditt kan jeg ikke hjelpe med.
 
Back
Top