Mjolnir
ScanFlyer Gold
Tenkte å rapportere litt fra et par flighter intra Asia, rett og slett fordi jeg ikke har sett så mye fra disse selskapene her inne. Håper man kan bære over med at fotokvaliteten til tider er tragisk.
Cathay Pacific
CX723
Hong Kong - Kuala Lumpur
HKG-KUL
Boeing 747-400
B-HKE
Vekking kl. 05:30 for avgang til flyplassen med buss fra hotellet kl. 06.00. Grøss og gru! Siden oppholdet i Hong Kong egentlig var en lang layover var boardingkortet skrevet ut allerede i HEL, mens bagasjen ble sjekket helt fra OSL til KUL Dermed var det bare å gå rett til sikkerhetskontrollen. Lang kø i immigrasjon (emigrasjon?) men det kom seg når de fikk åpnet noen sluser til. Brukte forøvrig kun et par sekunder for min del.
Hadde stadig god tid, så neste punkt på agendaen ble å finne seg noe frokost. Valget falt på et sted som irriterende nok ikke tok kort, så da ble det et ekstra besøk i minibanken. Og nettopp da jeg trodde jeg hadde klart å brenne inne med tilnærmet null Hong Kong-dollar. Flighten vår gikk fra gate 46, nesten helt ytterst, så det ble en fin spasertur etter frokost.
Boarding ble annonsert dønn på tid. Få minutter seinere kom gate closing, stadig med laaang kø for boarding. Det hang noen kvinnfolk i CX-uniform ved køen hvor de kontrollerte pass og stemplet boardingkort. Usikker på hva stempelet skulle være godt for.
Normal prosedyre er jo at man blir dirigert ned rett midtgang ved ombordstigning. Her tok de det litt lengre. I høyre midtgang sto det ei ny flyvertinne som geleidet meg gjennom framste economy-kabin før ei ny tok over og geleidet meg til setet på 59G i tredje og bakerste kabin.
B-HKE klar for turen ned til Kuala Lumpur
Ganske lav kabinfaktor på denne flygningen. Hadde fireseteren for meg selv, og det så ut som de aller fleste hadde minst ett ledig sete ved siden av seg. Den ene mannlige CAen i economy gikk noen runder med tax-free-katalogen før avgang, i tillegg til en runde eller tre med og uten vogn under flighten.
Kabin og seter. Noe som er ganske genialt her er at sitteputa sklir fram når man legger setet ned, slik at man tar av egen beinplass i steden for plassen til personen bak. Hvis setene ser ubehagelige ut så er det fordi de var nettopp det. Lite ergonomisk design, og hard rygg, men vendte meg litt til det etter hvert. Knyttnevetesten bestått med glans:
Etter avgang kom CA rundt med jus, vann o.l. Fin touch med brett istedenfor tralle! Litt seinere kom frokost som så slik ut:
Er noe eggerøre og sopp under der. Smakte helt greit. Jogurt til dessert som kom med en latterlig liten skei
Fullt IFE-anlegg med AVOD på denne flighten. Hadde greit utvalg med filmer, serier, spill++. Over gjennomsnittlig responsivt, ifht. blant annet SU og AY, men stadig litt å gå på opp til OZ (som var utrolig raskt). Stort minus for en del innebygd reklame, både før serier og som slides i airshow. Så en episode av Two and a Half Men etter mat og skreiv litt på denne rapporten (in-seat power måtte så klart testes!)
Rett før ankomst kom CA nedover midtgangen og sprayet noe jeg tror var myggmiddel. Aldri sett noe lignende. Normal prosedyre ved flygninger til tropiske strøk?
Ankomst til satelitten på KUL, til tross for at det sto M (main?) på billetten, så da ble det togtur inn til hovedterminalen for immigrasjon og bag claim, før det ble stiftet nærmere bekjentskap med den kaotiske taxisituasjonen på KUL. Men det er en annen historie.
Skal prøve å få skrevet noe fra de andre flightene etter hvert.
Cathay Pacific
CX723
Hong Kong - Kuala Lumpur
HKG-KUL
Boeing 747-400
B-HKE

Vekking kl. 05:30 for avgang til flyplassen med buss fra hotellet kl. 06.00. Grøss og gru! Siden oppholdet i Hong Kong egentlig var en lang layover var boardingkortet skrevet ut allerede i HEL, mens bagasjen ble sjekket helt fra OSL til KUL Dermed var det bare å gå rett til sikkerhetskontrollen. Lang kø i immigrasjon (emigrasjon?) men det kom seg når de fikk åpnet noen sluser til. Brukte forøvrig kun et par sekunder for min del.
Hadde stadig god tid, så neste punkt på agendaen ble å finne seg noe frokost. Valget falt på et sted som irriterende nok ikke tok kort, så da ble det et ekstra besøk i minibanken. Og nettopp da jeg trodde jeg hadde klart å brenne inne med tilnærmet null Hong Kong-dollar. Flighten vår gikk fra gate 46, nesten helt ytterst, så det ble en fin spasertur etter frokost.
Boarding ble annonsert dønn på tid. Få minutter seinere kom gate closing, stadig med laaang kø for boarding. Det hang noen kvinnfolk i CX-uniform ved køen hvor de kontrollerte pass og stemplet boardingkort. Usikker på hva stempelet skulle være godt for.
Normal prosedyre er jo at man blir dirigert ned rett midtgang ved ombordstigning. Her tok de det litt lengre. I høyre midtgang sto det ei ny flyvertinne som geleidet meg gjennom framste economy-kabin før ei ny tok over og geleidet meg til setet på 59G i tredje og bakerste kabin.

B-HKE klar for turen ned til Kuala Lumpur

Ganske lav kabinfaktor på denne flygningen. Hadde fireseteren for meg selv, og det så ut som de aller fleste hadde minst ett ledig sete ved siden av seg. Den ene mannlige CAen i economy gikk noen runder med tax-free-katalogen før avgang, i tillegg til en runde eller tre med og uten vogn under flighten.


Kabin og seter. Noe som er ganske genialt her er at sitteputa sklir fram når man legger setet ned, slik at man tar av egen beinplass i steden for plassen til personen bak. Hvis setene ser ubehagelige ut så er det fordi de var nettopp det. Lite ergonomisk design, og hard rygg, men vendte meg litt til det etter hvert. Knyttnevetesten bestått med glans:


Etter avgang kom CA rundt med jus, vann o.l. Fin touch med brett istedenfor tralle! Litt seinere kom frokost som så slik ut:

Er noe eggerøre og sopp under der. Smakte helt greit. Jogurt til dessert som kom med en latterlig liten skei


Fullt IFE-anlegg med AVOD på denne flighten. Hadde greit utvalg med filmer, serier, spill++. Over gjennomsnittlig responsivt, ifht. blant annet SU og AY, men stadig litt å gå på opp til OZ (som var utrolig raskt). Stort minus for en del innebygd reklame, både før serier og som slides i airshow. Så en episode av Two and a Half Men etter mat og skreiv litt på denne rapporten (in-seat power måtte så klart testes!)

Rett før ankomst kom CA nedover midtgangen og sprayet noe jeg tror var myggmiddel. Aldri sett noe lignende. Normal prosedyre ved flygninger til tropiske strøk?
Ankomst til satelitten på KUL, til tross for at det sto M (main?) på billetten, så da ble det togtur inn til hovedterminalen for immigrasjon og bag claim, før det ble stiftet nærmere bekjentskap med den kaotiske taxisituasjonen på KUL. Men det er en annen historie.
Skal prøve å få skrevet noe fra de andre flightene etter hvert.