Noen hopp i Asia - Cathay, Jetstar og AirAsia

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Tenkte å rapportere litt fra et par flighter intra Asia, rett og slett fordi jeg ikke har sett så mye fra disse selskapene her inne. Håper man kan bære over med at fotokvaliteten til tider er tragisk.


Cathay Pacific
CX723
Hong Kong - Kuala Lumpur
HKG-KUL
Boeing 747-400
B-HKE


map_zps99b3d960.gif


Vekking kl. 05:30 for avgang til flyplassen med buss fra hotellet kl. 06.00. Grøss og gru! Siden oppholdet i Hong Kong egentlig var en lang layover var boardingkortet skrevet ut allerede i HEL, mens bagasjen ble sjekket helt fra OSL til KUL Dermed var det bare å gå rett til sikkerhetskontrollen. Lang kø i immigrasjon (emigrasjon?) men det kom seg når de fikk åpnet noen sluser til. Brukte forøvrig kun et par sekunder for min del.
Hadde stadig god tid, så neste punkt på agendaen ble å finne seg noe frokost. Valget falt på et sted som irriterende nok ikke tok kort, så da ble det et ekstra besøk i minibanken. Og nettopp da jeg trodde jeg hadde klart å brenne inne med tilnærmet null Hong Kong-dollar. Flighten vår gikk fra gate 46, nesten helt ytterst, så det ble en fin spasertur etter frokost.

Boarding ble annonsert dønn på tid. Få minutter seinere kom gate closing, stadig med laaang kø for boarding. Det hang noen kvinnfolk i CX-uniform ved køen hvor de kontrollerte pass og stemplet boardingkort. Usikker på hva stempelet skulle være godt for.
Normal prosedyre er jo at man blir dirigert ned rett midtgang ved ombordstigning. Her tok de det litt lengre. I høyre midtgang sto det ei ny flyvertinne som geleidet meg gjennom framste economy-kabin før ei ny tok over og geleidet meg til setet på 59G i tredje og bakerste kabin.

20130317_080513_zps713f9197.jpg

B-HKE klar for turen ned til Kuala Lumpur

20130317_083648_zps24d68bad.jpg

Ganske lav kabinfaktor på denne flygningen. Hadde fireseteren for meg selv, og det så ut som de aller fleste hadde minst ett ledig sete ved siden av seg. Den ene mannlige CAen i economy gikk noen runder med tax-free-katalogen før avgang, i tillegg til en runde eller tre med og uten vogn under flighten.

20130317_105043_zps4ce39b80.jpg

20130317_084606_zps32cb97ff.jpg

Kabin og seter. Noe som er ganske genialt her er at sitteputa sklir fram når man legger setet ned, slik at man tar av egen beinplass i steden for plassen til personen bak. Hvis setene ser ubehagelige ut så er det fordi de var nettopp det. Lite ergonomisk design, og hard rygg, men vendte meg litt til det etter hvert. Knyttnevetesten bestått med glans:
20130317_084036_zps97d0421e.jpg


20130317_092643_zpsa75a398e.jpg

Etter avgang kom CA rundt med jus, vann o.l. Fin touch med brett istedenfor tralle! Litt seinere kom frokost som så slik ut:
20130317_100339_zps43678c66.jpg

Er noe eggerøre og sopp under der. Smakte helt greit. Jogurt til dessert som kom med en latterlig liten skei :p

20130317_092651_zps329965ed.jpg

Fullt IFE-anlegg med AVOD på denne flighten. Hadde greit utvalg med filmer, serier, spill++. Over gjennomsnittlig responsivt, ifht. blant annet SU og AY, men stadig litt å gå på opp til OZ (som var utrolig raskt). Stort minus for en del innebygd reklame, både før serier og som slides i airshow. Så en episode av Two and a Half Men etter mat og skreiv litt på denne rapporten (in-seat power måtte så klart testes!)
20130317_083750_zps2f2f9fae.jpg


Rett før ankomst kom CA nedover midtgangen og sprayet noe jeg tror var myggmiddel. Aldri sett noe lignende. Normal prosedyre ved flygninger til tropiske strøk?

Ankomst til satelitten på KUL, til tross for at det sto M (main?) på billetten, så da ble det togtur inn til hovedterminalen for immigrasjon og bag claim, før det ble stiftet nærmere bekjentskap med den kaotiske taxisituasjonen på KUL. Men det er en annen historie.

Skal prøve å få skrevet noe fra de andre flightene etter hvert.
 
Takk for rapport, ser frem til resten.
Rett før ankomst kom CA nedover midtgangen og sprayet noe jeg tror var myggmiddel. Aldri sett noe lignende. Normal prosedyre ved flygninger til tropiske strøk?
Ja, tror det er påbudt ved avgang fra/ankomst til enkelte land, uten at jeg har sett helt systemet i det.
 
Takk for rapport, ser frem til resten.
Ja, tror det er påbudt ved avgang fra/ankomst til enkelte land, uten at jeg har sett helt systemet i det.

Det er myndighetslagt i Malaysia og skal, i hht de som liker å mene noe, drepe insekter men være heeeeeelt fint for mennesker. Selv holder jeg pusten. Samla greia i store deler av Oceania.

Takk for rapport så langt. Fløy nøyaktig samme ruta med Cathay for en mnd siden. Da med 773. Ser frem til fortsettelsen.
 
Opplevde det samme med spraying i cabinen med BA til og fra Argentina nå i februar og mars.
 
Jetstar Asia
3K585
Singapore - Rangoon
SIN-RGN
Airbus 320
9V-JSI


map_zps8a14efe9.gif


Tidlig på an igjen! Hadde tilbrakt natta på et hotell i et av de mer lugubre områdene av Singapore. Men det var billig og nærme T-banen til Changi. Vekking på mobilen kl. 6:00. Telefonvekking til samme tid kom fashionably late 10-15 minutter seinere. Var allerede på vei ut døra da. East-West Line til flyplassen med bytte på Tanah Merah til greina som faktisk går til flyplassen. Var ikke verre enn å krysse et par meter over til togsettet som ventet på sporet ved siden av. Ankomst var til terminal 2, så det ble en kjapp tur med skytrain til terminal 1 der Jetstar flyr fra.

20130324_072134_zps38a9a2b8.jpg

Fant omsider rett skranke. Dama der så litt forvirret ut når jeg la fram papirene for pre-arranged visa-on-arrival, men etter en liten konsultasjon med sjefen var alt i orden. Måtte bare tilføye mellomnavn på boardingkortet for hånd først ^_^ Neste stopp: airside. Lite kø i immigration. SIN lever opp til forventningene :) Dårlig matlyst og ikke helt i form, så droppet frokost og stakk rett til gaten. Der fant jeg gratis wifi, så da klarte man fint å slå i hjel tida. Flyttet meg etter hvert gjennom sikkerhetskontrollen til preboardingområdet hvor det ble litt mer internett.

20130324_112025_zps1f575292.jpg

Stilreint interiør og gode seter. Hadde sikret meg vindussete. Noe trangt for beina, men knyttneve OK. Nabosetene ble okkupert av et amerikansk-italiensk ektepar bosatt i Singapore. De hadde vært i Burma før, og likte det så godt at de nå skulle på tur nr. 2. Ble en cola ...erhm Pepsi fra BoB (hva skal man med så mye singdollar når man er på vei ut av landet uansett? :p). Ellers gikk tida til å snakke med sidemannen (den mannlige og italienske halvdelen av det amerikansk-italienske ekteparet) og soving. Var trøtt som en strømpe etter massivt søvnunderskudd de siste dagene. Den 3 timer lange flighten gikk dermed utrolig fort. Kunne sovet enda lengre jeg :)

20130324_083234_zps7471ab0c.jpg

Parkert ved gate i Rangoon

20130324_110303_zps12208088.jpg

Slike reklamer var de første som møtte en på Rangoon Lufthavn. Tydelig at ting her er i endring, og at guideboka fra 2011 er rimelig utdatert. Etter ankomst ble det naturlig nok en tur innom VOA før immigration, så litt veksling til lokal valuta. Best kurs får man på de største sedlene når man veksler fra dollar, så jeg vekslet like godt en hundrelapp. Med en kurs på 87600 kyat = 100 dollar og 5000 som største valør ble det ei god bunke av det.
 
Thai AirAsia
FD2756
Rangoon - Bangkok (Don Mueang)
RGN-DMK
Airbus 320
HS-ABA


map_zps3358926e.gif


Med samme pris på samtlige av de 3 daglige avgangene AirAsia har RGN-DMK hadde jeg valgt det relativt behagelige 12:50-flyet. Hadde prøvd å velge meg et vindussete på flighten dagen i forveien, men det ville de ha 3 dollar for, så da beholdt jeg det forhåndstildelte midtgangsetet.
Hadde avtalt å møte en tysker som skulle samme vei kl. 10 for å dele en taxi. Vi klarte til slutt å fylle opp taxien med et par fra Ecuador i tillegg.

20130327_110417_zps8bafc5d4.jpg

Sikkerhetskontroll for å komme inn til innsjekkingshallen, men ikke av den strenge typen – væske var i hvertfall helt OK. Bildet er fra innsjekk mot trappa opp til immigration. I frykt for Ryangebyrer hadde jeg spandert 100 kyat på å printe ut boardingkort dagen i forveien. Det viste seg at det var et par øre ut av vinduet. Tror counter check-in fee muligens bare gjelder for noen innenriksruter. Fikk skrevet ut boardingkort ved bag drop som minnet mest om ei kvittering fra Rema:
20130327_112753_zps9d4270ac.jpg


Den internasjonale terminalen i Rangoon er ny, ren og pen, men sannsynligvis en av verdens minste hovedflyplasser. Totalt 5 gater i terminalen. Et par kiosker og suvenirbutikker etter immigration, men ikke akkurat noe shoppingsenter. Sikkerhetskontrollen (internasjonale regler denne gang) var en slags hybridversjon av Singapore: en for gate 1-2 og en for gate 3-5 . Etter security kommer man til et venteområde med bare sitteplasser.

20130327_124139_zpse2ac451b.jpg

Flighten til DMK er en kort affære på 1 time og 20 minutter. Beinplass sammenlignbar med Jetstar, men setene var ikke på langt nær like gode. Relativt harde og litt smale! Fikk selskap av to burmesiske menn på disse setene (uten at jeg hadde så mye interaksjon med dem). Brukte tida på å fylle ut arrival card og lese litt i ei tospråklig burmesisk avis som turistinformasjonen insisterte på å gi meg mens jeg sto i kø for å veksle noen gjenværende kyat til litt mer lettomsettelige euro.

20130327_124144_zps19307964.jpg

Noe mer flashy interiør enn Jetstar. Har ikke noe oversiktsbilde av kabinen, men dørene til overhead compartments så likedan ut. For å gi et poeng til AirAsia også så er forøvrig prisene for BoB ganske hyggelige. I sterk kontrast til DY aksepteres 2-3 forskjellige valutaer, men kort er utelukket :p

20130327_143055_zps39ce352c.jpg

Det etter hvert obligatoriske bildet av flyet ved gate. Immigrasjon gikk greit, og kofferten lå allerede på båndet i bagasjehallen
20130327_144241_zps74c3156f.jpg


Fant igjen tyskeren fra tidligere og delte en taxi til Khao San Road. Fra Don Muang er det dessverre svært få alternativer til taxi. Sjåføren prøvde smilende å forhandle 500 baht til KSR, men ga seg fort når vi insisterte på meter. Taxituren endte forøvrig på ca. 300 baht inkludert alle tillegg.
 
Back
Top