Noen her med cruiseerfaring?

Det er mange reiserapporter fra svensker og nordmenn på Landgången.se, under krysningsfartyg og reiseberetninger, med bilder, også fra Ståle.
Korte cruise 3 - 5 dager har et litt annerledes klientell enn f eks på 10 dagers cruise. Velg bort de største familieskipene til RCCL om du ikke liker å feriere sammen med unger. Rccl har også 'mindre' skip. Celebrity S-klasse er meget bra. Jeg har 200+ dager ombord på 3 rederier, inkl. RCCL og Celebrity. Om du kjøper cruise I USA, kan du få On Board Credit (OBC), og på mitt siste cruise på 10 dager, gikk jeg I land uten noen regning på hverken drikke eller internet. Har du Hilton Honours kan du få masse HH-poeng ved å booke via Hiltons side.

Robbie: om du virkelig vil ha en opplevelse (og har noen ekstra kroner til overs ;)) er det ingen som kommer i nærheten av Silversea! Alt annet blir stort, upersonlig og harry sammenlignet med dem.

Dette er skikkelig 5 stjernes luksus på havet.

Sjekk www.silversea.com og ja det har 7 dagers cruise ut av Fort Lauderdale med Silver Spirit i mars 2014 :)

Last edited by a moderator:
Nå skal det sies at Silversea blir annerledes enn alt annet som er diskutert her. Mye pga av det ikke er "cruising", men "yachting" rettet mot en annen kundegruppe.

Myyye mindre folk ombord,, myyye mer eksklusivt, mye mindre å finne på, myye mer luksus/overdådig, myyye mindre båter og myyye dyrere. :P

SeaDream ligger også i dette segmentet. En slags mellomting kan vel kanskje bli Regent Seven Seas Cruises.

Fortsatt luksus, men litt større båter enn yachtene. (5-700 passasjerer, med 1 ansatt pr 1,5 gjest ca.)

Last edited:
Nå skal det sies at Silversea blir annerledes enn alt annet som er diskutert her. Mye pga av det ikke er "cruising", men "yachting" rettet mot en annen kundegruppe.

Myyye mindre folk ombord,, myyye mer eksklusivt, mye mindre å finne på, myye mer luksus/overdådig, myyye mindre båter og myyye dyrere. :P

Noe som sikkert er mye bedre for Robban De Luxe.

Er ikke noe cruiser selv og har absolutt ingen erfaring, men har mange venner som er eksperter og vurderer sterkt å ta ett cruise selv. De andre ser rimelig danskebaat ut

Det er notert 3 navn på boka: Crystal, Seabourne og Silversea

http://www.crystalcruises.com/

http://www.silversea.com/

http://www.seabourn.com/

Crystal er mer a'la Regent Seven Seas.

Kan fint tenke meg at Robban vil like "Yachting" med Seabourn eller Silversea ja. Blir fort et par klasser opp det. Men for all del, ingen av de andre er danskebåt.. :P Med liiiitt unntak for Carnival. Og roper heller ikke særlig hurra for MSC, selv om de nyeste båtene er en nytelse å se på.

Men alt avhenger av hvilke preferanser, pris, aktivitetstilbud, matutvalg og hvilket "miljø" og takhøyde man ønsker.

F.eks:

Europeisk vs Amerikansk stil
Freestyle vs fast bordsetting
Liten/Intim båt vs Stor båt med mer i velge i
Casual vs. Semi-luksus vs "hvite hansker" luksus

Mye av suksessen avhenger av hva man ønsker.

Jeg tipper Robban ville likt et cruise med Celebrity. Meget pent, men ikke for stivt, ikke noe særlig med unger, mer for par. Mer for de litt up-scale mellom 30-55 kanskje..Pent/Classy interiør. God mat, null harry-faktor der i gården, men fortsatt litt takhøyde. ++

Man kan selvfølgelig anse de enorme cruiseskipene til NCL, Princesss og RCCL som "harry danskebåter", og for en mest mulig luksuriøs opplevelse velger man da feks Regent Seven Seas, Windstar, Seadream, Seaborn eller Silversea.

Samtidig er luksus-båtene ganske små og intime, ofte bare med noen hundre passasjerer. Dette betyr at det ikke er så lett å "stikke seg bort". For de fleste er det selvsagt både interessant og morsomt å bli godt kjent med nye mennesker. Men ikke alle er likt anlagt på dette punkt. Eller det er ikke alle turer dette passer.

Det er nå en tendens til at de store selskapene/båtene introduserer en klasse som gir tilgang til et eget avskjermet område på båtene (med egen bar, basseng, lounge og restaurant). Både NCL og Princess har gjort dette. På den måten når man en målgruppe som ønsker å reise med store båter med et hav av areal og aktiviteter, samtidig som man kan trekke seg tilbake til et mer luksuriøst og stille fellesområde om man vil det.

Last edited:
Noen cruise spesialist er jeg ikke.
Men vi har 3 x NCL cruise og 2 x RCCL cruise bak oss.
Både i middelhavet og Caribien ut fra Miami.

Jeg holder en knapp på NCL på grunn av Freestyle cruising konseptet.
Man spiser når man vil og hvor man vil. Standarden på mat er i mine øyne lik på NCL og RCCL. Men på NCL har man altså friheten i tillegg.

Siste cruise var med NCL Epic i Februar 2013. En uke ut fra Miami, østre karibien. Anbefales.

Ellers så hadde NCL da begynt å selge en "all included" pakke med alkohol også, som man kunne kjøpe samme dag som man kom ombord på skipet.
Det førte nok til at det ble hakket mer harry og danskebåt feeling enn jeg har sett før. Ble mye stråhatter, rabyan briller og fyll i barene ute på dekk om kveldene. Men greit nok.

Internett er som beskrevet skamdyrt og dårlig på alt vi har prøvd.

Vi tok et 4-dagers cruise med Carnival fra Miami til Key West og Cozumel i mars i fjor. Var under "Spring Break", så mange studenter ombord (fulle studiner i bikini er artig i nøyaktig to timer før det blir plagsomt). Som nevnt tidligere i tråden er Carnival ganske harry, men vi fikk en grei suite med balkong for en rimelig penge ca 2 mnd før avreise. Vi var ikke særlig fornøyd, og ville nok heller brukt de 4 dagene i Miami om vi hadde valgt igjen. Veldig mye oppsalg og dyre utflukter, gammel båt etc. Men er godt mulig at vi tar et lengre cruise i karibien i fremtiden, da gjerne med en mindre og mer eksklusiv båt.

Om du skal ha et 3-5 dagers cruise fra Miami vil jeg anbefale RCCL med Majesty of the Seas, ikke la deg bli skremt av skipets alder som er relativt modent men for disse korte turene holder hun absolutt mål med to komfortable bassenger og høy partyfaktor ombord kveldstid som det også blir nevnt her. (Fredagsturene fra Miami er litt mer festlige enn mandagsturene). Hold deg unna Carnival, uansett!

NCL har jeg ikke testet enda, Freestyle-konseptet deres ser ut til å splitte folk flest, for min del vet jeg at det hvertfall ikke passer meg. Er det formell kveld ombord vil jeg helst at alle rundt meg også kler seg pent. Kjipt er det også å sitte i hovedrestauranten med første forrett kl 20:00 når nabobordet er ferdig med hovedretten. Tenk om man havner i et større bord, gjerne seks eller åttemanns bord og halve bordet fylles gradvis inn i måltidet? Greit ved frokost og lunsj, men ikke ved middag syntes nå jeg.

Av de større amerikanske selskapene med nyere skip, robust flåte og gode priser digger jeg rett og slett Celebrity Cruises! De har et slagord som rederiet utmerket lever opp til, "Modern LuXury" - dra med de om dette blir ditt første cruise. Desverre har Celebrity ikke så mange korte turer, men en uke på Solstice-Class hos de er utmerket ut fra Miami / Ft. Lauerdale.

Holland America er vel et sted mellom Celebrity og Cunard, sistnevnte er ganske ekslusivt, noe som egentlig er en selvfølge når de fortsatt har transatlantisk trafikk i liten grad.

Tommy ramset også opp noen få rederier, selvfølgelig drømmer jeg om å teste f.eks Seabourn en gang men å betale 60-80 000 kr for to uker på de blir litt for mye for meg. (Et World-cruise på 3-4 mnd. koster ca det samme!). Så om man får så mye morro for pengene vet jeg ikke..

Det jeg alltid sier til folk som lurer på om jeg har noen cruise å anbefale, velg deg en reiserute med steder som er interessante for reisefølget - sørg gjerne for at cruiset har 1-2 sjødager minst i løpet av en uke og sats på Celebrity Cruises dersom du reiser uten barn. Royal Caribbean satser litt mer på familie og ungdom enn Celebrity, men det finnes også endel unge på sistnevnte rederi så det er liv i disco`n der og. :)

Robbie: om du virkelig vil ha en opplevelse (og har noen ekstra kroner til overs ;)) er det ingen som kommer i nærheten av Silversea! Alt annet blir stort, upersonlig og harry sammenlignet med dem.

Hvilke rederier har du egentlig prøvd? Blir bare litt nysjerrig, siden du kan uttalte deg så bastant om alt annet :rolleyes:

Takk for all feedback igjen. Nå står det litt mellom celebrity og et 7-dagers cruise med RCCL og deres Oasis of the Seas. Ser at NCL får et nytt skip om noen måneder som konkurrerer på denne "ruten", men prisene blir såpass mye høyere at jeg er nølende. Men de to etasjerssuitene ser freshe ut :)

Jeg har ikke testet Oasis Class enda, men skal det en dag til tross for at jeg ofte hører om at skipene ofte oppleves som fulle og støyfulle så dersom du skal på ditt første cruise slik jeg kjenner deg..sats på et skip utenom Oasis / Allure dersom du går for RCCL.

Fra Miami i februar og mars går Celebrity Reflection, et skip jeg var på tur med i selskap av K3nn7 tidligere i år. Kort tripreport finnes i NFZ.

Vi begge ble forelsket i Silhouette Class da.. ;)

Jeg har selv Seabourn x 2 samt RCCL x 2 bak meg ila de siste to årene. NCL ut fra NYC står for tur i høstferien med Breakaway som er det nylanserte søsterskipet til Getaway; sjøsettes neste år.

Seabourn er i en særklasse, sammen med Silversea og Seadream. ALT inkludert og et servicenivå som går utenpå de andre. På Cruisecritic.com slåss amerikanerne om å henholdsvis forherlige eller trashe disse selskapene i forhold til hverandre, men dette er mer i forhold til individuell preferanse.
Det er dog sjelden disse selskapene legger ut på ukescruise fra Florida med retur til samme havn.
Med "ekte" Amex Plat eller høyere er det ofte ekstra perks ute og går hvis du bestiller via PTS/CTS, evt. Virtuoso eller Avoya travel.

RCCL/NCL: Mass market selskaper, ofte familieorienterte. De kjører knallhard "upsell" og tipsing politikk, noe jeg ikke er spesielt glad i, og prøver å skvise den minste $ ut av deg. Dog gode underholdningstilbud på de større båtene, men ofte en slåsskamp for å få tak i solstol/plass i bassenget. HVIS du velger ett av disse rederiene vil jeg definitivt råde deg til å booke suitekategori eller høyere! En helt annen serviceopplevelse:
1. Avgrenset lounge/bassengområde + reserverte solstoler. Pre-dinner drinks/snacks (RCCL).
2. Garanterte (mer eller mindre) gode plasser til show.
3. Prioritert av-påstigning ved utflukter (Verdt mye på de store båtene).
++.

Alle disse cruisene kan uansett bestilles via US Airways sine nettsider, gir en del ekstra DM og prisene er ofte svært konkurransedyktige.

Takk for all feedback igjen. Nå står det litt mellom celebrity og et 7-dagers cruise med RCCL og deres Oasis of the Seas. Ser at NCL får et nytt skip om noen måneder som konkurrerer på denne "ruten", men prisene blir såpass mye høyere at jeg er nølende. Men de to etasjerssuitene ser freshe ut :)

Når jeg ser hvordan du liker å reise ville jeg nok gått for Celebrity. Litt roligere ombord og litt mer upscale enn RCCL uten at det blir for "jålete". Har riktignok bare prøvd Solstice-class, men som Ståle sier: det kan trygt anbefales. Ingenting er som å kunne sette seg på en gressplen med en iskald øl og bare nyte sjølufta! Oasis er også veldig bra, men du risikerer vel kanskje at mengden med folk ombord gjør servicen litt mindre personlig. Personlig har jeg opplevd å bli gjenkjent av mannskapet på Oasis på tur nummer to med skipet, men det kan ha noe med at jeg bemerka meg ved å reise aleine første gangen.

Da jeg reiste med Celebrity (aqua-klasse) syntes jeg personlig lugaren var ganske trang. Til omtrent den samme prisen prøvde vi deretter en suite på NCL (laveste suite-kategori, SF), noe som var veldig bra (både hard og soft product). Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til Celebrity før vi har råd til å koste på oss en større lugar der - men jeg er enig i at Celebrity er en liten klasse over og noe mer stilfullt enn NCL.

Reiste med NCL i Februar, og valgte disse nettopp pga freestyle conseptet. Var på en 23 dagers tur til USA + cruise ut fra New Orleans, og ville ikke prioritere koffert plass til smoking, og eller flere dresser ( Reiste business, så vekt var egentlig ikke problemet, men mengden/størrelsen når vi kjørte bil senere) . NCL er veldig casual, som jeg setter pris på. Men velg et suite med butler service. Koster ikke så mye mer, men verd alle pengene. Egne resturanter for frokost og middag, som gjør at det blir litt mindre masseturisme.
Skal man ha luksus er det type Seabourn og et par andre som gjelder. Dette er noe helt annet enn de mer kjente som NCL, RCCL o.l.
Ser at Disney ikke er nevnt her. De er litt dyrere en mange. Har ikke vært ombord, med skipene er i alle fall "stilige" fartøyer.

Hvilke rederier har du egentlig prøvd? Blir bare litt nysjerrig, siden du kan uttalte deg så bastant om alt annet :rolleyes:

Carnival, Celebrity, NCL, RCCL, Viking og Silversea.

Har ikke prøvd Seabourn eller Seadream ennå, så skal ikke være fult så bomastisk når det gjelder sammenligning mot disse :)

Last edited:
Back