Noen døgnville fly og noen som ikke var det

LN-MEH

ScanFlyer Gold
Noen døgnville fly og noen som ikke var det-Tromsø 1/9-3/9 2010

Så var tiden kommet til Døgnvillfestivalen 2010. Da hender det jo at det kommer noen interessante fly hit. Det kom muligens noen interesante artister eller utstyret deres med disse flyene. Først inn var RAF-Avia sin Antonov An-26B YL-RAA c/n 112-06 bygget i 1981. Litt senere og nesten en time før den skulle kom "Aero Vis" Airlines LTD med Antonov An-12BP UR-CFB c/n 6343802. Flyet er bygget i 1966 og fløy som rød "02" for flyvåpnet i Sovjet/Russland fram til 2005. Siden da har den fløyet for dette ukrainske selskapet som har flere slike fly og de har vært her før i likhet med RAF-Avia.
NB!!!Del 1 kommer her, del 2 følger litt lenger ned!!!
Denne landet først,
017.jpg


052.jpg


045.jpg

The beast rolls in
004.jpg


009-1.jpg


024.jpg


077.jpg


082.jpg


061.jpg


167.jpg


025.jpg


026.jpg


121.jpg


234.jpg


116.jpg


151-1.jpg

Det er slett ikke hverdagskost å se tre stk. Antonover her samtidig.
126.jpg


137.jpg


139.jpg


141.jpg
 
Last edited:
Re: Noen døgnville fly og noen som ikke var det

LN-MEH, dette har jeg ventet på. Kjempebra dokumentert.

Fine fly, klar til ombygging ;)
026.jpg


Mvh.
Dag
 
Re: Noen døgnville fly og noen som ikke var det

Fine bilder o flott dokumentasjon.

Kanskje flyene ikke er døgnville, men man kan bli døgnvill av å ha handling på dem. :p
 
Re: Noen døgnville fly og noen som ikke var det

Hei igjen!

Sitter og studerer disse to. Er jo temmelig lik, men ikke helt. Ble de bygget for hver sin oppgave, eller er det ene modifisert ?
(har lest at det hvite ligner/erstatter Fokker F-27, men er mer effektiv)

137.jpg


017.jpg
 
Re: Noen døgnville fly og noen som ikke var det

Fine bilder o flott dokumentasjon.

Kanskje flyene ikke er døgnville, men man kan bli døgnvill av å ha handling på dem. :p

Ja det var det jeg mente. De to forlot Tromsø grytidlig fredag morgen. An-26'eren gikk vel ca 0415 og 0430 (ca) forlot An-12 oss med en stor røyksky etter seg...

Hei igjen!

Sitter og studerer disse to. Er jo temmelig lik, men ikke helt. Ble de bygget for hver sin oppgave, eller er det ene modifisert ?
(har lest at det hvite ligner/erstatter Fokker F-27, men er mer effektiv)

Ja, An-26 er enkelt sagt en militær/frakt variant av An-24 med lasterampe av "Herculestypen". Den kom ca. 10 år etter An-24, og det finnes også An-30 og An-32. Sistnevnte har nesten dobbelt så kraftige motorer som An-26 har.
 
Re: Noen døgnville fly og noen som ikke var det

Del 2. Som sagt har ikke alle flymaskinene på bildene noe med Døgnvill å gjøre. Dette er en gammel kjenning fra Mørefly/Lufttransport og Nordkalottflyg(Barents Air Link). SE-LTL som er ex LN-MOA.
092.jpg


157.jpg


190.jpg


217.jpg


226.jpg


203.jpg


197.jpg


009.jpg


010.jpg


108.jpg


201.jpg


147.jpg


089.jpg


057.jpg


054.jpg


183.jpg


185.jpg


192.jpg
 
Last edited:
Back
Top