• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Noe unormalt?

findus

D610 + mange mm
Var en tur på OSL i dag for å se på Korean lande og tok det vedlagte bildet av LN-NOE.
For meg ser det ut som det mangler et deksel over motoren, er det akseptabelt å fly uten dette?
 

Attachments

  • LN-NOE.jpg
    LN-NOE.jpg
    130.3 KB · Views: 260
Var en tur på OSL i dag for å se på Korean lande og tok det vedlagte bildet av LN-NOE.
For meg ser det ut som det mangler et deksel over motoren, er det akseptabelt å fly uten dette?

Dette skal være sånn, motorene reverseres under landing og da åpnes/trekkes det tilbake, sikkert noen andre her som kan mer teknisk hva som skjer under reversering av motorer..
 
Last edited:
Det er rett og slett, som SNSK sier, motorene som reverserer.

Det som skjer er at det skyves en sleeve (blir også kalt C-duct) bakover for å åpne opp, mens det "inni" motoren kommer ut noen "klaffer" som gjør at luften snur x antall grader og leder den ut av åpningen du ser på motoren. Dette hjelper på å bremse ned flyet slik at man stopper fortere.
Man kan selvsagt lande uten å bruke thurstreverser, men da trenger man en del lengre RWY for å stoppe.

Det finnes flere forskjellige typer thrustreversere, og dette er typen som alle B737 CL & NG bruker.

Mere her på Wikipedia
 
Takk for glimrende forklaring. Har tilbragt noen timer i det siste på OSL for å fotografere, viktig å plukke opp litt her og der. Hilsen Lars
 
Back
Top