• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nødutgang på to seterader?

litt-amatør

ScanFlyer Gold
Medlem
Nødutgang på to seterader?

Mulig det er meg, men synes det var uvant å se at XL-maskinen til DY som flyr til Kanariøyene hadde to setrader etter hverandre med nødutgang. Var nettopp inne og reserverte seter ved nødutgang (som overraskende nok var ledige) etter å ha lest her om en skrekkopplevelse på dette flyet med ekstremt trang plass. Sånn hadde jeg ikke lyst å sitte i 5:40 til LPA.

Er både seterad 12 og 13 nødutgang på denne maskinen, noen som vet? Og det skulle vel ikke være noen som også hadde en viss peiling på om vi kan forvente et vanlig vindu på denne nødutgangsplassen? Men når nødutgangen var til samme pris som resten av plassene må vel 25 kr/person sies å være en vel anvendt investering?;)

Re: Nødutgang på to seterader?

Ikke bare 320, men ogsaa 738/9 og 757 har to rader ... det gjelder aa sikre seg den bakerste av disse to, da den fremre normalt ikke kan felle seteryggen bakover ..

Ja fly på denne størrelsen (og større) må ha såpass mange
nødutganger for å bli sertifisert, så dette er helt normalt!

Selve plassene ved nødutgang varierer mh.t. flytype, f.eks.
vil plass ved nødutgang ikke være å anbefale på A321-serien.

Ang. vinduet ved nødutgang på A320-maskina du skal fly,
har du ingenting å bekymre deg over - her er ett bilde jeg
fant i farta som kan illustrere det:

http://www.airliners.net/open.file/1095323/L/

LN-MOW;21753 ... det gjelder aa sikre seg den bakerste av disse to said:
MD-80 har også 2 rader og der kan setene på begge radene felles ned:p

Jepp, god morgen fra senga på Radisson på OSL, har sikret meg 21 C -nødutgang (sjekket inn i går kveld i gullskranken) til SK455 som opereres av MD-80 etterpå kl. 09:25. Snart på tide å stikke opp i loungen å spise frokost.

Er ikke frokosten på hotellet bedre enn i loungen???

Da sier jeg hjertelig takk for innspillene, det var meget nyttig.:D Har sikret meg første nødutgangsrekke jeg da, jeg mener begge to var ledige faktisk, men jeg reiser med et reisefølge som ikke vil sitte på seterad 13 (!) så da blir det nok 12, for jeg regner med at vi ikke satser på ikke-nødutgang, er redd det blir litt for trangt.

1 ABC er heller ikke dumme på den maskinen, det er riktig som det sies at fremste nødutgangrad ikke har seterygger som kan felles ned...

På dette flyet er det så trangt at det nesten må regnes som uhøflig å tenke tanken på å lene setet bakover :(

Jada både rad 12 og 13 er nødutgang. 12 kan ikke lenes tilbake. Det kan 13...

På dette flyet er det så trangt at det nesten må regnes som uhøflig å tenke tanken på å lene setet bakover :(

Men jeg redder kanskje med andre ord noe av turen ved å velge nødutgang-setene selv om de ikke kan legges bakover? Vil gjerne høre det fra deg som altså har erfaringer fra dette flyet...:D

Jeg jobber på flyet hele tiden. Ta nødutgang, der er det mye bedre benplass... Og som jeg sa rad 12 sitter fast mens 13 er bevegelig. Du redder mye ved å ta de setene...

Men jeg redder kanskje med andre ord noe av turen ved å velge nødutgang-setene selv om de ikke kan legges bakover? Vil gjerne høre det fra deg som altså har erfaringer fra dette flyet...:D

Joda, dette flyet stod og ventet på meg første eller andre dagen de fløy for Norwegian, og jeg skulle til ARN. Det er trange seter, vil gjette på 28". I tillegg er det tykke seterygger som er høye og brede. Dette gjør det bortimot klaustorfobisk på vindusplassen min. Inventaret er i blått og ser lite fresht ut.

Joda, dette flyet stod og ventet på meg første eller andre dagen de fløy for Norwegian, og jeg skulle til ARN. Det er trange seter, vil gjette på 28". I tillegg er det tykke seterygger som er høye og brede. Dette gjør det bortimot klaustorfobisk på vindusplassen min. Inventaret er i blått og ser lite fresht ut.

Det er ikke det flyet vi har lengre, det var F-GRSD og nå har vi F-GRSI som er noe bedre...

Ja det var ikke fresht inne i den maskinen jeg fløy i oktober...men de har kanskje byttet til noe bedre.

Da ser det ut som om det blir XL på meg også. Fikk nettopp endringsmail fra DY på en flight hvor jeg hadde setereservasjon og at jeg måtte gjøre dette på nytt så fikk sikret med 13A på 320 maskinen

Jeg fikk også endringsmail, om at setereservasjonen måtte endres pga bytte av flytype. Men til LPA har jo XL vært planen hele tiden så jeg skjønte lite.:o

Ringte til DY og fikk der beskjed om alt var OK og at dette ikke gjaldt meg. Ble noe usikker på om hun visste hva hun sa, men regner med det er OK. Kanskje er det slik at DY sender slik mail til alle som skal fly XL- flyet? Uansett var det artig å høre hun som svarte på telefonen som snakket med utpreget øst-europeisk aksent, men allikevel brukbart norsk, men den som hadde lært henne opp kom tydeligvis fra byen mellom de syv fjell, for maken til bergensdialekt oppå det øst-europeiske...:D

Jeg var egentlig ikke satt opp med XL på noan av mine 4 bookede DY flights. Eneste de kunne ha gjort annerledes var å si hvilken avgang det gjalt, så jeg slapp å gå gjennom alle for å sjekke om noe var forandret.

Rad 13 (som jeg har reservert på alle flightene) er nødutgang både på 733 og 320, men på 320 hadde jeg blitt flyttet helt bak til rad 30 da det ble flybytte

Back