Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Har "svarte bokser" en sender på 37,5 kHz?

Jeg mener at det finnes en sender på 37,5 KHZ som sitter i disse blackboxene som utløses ved at dette kommer i vann og sender i mange timer /døgn- slik at de kan spores på havflaten. Er dette riktig ???

Dette med tanke på det bortkommende flyet.

Jan
 
Re: Har "svarte bokser" en sender på 37,5 kHz?

Jeg mener at det finnes en sender på 37,5 KHZ som sitter i disse blackboxene som utløses ved at dette kommer i vann og sender i mange timer /døgn- slik at de kan spores på havflaten. Er dette riktig ???

Dette med tanke på det bortkommende flyet.

Jan

Står litt om "Underwater Locator Beacon" på Wikipedia (her).
 
Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

Jeg vet at det finnes ulike nødpeilersendere ombord i flyene, som sender på 406 mhz mot satelitt, hva med sendere til 156.800, 121.500 , 243.00, finnes dette også ombord ??

Og hvor mange slike nødpeilesendere finnes på B 777.200 ( som er forsvunnet) og det siste spørsmål - lar det seg å slå av alle disse av noen på flyet - så flyet blir helt rent for radiosignaler fra alle ulike sendere på flyet ??

Har crewet noen nødpeilersendere som de skal ha med seg, hvis de må forlate flyet ved en hendelse, slik at de har den med seg ut med sklien som kan benyttes som flåte ??? og eventuell mange er av disse ? En hver utgang ??

Hvis Acars ikke er slått av, vil det bli sendt melding hvis man slår av alt radioutstyr ombord ? Beklager sitter bare å tenke på hva som kan ha skjedd med flyet som er forsvunnet.

Jan
 
Re: Noen spørsmål angående nødpeilersendere ombord i flyene.

Jeg kan si såpass at ELT'en som sitter i en B737-800 sender på alle tre frekvensene (121.5, 243.0 og 406), og såvidt meg bekjent står denne armert til enhver tid. Det eneste valget man har fra cockpit er å manuelt utløse den. På nyere 800'er er det også en portabel ELT, i hvert fall i våre.

Jeg har ikke fikla mye med ACARS (sånn rent bortsett fra å re-tune opp mot SITA for å gjenopprette kontakten, hender den detter ut), så jeg ikke hvordan de har manuelt slått den helt av. Med mindre de bare har gått vekk fra DATA på VHF 3 og satt inn en annen frekvens. Mulig det dreper all com. Dette er som sagt feil flytype, men vil anta at utstyret på en 777 ikke er særlig mye dårligere.
 
Re: Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

Kanskje litt OT, men gitt at det var en kapring, kan kaprerne i teorien trekke ut sikringen til CVR, slik at man aldri vil få tak i lyden?
 
Re: Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

Kanskje litt OT, men gitt at det var en kapring, kan kaprerne i teorien trekke ut sikringen til CVR, slik at man aldri vil få tak i lyden?
I prinsippet ja, men all lyden fram til så skjedde vil jo da ligge lagret i CVR.
 
Re: Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

På 737 finnes det jo en Erase button. Holdes vel inne i 5 sek tror jeg... Eller surrer jeg nå Stone? :)
Det var vel ett krav pilotene kom med da FAA inførte CVR i cockpit.

Jeg regner med det er rimelig likt i 777. Dette er jo gitt at vedkommende har kjennskap til flyet.
 
Re: Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

På 737 finnes det jo en Erase button. Holdes vel inne i 5 sek tror jeg... Eller surrer jeg nå Stone? :)
Det var vel ett krav pilotene kom med da FAA inførte CVR i cockpit.

Jeg regner med det er rimelig likt i 777. Dette er jo gitt at vedkommende har kjennskap til flyet.
Erase button er vel bare aktiv på bakken med park brake satt. Regner med at det også gjelder 777, det er i alle fall tilfelle på alle typer jeg har hatt fingrene i.
 
Re: Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

Erase button er vel bare aktiv på bakken med park brake satt. Regner med at det også gjelder 777, det er i alle fall tilfelle på alle typer jeg har hatt fingrene i.


Det har du helt rett i... Da korrigerer jeg meg
 
Back
Top