Nødlanding på Rygge

Re: Nødlanding på Rygge

Det tar opptil halvtime å skifte èn slide. Gang det med 4 og du har 2 timer....max

Så det tar ikke lang tid å skifte slide.

Men så var det å ha slide på lager. Tror nok at DY har vært innom STS og handlet litt for å få tak på nok.

Hvis du har hatt indikasjon på brann et eller annet sted ombord, returnert for landing, og vært såpass usikker på situasjon at du har beordret "on ground emergency", for å få paxen ut hurtig, da er det ikke bytting av slides som er det største problemet. Brann om bord, det være seg vinge, motor, kabin, toalett, lasterom, whatever, er det mest alvorlige du kan oppleve i et fly. Det sies at det kun var en indikasjonsfeil. Det har man tydligvis ikke vært sikker på før paxen hadde forlatt flyet.

Hvis du har hatt indikasjon på brann et eller annet sted ombord, returnert for landing, og vært såpass usikker på situasjon at du har beordret "on ground emergency",

Men sånn jeg tolket TV2 reportasjen så var det her snakk om pax som så "flammer" men det viste seg å være sola som skinte i den gule avisningsvesken som satt igjen på flyet.
Hvis det stemmer så har det vel ikke vært noe instrument indikasjon som det også blir rapportert om.

Mye synsing og lite info så tidlig etter hendelsen. Vi får se etterhvert hva som egentlig lå bak. Å kalle det for en "føre var landing" blir litt feil. Man sender ikke folk ut i slidene med mindre man er redd for at paxen kan ta skade av å bli i flyet noen minutter for lenge. Pax pådrar seg lett skader når de skal ut i slides.

Og da har de ikke fått igang LN-NOF igjen slik at den kunne fly til Barcelona, så da ble det LN-NOB som fikk turen. Kan sees på radaren nå som DY5951.

Og LN-NOF er i lufta igjen ser jeg på radaren akkurat nå, som DY1085 fra Vilnius til OSL.

For å være litt stygg, så er det neppe mer en max halve flyet som aner hva som står i den brosjyren.

Det har du muligens rett i , men det er jo også hver enkelt passasjer eget ansvar å følge med på sikkerhetsbriefingen og sette seg inn Safety Onboard brosjyren.
Ser når jeg reiser med fly så og si hver uke gjennom hele yrkesåret at mange ikke følger med på sikkerhets demostrasjonen , helst sitter mange og sover eller leser aviser.
For egen del følger jeg med på dette hver gang selv om det har blitt noen tusen flighter etter som årene har gått.
Det har kanskje noe med at i oljeindustrien har vi en annen sikkerhetskultur enn i landbasert virksomhet.
Folk må ta ansvar for eget liv!

Her er dama som forstuet foten da hun hoppet i sliden med stiletthæler:

http://www.moss-avis.no/article/20081020/NYHET/35506833/1044/ABON

Det mest interessante her, er egentlig å lese kommetarene, der jeg er enig med flesteparten.

Jeg legger også merke til at mange gir blaffen i å følge med på sikkerhetsbriefingen når jeg er ute og flyr, men har i bunn og grunn trodd at de som ikke gidder å følge med, er folk som har reist så mange ganger før, at de kan dette fra før.

Uttalelsene fra denne dama tyder på at lite reisevante folk som ikke kan sikkerhetsrutinene, heller ikke gidder å følge med.

En ting er at dama utgjorde en fare for seg selv, men da hun ble opptatt med å få med seg håndbagasjen (taxfree-posen?), satte hun jo også sine medpassasjerer i fare (dersom det hadde vært en ekte brann), ved å hefte evakueringen.

Hvorfor har enkelte folk et behov for å komme avisa, selv når de fleste leserne mener at vedkommende har dummet seg kraftig ut?

(OT: F.eks. - dama som fulgte Ole Chr Bach i flukten fra politiet har skrevet bok og kommer på Tabloid i dag...)

(OT: F.eks. - dama som fulgte Ole Chr Bach i flukten fra politiet har skrevet bok og kommer på Tabloid i dag...)

Hun kommer garantert til å selge en del bøker. Det er knyttet såpass mye "thrilleraktige" historier til Bach at en del nok ønsker å lese hvordan han har levd.

Og dette er vel også igjen klassiske eksempler på "15 minutter med berømmelse" som så mange tørster etter?

Back