Nødlanding på Rygge

Re: Nødlanding på Rygge

Var en større utrykning fra politistasjonen her i Moss under morgenmøtet i dag, så da var det vel til Rygge de skulle.

Ser på Dagbladet at det må være LN-NOC det gjelder. Var ikke den innblandet i noe tull for kort tid siden også?

DY 800 og uten tail art = LN-NOF, SE-RHA eller SE-RHB

Med andre ord er ikke NOC innblandet

Har ikke NOC Ole Bull på halen? Satser på NOF jeg... ;)

Jo, det stemmer at NOC har Ole Bull på halen. Og det var den maskinen som gjennomførte en sikkerhetslanding på OSL 21/8. Her er bildene fra hendelsen, tilfeldigvis tatt av sønnen min :) http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35485

Hei, forresten - dette er mitt første innlegg her på forumet. Jeg er en "halvgammel" lørenskoging som ikke har annen tilknytning til fly enn en brennende interesse. Spotter på OSL minst en gang i uka, og frekventerer også Kjeller regelmessig. Avtjente i sin tid militærtjenesten på gamle gardermoen i et kontor 200 meter unna stripa.

Passasjerne ble evakuert ved hjelp av sklier, og en person skal ha forstuet ankelen i forbindelse med evakueringen, opplyser nformasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Dermed en del mer dramatisk enn den forrige hendelsen med NOC.

Velkommen til forumet PerFugl!

AHA! Men det Saxegaard ikke har fått med seg er at de ande passasjerene faktisk gjorde sitt for å minimere en eventuell brann ved å ta med seg all den brannfarlige spriten ut av kabinen. Dette viser at de tar ansvar! Veldig bra gjort!

(for ordens skyld - det var et forsøk på ironi. Jeg trodde ikke man fikk ta med seg noe ut på skliene? Virker merkelig)

Uansett - godt det gikk bra (med unntak av den skadde ankelen). Virker på rapportene som evakueringen gikk bra og rask.
Aplaus til crewet som gjorde jobben sin! Det er DERFOR de er der - ikke for å se pene ut og servere kaffe!

Last edited:

NRK1 melder i nyhetene kl 11 at besetningen ombord opptrådte svært profesjonellt i følge passasjerene ombord.

NRK1 melder i nyhetene kl 11 at besetningen ombord opptrådte svært profesjonellt i følge passasjerene ombord.

Det gjorde de sikkert, men en del passasjerer kan ikke ha sett alvoret i situasjonen:

Ifølge ham ble en kvinne skadet og trolig påført et benbrudd da hun glemte å ta av seg sko med stiletthæler før hun gikk i evakueringssklien, men bortsett fra det skal evakueringen ha forløpt rolig. Saxegaard reagerte på at flere medpassasjer tok det i overkant med ro, og til og med begynte å rote i hattehyllene etter tax-free-varer og annen håndbagasje.

damen med stilletthelene har tydeligvis IKKE lest saftety-on-board brosjyren

For å være litt stygg, så er det neppe mer en max halve flyet som aner hva som står i den brosjyren.

Godt jobba av crew.
Regner med at det ble annonsert at man skulle nødlande og at det ble en extra gjennomgang av de viktigste momentene ved en nødlanding og evakuering.
noen små brudd og skrubbskader må man nesten forvente i slike situasjoner.

Back