• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nigeria Airways LN-AEO

LN-REF

ScanFlyer Gold
Medlem
Denne modellen dukka opp i postkassa mi forleden.

Noen som kan fortelle historia på korfor en Nigeria Airways Boeing 747-200 fløy rundt med den norske registreringa, LN-AEO?

LN-AEO.jpg
 
LN-AEO er egentlig gamle OY-KHA "Ivar Viking", altså en av de to første SAS jumbojetfly fra 1971. Flyet ble solgt til et K/S Airinvest i januar 1982 og fikk reg'en LN-AEO. Flyet leide SAS tilbake for en periode på 5 år, men ble utleid videre til Nigeria Airways fra januar 1982-juli 1983. SAS overtok flyet da og fløy det til det ble levert til Airinvest i mars 1986. Har senere fløyet for BA som G-BMGS. Senere også på samme reg for Caledonian Airways, og til slutt for Virgin Atlantic da som G-VOYG. Flyet ble hugget opp i 1999. Flott modell forresten!:up:
 
Last edited:
Maskinen opererte London-Lagos, og ble floeyet av SAS-piloter som var basert i LON, hvis jeg husker rett ...
 
Och här är LN-AEO på Arlanda 21 mars 1982 (foto Tommy Lakmaker).
 

Attachments

  • LN-AEO.jpg
    LN-AEO.jpg
    170.6 KB · Views: 93
Back
Top