Virker som det har fått plass til urolig mye utstyr, og enda er det ikke større enn at det kan lande der Lynxen lander (har jeg forstått alt rett, eller kan det ikke lande på de eldste/minste fregattene / kystvaktskipene ? )
Helidekk og hangar på fregattene og KV Svalbard ble alle bygget for NH-90. KV Svalbard har forøvrig hangarplass til 2 NH-90.
KV Nordkapp, KV Senja og KV Andenes fikk alle bygget om hangar og utvidet helidekk for ca.5 år siden. Både hangar og helidekkene ble i sin tid dimensjonert for Lynx og var derfor ikke store nok for NH-90. Det være seg fysisk plass i hangaren, dimensjonene på helidekket og helidekkbelastningen. NH-90 har en MTOM som er mer enn det dobble av Lynx (10.600kg vs.4875kg).
I helidekksammenheng snakker man gjerne om et begrep som kalles "D-value". Dette sier noe om størrelsen på helikopteret. For Lynx er denne 15,2 meter, for NH-90 er den 19,56 meter. Til sammenligning har en S-92 en value på 20,88 meter og en EH 101 har 22,80 meter. Så NH`en er et forholdsvis stort helikopter sammenlignet med en Lynx.![]()
Flotte bilder men noen skjønnhet er den ikke akkurat men så er vel ikke det poengetNoen som vet når den ankommer Bardufoss?
Et teknisk spørsmål: D-value og rotordiameter høres ikke ut til å være det samme ?
Hadde mange flere spørsmål omkring de ting du nevner, men får ta dem i en annen tråd.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.