NH90 - Kjevik 25/11

LN-GBM

ScanFlyer Silver
Da var første norske NH90 i landet:
nh90_web.jpg


nh902_web.jpg


nh903_web.jpg


nh90front_web.jpg


nh90c_web.jpg
 
Endelig var den på Norsk jord, bra dokumentert!!

Synes ikke den er noe skjønnhet, men vi skal nok bli vant til den. De skal jo plassere slike i "nabolaget" vårt.........men det blir nok noen år til enda.

Er det noen som vet hvor mange NH90 Norge skal ha??

Y
 
Last edited:
Fine bilder, fikk av en eller annen merkelig grunn akutt lyst å dra tilbake til 337. Skvadronens nestkommanderende smiler fornøyd der han sitter ser jeg!

Norge skal ha 14 stk, 6 til 334skv (Fregatt) og 8 til 337skv (Kystvakt).
 

Dette bildet viser NH90`en i all sin skjønnhet.
Fint du fikk dokumentert ankomsten.

Og Yngve, prøv å se på dette vakre kompakte helikopteret. Trur du kommer til å synes det er litt småpent :up: (men ingen vil ta tittelen fra UH-1B ;) )

Virker som det har fått plass til urolig mye utstyr, og enda er det ikke større enn at det kan lande der Lynxen lander (har jeg forstått alt rett, eller kan det ikke lande på de eldste/minste fregattene / kystvaktskipene ? )
 
Flotte bilder men noen skjønnhet er den ikke akkurat men så er vel ikke det poenget :) Noen som vet når den ankommer Bardufoss?
 
Virker som det har fått plass til urolig mye utstyr, og enda er det ikke større enn at det kan lande der Lynxen lander (har jeg forstått alt rett, eller kan det ikke lande på de eldste/minste fregattene / kystvaktskipene ? )

Helidekk og hangar på fregattene og KV Svalbard ble alle bygget for NH-90. KV Svalbard har forøvrig hangarplass til 2 NH-90.
KV Nordkapp, KV Senja og KV Andenes fikk alle bygget om hangar og utvidet helidekk for ca.5 år siden. Både hangar og helidekkene ble i sin tid dimensjonert for Lynx og var derfor ikke store nok for NH-90. Det være seg fysisk plass i hangaren, dimensjonene på helidekket og helidekkbelastningen. NH-90 har en MTOM som er mer enn det dobble av Lynx (10.600kg vs.4875kg).
I helidekksammenheng snakker man gjerne om et begrep som kalles "D-value". Dette sier noe om størrelsen på helikopteret. For Lynx er denne 15,2 meter, for NH-90 er den 19,56 meter. Til sammenligning har en S-92 en value på 20,88 meter og en EH 101 har 22,80 meter. Så NH`en er et forholdsvis stort helikopter sammenlignet med en Lynx. :)
 
Helidekk og hangar på fregattene og KV Svalbard ble alle bygget for NH-90. KV Svalbard har forøvrig hangarplass til 2 NH-90.
KV Nordkapp, KV Senja og KV Andenes fikk alle bygget om hangar og utvidet helidekk for ca.5 år siden. Både hangar og helidekkene ble i sin tid dimensjonert for Lynx og var derfor ikke store nok for NH-90. Det være seg fysisk plass i hangaren, dimensjonene på helidekket og helidekkbelastningen. NH-90 har en MTOM som er mer enn det dobble av Lynx (10.600kg vs.4875kg).
I helidekksammenheng snakker man gjerne om et begrep som kalles "D-value". Dette sier noe om størrelsen på helikopteret. For Lynx er denne 15,2 meter, for NH-90 er den 19,56 meter. Til sammenligning har en S-92 en value på 20,88 meter og en EH 101 har 22,80 meter. Så NH`en er et forholdsvis stort helikopter sammenlignet med en Lynx. :)

Takker for mye nyttig info.
Hadde ikke fått med meg den store ombygging av de eldre KV båtene. Ja Lynx`n blir jo som ei lita gaupe sammenlignet NH90 løva :)
Et teknisk spørsmål: D-value og rotordiameter høres ikke ut til å være det samme ?
Hadde mange flere spørsmål omkring de ting du nevner, men får ta dem i en annen tråd.
Selv om utseende og synet på det er subjektivt, må bare si at jeg synes disse helikoptrene er kompakt vakker. Får se om jeg skifter mening når de blir et vanlig syn på Bardufoss.
 
Last edited:
Flotte bilder men noen skjønnhet er den ikke akkurat men så er vel ikke det poenget :) Noen som vet når den ankommer Bardufoss?

Pen på avstand, men langt ifra pen :P Det oppsumerer vel hva jeg synes om den :)
MEN, når man ser den, så ser den ut som at den " does the business" for og si det slik :)
 
Det har versert rykter om at denne maskinen er en fabrikkmaskin, noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Brave, takk for svar ang antall maskiner. Vil det bli noen forskjell på "Kystvakt" (337) og "Marine" (334) maskinene? Tenker da på merking på maskinene, utsyr etc. Eller vil maskinen bli brukt omhverandre på fregatter og kystvakt skipene?

Og Dag, jeg kommer nok til å like disse maskinene også ;) Synes vel at den er mer en tøffing enn en skjønnhet!

Y
 
Et teknisk spørsmål: D-value og rotordiameter høres ikke ut til å være det samme ?
Hadde mange flere spørsmål omkring de ting du nevner, men får ta dem i en annen tråd.

D er i Forskrift om kontinentalsokkelflyging definert som "den største lengde eller bredde av et helikopter inklusive rotorer"

Har du flere spørsmål er det bare å sende en PM :)
 
Last edited:
<mod>
Nå har vi to parallelle NH90-diskusjoner her, og fått oppfordring om å rydde. Det er ikke enkelt å slå dem sammen uten at det blir surr. Foreslår at man tar bildekommentarer her i bildetråden, så kan man diskutere og parate NH90 generelt her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76378

Da blir det enklere for alle å følge diskusjonen, og ikke minst å finne tilbake etterpå.
</mod>
 
Back
Top