Newton : Pilot for en dag (12.12.)

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Neste Newton: En flykaptein må kunne mer enn å styre flyet når han skal ha ansvaret for et stort passasjerfly. Kristoffer lærer å lese værmeldingen og ta teknisk sjekk på flyet før take-off. Hvis du lurer på hvordan et tungt fly kan sveve i lufta uten å falle ned, må du se på Newton på søndag.Newton 12. desember på NRK Super og NRK1.

http://nrksuper.no/super/newton/2010/12/10/kaffe-te/#more-1741

Og det var det..
Kanskje ikke sååå imponert, men når er muligens jeg med flere her inne i målgruppa..

Åjaaa, det kommer mere.... Han skal vel ut på en vinge å hoppe.. d'oh

Last edited:
Så helt greit ut, men gikk glipp av en del på det tekniske.

Var det bare meg eller sa han at 737 ble styrt meknisk til rorflatene? Fikk bare med meg noe med noe kabler. For de bruker jo Fly-by-wire?!

Må si jeg hadde litt høyere forventninger enn det der... men jaja, visste jo ikke at piloter ikke kunne spise samme mat-rett, slik at ikke begge blir mat-forgiftet om det skulle være tilfelle i den ene retten... så helt bortkastet var det jo ikke :p

737 har ikke fly-by-wire.

Airbus-familien har fly-by-wire, iallefall A318, A319 og A32x :)

Last edited:
Åjoda, vi har fly-by-wire på 737 ja. Riktignok stålwire da :colgate:

Forøvrig, vi styrer normalt med hydraulikk, men kan styre med direkte wire kontroll om dette svikter.

jeg hadde den bare på i bakgrunnen, men de brukte hovedforklaringen med lengre vei over vingen og ikke angle-of-attack?

jeg hadde den bare på i bakgrunnen, men de brukte hovedforklaringen med lengre vei over vingen og ikke angle-of-attack?

Programmet er nå en gang for barn (helt ned i 5-6årsalderen) - så å begynne med AOA, lift-to-drag ratio, Løft/Drag koeffisienter o.l. er kanskje å overdrive litt, hehe.

@ LN-KFW, jeg slo bare en litt tørr spøk på det, no worries. Derfor jeg putta en sånn useriøs smiley bak :)

Back