Så var det tid for min debut med et FlyerTalk DO og denne gangen var det New York som skulle besøkes. Hadde booket billett hos SAS med routingen CPH-EWR-ARN-CPH, men business class på turen over og economy på veien hjem. Måtte via ARN da SAS ikke flyr EWR-CPH på mandager. Dette var også min første gang med business på long-haul og forhåpentlig ikke den siste
Hadde pakket ferdig dagen før så var kun litt lett frokost og dusj som stod på programmet før jeg satte kursen ut mot CPH og var der ca klokken 7:45. Siden jeg skulle til USA måtte jeg sjekke inn manuelt, men det gjorde ikke noe siden det var null kø på business check-in da jeg kom. Hadde med en sekk og en trillekoffert og selv om kofferten ble kontrollveiet og funnet 2,5kg for tung så lot de det gå. Gikk så gjennom fast-track hvor det var 2 minutter venting før jeg satte kursen mot Business Loungen hvor jeg skulle ha ett møte med SAS IC 8:30. Fikk også i meg litt frokost og fikk lest noen aviser siden jeg var tidlig ute.
Møtet med SAS var forsåvidt interesant. Hadde en samtale med 2 stykker i SAS IC hvor vi tok opp forskjellige ting ang både IC og SAS generelt, som f.eks servicenivå, innsjekking, priority tags, vouchere, internettløsninger, Eurobonus, prisstrukturer, SFO/DEL og endel annet interesante ting. Itillegg kom det 2 stykker fra STS og fortalte litt om maintenance av 340-maskinene.
40 minutter før avgang var det tid for boarding og gikk så ut til gate-40 hvor SK909 skulle gå fra som denne gangen skulle flys av LN-RKH. Fullt av folk ytterst på piren etter boardingkontrollen siden flyet til IAD skulle gå samtidig hvor FBU4EVER satt i 0A og "lekte" seg med datamaskinen
Gikk så ombord i SK909 og må innrømme det var en deilig følelse å ta til ventre istedet for til høyre når jeg gikk ombord. Hadde sete 5H som var nest bakerste vindusete på business. Frakken ble tatt og jeg fant meg godt til rette og ble servert velkomstdrikken og valgte selvsagt Champis. Har vært oppe før, hvorfor serveres denne av plastglass?
Uansett så tror jeg knyttnevetesten ble bestått selv om jeg ikke gadd å måle da det var for mye jobb
En liten forsinkelse ut fra CPH på 15 min, men som kapteinen sa vi ville ta igjen pga vi var heldige med vinden. Tok så av på 22R og satte kursen mot EWR forløpig i 34.000 fot og senere 38.000 fot etter man fikk brent av litt Jet-A1.
Utsikt fra dassen
Så begynte servering. Først med en liten snack og så med resten av menyen
Velkomst snack:
Oliven og soltørkede tomater
Middag:
Forrett:
-Salat med dagens dressing
-Gravet rensdyr med revet Västerbotten-ost og lingonbær
-Ost: Gewürztraminer marinert Münster-ost og økologisk Esrom-ost med aprikoser i vanilje
Hovedrett:Kunne velge mellom:
-Sandartfile, servert med rustik kartoffelmos med oliven, grillet fenikkel og rødvinsaus med bacon
-Pastapenne med grønsaker og chillifløtesaus servert med spicy kyllingfilet og grønne bønner
-Svinekjøttroulade servert med champignonrisotto, grillet cherrytomat og tomatsaus
-Egyptisk misea - sauterte poteter, aubergine, tomater og courette, med rosenkål (vegetarrett)
Valgte svinet
Dessert (med Kaffe og avec):
-Marsipankake med hasselnøtter og frukt
- Sjokolademousse med cognac og frisk frukt
Vinmeny:
- Champagne: Henriot 1999
Rødvin: Aster, Ribiera Del Duer Riserva 2000 og Cline, Ancient Vines Zinfadel 2005
Hvitvin: Antinori Bolgheri Vermentina 2006 og Vincent Sylvestre Rully Premier Cru 2005
Dessertvin: 1999 Chateau Romer du Hayot, Sauternes
Første gang jeg prøvde AVOD og det var lengt bedre enn bare PTV for det var fint å kunne velge når man ville se de forskjellige filmene. Så et business program, Simpsonsfilmen + litt mer.
Noen bilder ombord
Fløy over sørspissen av Grønland og litt lenger nord enn det jeg tidlige har fløyet Skandinavia-EWR
Et stykke nord for Montreal fløy vi paralellt med en 777 fra EK og når man lå 2000 fot over så man tydelig dens Raked-wingtips (dessverre er kameraet mitt heller dårlig på lang avstand)
Så var det tid for litt servering igjen og denne gangen var det smørbrød som stod på menyen
-Gravet laks, hviteaspargis og sennepsdressing (mitt valg)
-Skinke med russisk salat og tomat
-Danabluost, rød paprika og salat
Wienerbrød:
kom inn og landet fra nord på EWR etter endel S-svinger for å komme på riktig plass inn i køen. Var en relativt bratt finale da kapteinen så han hadde fått lov til å lande tidligere enn først antall.
Selv om det var få mennesker foran meg i køen (sitter man på 5-rad er man nesten først ut da kun 6-rad er nærmere inngangsdøren) så tok det en 15 minutter da det virket som om Homeland Security hadde lunch pause på denne tiden
For første gang i mitt liv var jeg skikkelig mett da jeg gikk av flyet og selv om jeg ikke har noe å sammenligne med var jeg svært fornøyd og noe jeg absolutt kunne tenke meg å prøve igjen

Hadde pakket ferdig dagen før så var kun litt lett frokost og dusj som stod på programmet før jeg satte kursen ut mot CPH og var der ca klokken 7:45. Siden jeg skulle til USA måtte jeg sjekke inn manuelt, men det gjorde ikke noe siden det var null kø på business check-in da jeg kom. Hadde med en sekk og en trillekoffert og selv om kofferten ble kontrollveiet og funnet 2,5kg for tung så lot de det gå. Gikk så gjennom fast-track hvor det var 2 minutter venting før jeg satte kursen mot Business Loungen hvor jeg skulle ha ett møte med SAS IC 8:30. Fikk også i meg litt frokost og fikk lest noen aviser siden jeg var tidlig ute.
Møtet med SAS var forsåvidt interesant. Hadde en samtale med 2 stykker i SAS IC hvor vi tok opp forskjellige ting ang både IC og SAS generelt, som f.eks servicenivå, innsjekking, priority tags, vouchere, internettløsninger, Eurobonus, prisstrukturer, SFO/DEL og endel annet interesante ting. Itillegg kom det 2 stykker fra STS og fortalte litt om maintenance av 340-maskinene.
40 minutter før avgang var det tid for boarding og gikk så ut til gate-40 hvor SK909 skulle gå fra som denne gangen skulle flys av LN-RKH. Fullt av folk ytterst på piren etter boardingkontrollen siden flyet til IAD skulle gå samtidig hvor FBU4EVER satt i 0A og "lekte" seg med datamaskinen

Gikk så ombord i SK909 og må innrømme det var en deilig følelse å ta til ventre istedet for til høyre når jeg gikk ombord. Hadde sete 5H som var nest bakerste vindusete på business. Frakken ble tatt og jeg fant meg godt til rette og ble servert velkomstdrikken og valgte selvsagt Champis. Har vært oppe før, hvorfor serveres denne av plastglass?
Uansett så tror jeg knyttnevetesten ble bestått selv om jeg ikke gadd å måle da det var for mye jobb


En liten forsinkelse ut fra CPH på 15 min, men som kapteinen sa vi ville ta igjen pga vi var heldige med vinden. Tok så av på 22R og satte kursen mot EWR forløpig i 34.000 fot og senere 38.000 fot etter man fikk brent av litt Jet-A1.
Utsikt fra dassen

Så begynte servering. Først med en liten snack og så med resten av menyen
Velkomst snack:
Oliven og soltørkede tomater

Middag:
Forrett:
-Salat med dagens dressing
-Gravet rensdyr med revet Västerbotten-ost og lingonbær
-Ost: Gewürztraminer marinert Münster-ost og økologisk Esrom-ost med aprikoser i vanilje

Hovedrett:Kunne velge mellom:
-Sandartfile, servert med rustik kartoffelmos med oliven, grillet fenikkel og rødvinsaus med bacon
-Pastapenne med grønsaker og chillifløtesaus servert med spicy kyllingfilet og grønne bønner
-Svinekjøttroulade servert med champignonrisotto, grillet cherrytomat og tomatsaus
-Egyptisk misea - sauterte poteter, aubergine, tomater og courette, med rosenkål (vegetarrett)
Valgte svinet

Dessert (med Kaffe og avec):
-Marsipankake med hasselnøtter og frukt
- Sjokolademousse med cognac og frisk frukt

Vinmeny:
- Champagne: Henriot 1999
Rødvin: Aster, Ribiera Del Duer Riserva 2000 og Cline, Ancient Vines Zinfadel 2005
Hvitvin: Antinori Bolgheri Vermentina 2006 og Vincent Sylvestre Rully Premier Cru 2005
Dessertvin: 1999 Chateau Romer du Hayot, Sauternes
Første gang jeg prøvde AVOD og det var lengt bedre enn bare PTV for det var fint å kunne velge når man ville se de forskjellige filmene. Så et business program, Simpsonsfilmen + litt mer.
Noen bilder ombord



Fløy over sørspissen av Grønland og litt lenger nord enn det jeg tidlige har fløyet Skandinavia-EWR


Et stykke nord for Montreal fløy vi paralellt med en 777 fra EK og når man lå 2000 fot over så man tydelig dens Raked-wingtips (dessverre er kameraet mitt heller dårlig på lang avstand)

Så var det tid for litt servering igjen og denne gangen var det smørbrød som stod på menyen
-Gravet laks, hviteaspargis og sennepsdressing (mitt valg)
-Skinke med russisk salat og tomat
-Danabluost, rød paprika og salat

Wienerbrød:

kom inn og landet fra nord på EWR etter endel S-svinger for å komme på riktig plass inn i køen. Var en relativt bratt finale da kapteinen så han hadde fått lov til å lande tidligere enn først antall.

Selv om det var få mennesker foran meg i køen (sitter man på 5-rad er man nesten først ut da kun 6-rad er nærmere inngangsdøren) så tok det en 15 minutter da det virket som om Homeland Security hadde lunch pause på denne tiden

For første gang i mitt liv var jeg skikkelig mett da jeg gikk av flyet og selv om jeg ikke har noe å sammenligne med var jeg svært fornøyd og noe jeg absolutt kunne tenke meg å prøve igjen
Last edited: