En kort oppsummering av hvor jeg mener SAS feilet ifm denne hendelsen, etter at stormet har lagt seg og jeg og mitt reisefølge til slutt kom frem til NY 25 timer etter opprinnelig tidspunkt (samt har returnert):
SAS hadde 1 stk ansatt som måtte ta seg av alle 263 pax på non-schengen og håndtere spørsmål fra alle som hadde connection videre fra EWR, kan jeg bli booket om på annet fly, kan jeg få matkupong, katten til bestemor er sulten osv osv. Den samme ansatte var også ansvarlig å åpne døra og forklare pax veien tilbake til terminalen fra non-schengen da vi til slutt fikk lov til å gå dit. Det var mange frustrerte reisende som stod veldig lenge i kø og når de først kom frem så fikk SAS høre det (gjaldt spesielt noen amerikanere som ikke la noe i mellom). SAS sin representant var for øvrig hyggelig, profesjonell og møtekommende i motsetning til dragen i loungen som var direkte frekk og nedlatende, men dette er elendig SAS!
Da jeg endelig kom frem til den ansatte å ba om å bli booket om fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig da de ikke hadde folk til å laste av bagasjen så alle måtte bli værende. Dette er et nytt argument for meg og er et argument som ikke holder vann, spesielt da det er snakk om en av deres egne hubs.
Vi ble til slutt booket om på LH avgangen kl 0605 og fløy via FRA til EWR, men ble meget skuffet og irritert da jeg erfarte at et par andre reisende hadde blitt booket om på direkteavgangen neste dag. De var begge statusløse (jeg er EBG og mitt reisefølge EBS) og hadde EWR som sluttdestinasjon. Dette var spesielt irriterende da jeg var på tlf med SAS da jeg erfarte at avgangen var kansellert i tillegg til at jeg snakket med serviceskranken i terminalen. Elending av SAS.
Erfaringene jeg har dratt etter denne turen i tillegg til at jeg har hatt 2 vennepar med tilsvarende erfaringer med SAS til/fra USA i sommer med mer enn 24 timers forsinkelser:
For at SAS skal kunne levere hva de kommuniserer med ombooking ved større forsinkelser så er det en rekke faktorer som må være på plass som tilgjengelige seter ut av OSL, tilgjengelige seter tilgjengelig videre til USA, riktig tidspunt på døgnet slik at det faktisk er mulig å få pax frem (noe som i realiteten er håpløst, spesielt fra USA til Europa), nok personel til å kunne håndtere strandede pax, nok personell til å kunne laste av bagasje. Det vil ikke overraske meg om det er andre faktorer som kan stå i veien men det får jeg i verste fall erfare neste gang.
Og gullstatusen er etter min erfaring lite verdt utover loungtilgang, en tilgang en kan kjøpe ad hoch i stedet.