Nestenulykke med Hercules i Lofoten 11MAR20

C130

ScanFlyer Gold
Re: Nestenulykke med Hercules i Lofoten !

44 meter over bakken

To norske C-130J Hercules transportfly skulle trene på formasjonsflyvning i lav høyde og i mørket.

Mot slutten av oppdraget skal flyene ha kommet svært nær øya Mosken, noe som førte til at et av flyene måtte gjøre en unnamanøver for å unngå kollisjon med øya.

Kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, Stine Barclay Gaasland sier til Forsvarets Forum at flyet var om lag 10 sekunder unna Mosken og lå omtrent 150 meter over havet da piloten gjorde unnamanøveren.
https://www.nrk.no/nordland/c-130j-hercules-transportfly-kolliderte-nesten-med-oya-mosken-i-lofoten-under-cold-response-2020-1.15097407
 
Re: Nestenulykke med Hercules i Lofoten !

Med bakgrunn i den tragiske Kebnekaise-ulykken er ikke dette på noen måte oppløftende lesning.....

Espen
 
Anbefaler alle å lese rapporten, det er en god og grundig gjennomgang. Som alltid er det greit å ha som utgangspunkt et ønske om å forstå hvordan godt kvalifiserte, feberfrie og velfungerende besetningsmedlemmer ender opp i en situasjon som dette. Det var nære på - hadde unnvikende manøver blitt satt i gang ett sekund senere, hadde de gått i fjellet.
 
Har ingen kunnskap for det flytekniske men ja, har de ingen GPS når de flyr om natten .. ?

Jeg ville jo aldri funnet på å bedrive "visuell/taktisk" båtkjøring på natten i en skjærgård uten GPS for å sammenligne :D
 
Har de ikke GPWS eller enhanced GPWS? Det er vel ikke mulig.

Det skal vel være EGPWS på disse flyene, det er vel siste skrik av J Modeller
med alt mulig fint og glass cockpit.
Husker ikke om dem hadde det skrudd av når dem klasket i Kebnekaise fjellet i 2012?
(Har selv hørt noen uhyggelige ule lyder og Terrain, PULL UP, PULL UP og da trakk man som fanken og overlevde.)
Det gir masse varsel, 35 sekunder tror jeg å huske.
Den fregatten, Helge Ingstad, som kjørte rett på en olje tanker ved Bergen hadde visst skrudd av det utstyret som kunne reddet dem, AIS.
Muligens en grunn til å skru av slikt i krigstid, men ser it som det trenges til gangs under øvelser i fredstid, både i lufta og på vannet.:cry:
 
Utdrag fra rapporten:

SHK: Statens havarikommisjon
MG31: Callsign på det involverte flyet.

En av sikkerhetstilrådingene etter Kebnekaise-ulykken i 2012 omfattet å forsikre seg om at bakkekollisjonssystemet anvendes på en forsvarlig måte. Siden 2012 har Luftforsvaret og Forsvarsmateriell (FMA) jobbet for å få implementert en taktisk TAWS terrengdatabase som har dekning også nord av 60 grader. En slik database ble implementert høsten 2020, etter at denne hendelsen ved Mosken inntraff. SHK har mottatt en redegjørelse fra FMA om prosessen (se kapittel 1.19.4.2).
Fjelløya Mosken omfattes av den nye og oppdaterte taktiske terrengdatabasen. Dersom systemet, med den oppdaterte databasen, hadde fungert slik det er designet ville besetningen fått et varsel om lag 1,4 NM før Mosken.
GCAS/TAWS ble operert i taktisk modus i begge flyene da hendelsen inntraff. MG31 fikk «ALTITUDE» og «PULL UP-varsel» (Special Alert) da flyet passerte over Mosken. Flyets radarhøydemåler var da satt til 400 ft i «REF/Mode Panel».
 
Back
Top