Nestenkollisjon ved Flydagen Sola 09JUN18

C130

ScanFlyer Gold
Et CRJ fra SAS, CPH-SVG, måtte i dag avbryte landingen da både Biltemas Spitfire og Catalinaen fløy i veien !
Jeg var selv tilstede og så det som skjedde. Jeg vil anslå avstanden mellom CRJ og Catalinaen til et par hundre meter, maks.
Fra Aftenbladet:

Midt under Flystevnet på Sola oppstod en nesten-kollisjon mellom et oppvisnigsfly og et passasjerfly.
– Jeg kan bekrefte at vi måtte avbryte stevnet i en kort periode, sier lufthavndirektør på Stavanger lufthavn, Sola, Leif Anker Lorentzen, og følger opp med:
– Det stemmer at det var et SAS-fly som kom inn fra sør som måtte avbryte innflygningen på grunn av en episode som ikke var i henhold til programmet.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/MgkKAr/Dramatisk-nesten-kollisjon-med-passasjerfly-pa-Sola
 
Last edited:
Re: Nestenkollisjon ved Flydagen Sola !!!

Ikke bare jeg som syntes at det var ubehagelig close altså.
Men fikk ikke med meg at CRJen landet etterpå, landet den på 36, 18 eller 29?

Vil tro at det er en av grunnene til, eller hovedgrunnen, at det ikke ble mer Spit og Catalina etterpå.
 
Og ombord var tydeligvis hele det norske damelandslaget i fotball.

Vi var på vei ned da flyet plutselig skar opp og til høyre med en brå bevegelse. Og så så vi ut vinduet et fly som passerte oss i motsatt retning. Så det ble jo snakkisen da vi landet landet. Folk lurte nok på hva som skjedde, men kapteinen var rask med å forklare, og folk fikk roet seg relativt fort ned

https://www.tv2.no/sport/9907096/
 
Re: Nestenkollisjon ved Flydagen Sola !!!

Ikke bare jeg som syntes at det var ubehagelig close altså.
Men fikk ikke med meg at CRJen landet etterpå, landet den på 36, 18 eller 29?

Vil tro at det er en av grunnene til, eller hovedgrunnen, at det ikke ble mer Spit og Catalina etterpå.
Den landet på 36 leeeenge etterpå.
Det ble liksom helt stille, speakeren mistet munn og mæle han også.
Og både Spitfire og catalina forsvant, og dukket ikke opp før etter at CRJ hadde landet.
De landet samtidig på hver sin bane, Catalina på 35 og Spitfire på 29 før Starfighteren lettet.
 
Situasjonen er jo helt på bærtur, men på db.no meldes det om at displayflyene har «trosset» en klarering om å holde på downwind og kjørt passet uansett. Formodentlig som følge av en misforståelse. Tipper dette er en enkel sak å nøste opp når man får hørt på tårntapen.
 
Video på Tv2. Hva i all verden tenkte flygeleder på her:old:old

https://www.tv2.no/v/1344399/

Fra Aftenbladet.no
"Det er to situasjoner som skal rapporteres her, en er at flyene ikke blir liggende på holding over Solabukta. To er at Spitfire-flyet bryter til venstre i stedet for til høyre. Tårnet spurte om Spitfire-flyet hørte på radio, det kom det ikke noe svar på, sier Helgesen"
 
To er at Spitfire-flyet bryter til venstre i stedet for til høyre. "

Den reagerte jeg på da jeg så videoen. Det virket på meg at Spit'en ville ut av banen til CRJ'em, men istedet blokkerte hans mulighet til å svinge unna ..
 
Den reagerte jeg på da jeg så videoen. Det virket på meg at Spit'en ville ut av banen til CRJ'em, men istedet blokkerte hans mulighet til å svinge unna ..


Uten å være helt sikker på hvordan de to classicene ligger i forhold til hverandre så er det nærliggende å tro at i stresset som oppstår der og da så er det ikke naturlig å svinge relativt ukontrollert med en rask spitfire rett inn mot en catalina som du vet ligger til høyre for deg.

Synes ikke handlingene deres i øyeblikket der de brekker av skal kritiseres så voldsomt. Det er heat of the moment og reflekser som spiller inn.

Hvorfor er det tre fly på kollisjonskurs? Det er et godt spørsmål. Det er der det svikter i utgangspunktet. Resultatet ender godt fordi barriere nummer to fungerer relativt tilfredsstillende. (ATC som ber flyene brekke av, samt at SAS sannsynligvis ser flyene fysisk, samt får TCAS warning, tipper jeg.) For det er vel transponder i gamleflya regner jeg med.
 
Leste ett sted at flygeleder hadde ropt "Catallina Break right" Da hadde Catalinaen gått høyre og Spitfire venstre. Mulig de trudde de var for nære hverandre å ikke oppfatta det var ett 3.fly involvert
 
Synes ikke handlingene deres i øyeblikket der de brekker av skal kritiseres så voldsomt. Det er heat of the moment og reflekser som spiller inn.

Nei, det er nok så. Og Cityjet'en var nok ekstra oppmerksom siden det var flyshow og andre fly i luften.
 
Nei, det er nok så. Og Cityjet'en var nok ekstra oppmerksom siden det var flyshow og andre fly i luften.

SAS ( ned spanske piloter ?) lå en stund i holding før de kom inn for landing og var nok veldig klar over at det var et flyshow på gang.
 
Bombardier har også et fantastisk synsfelt med sine store sidevinduer. Hjelper godt i denne situasjonen. Tviler på at gamle fly har Transponder ADS-B som sender GPS posisjon. TCAS gir kommand til Pilotene i slike tilfeller. Hva som kom i CRJ eller om Tårn kommanderte er spennende at få vite. Tviler på at de er synlig på TCAS, men har ingen detalj kunnskap om det.
 
Bombardier har også et fantastisk synsfelt med sine store sidevinduer. Hjelper godt i denne situasjonen. Tviler på at gamle fly har Transponder ADS-B som sender GPS posisjon. TCAS gir kommand til Pilotene i slike tilfeller. Hva som kom i CRJ eller om Tårn kommanderte er spennende at få vite. Tviler på at de er synlig på TCAS, men har ingen detalj kunnskap om det.


De trenger kun en standard transponder med høydefunksjon for at CRJ skal få den på TCAS med alle funksjoner.
 
Back
Top