Nestenkollisjon BGO 4/10?

Min eneste kommentar utover å vente til undersøkelsen fra SHT foreligger (Som sikkert vil finne mye lærerikt, det gjør de altid), er at det er noe spesielt at parter (Noregian og SHT) i en sånn sak uttaler seg on the record om denne til fremmede. :crowded

Jeg mener alternativ B. Men hvis ordre kommer for sent er det jo bare for fartøysjef å svare 'unable' og da må det enten beordres øyeblikkelig turn eller at den andre maskinen beordres unna ..

....de kommer jo som regel av flere uheldige omstendigheter oppstår samtidig.

En av årsakene til at flyledere unngår å stoppe T/Os nær V1 er nok at det kan skape en uheldig omstendighet der piloten avbryter til tross for at han har passert V1.

Re: Nesten kollisjon ?

. Spørsmålet er vel bare om ATC burde stoppet Norwegian flyet på bakken til det andre Norwegian flyet var kommet klar av banen.

Ja. Kanskje tårnet burde stoppet Norwegian flyet på bakken til det andre Norwegian flyet var kommet klar av banen.

;)

Du mener de burde vært underlagt total taushetsplikt? Norwegian er vel et offentlig selskap og har ingen ting å tjene på hemmelighold til folk som bryr seg om deres ve og vel.

SHT er også et offentlig anliggende som handler på vegne av staten for å trygge ferdsel for menigmann. At de spiller med åpne kort og gir informasjon er både flott, rett og rimelig.

Last edited:
Støtter M609.

Havarikommisjonen burde ikke uttale seg underveis i en undersøkelse til en som skriver eksamensoppgave.. de burde vente til de har noe offisielt å meddele.

De kom ikke med noen informasjon som ikke tåler offentlighetens lys. Han inspektøren jeg pratet med forklarte kun noen begrep og tekniske ting jeg ikke er helt stø på. Videre fikk jeg litt informasjon om hvordan de jobber. Veldig interessant samtale og jeg satt ikke igjen med det inntrykket av at jeg fikk vite noe som var "hemmelig" eller "off the record".

Du mener de burde vært underlagt total taushetsplikt? Norwegian er vel et offentlig selskap og har ingen ting å tjene på å holde kjeft til folk som bryr seg om deres ve og vel.

SHT er også et offentlig anliggende som handler på vegne av staten for å trygge ferdsel for menigmann. At de spiller med åpne kort og gir informasjon er både flott, rett og rimelig.

Selv om offentlighet er flott så er det vel helt normal saksbehandlingspraksis å ikke uttale seg om saker før alle fakta er behandlet, annet enn å redegjøre for de faktiske forhold slik man kjenner det på et gitt tidspunkt.

Generelt er det ingenting å si på at DY uttaler seg om saken, uansett stadium i saksbehandlingen. De er private og har stor frihet. Vi kan like det eller ikke, men de kan gjøre neste hva de vil. Det er få, om ingen, prinsipielle betenkeligheter knyttet til det, så lenge de ikke driver utilbørlig påvirkning/press eller henger ut egne ansatte eller enkeltpassasjerer.

Det er helt i tråd med retningslinjen "Statens kommunikasjonspolitikk" at forvaltningen uttale seg om det meste i løpet av saksbehandlingen så lenge man ikke flagger standpunkter/vurderinger (svekker tilliten til forvaltningens upartiskhet) eller røper taushetsbelagte opplysninger (krenker folks personlige integritet og svekker allmennhetens tillit). Ellers regnes det som tillitvekkende å være åpen. Det er en klar forventning fra Stortinget og Regjeringen at forvaltningen er betydelig mer åpen enn det som er praksis de fleste steder i dag, både overfor media og enkeltpersoner.

Last edited:
Støtter M609.

Havarikommisjonen burde ikke uttale seg underveis i en undersøkelse til en som skriver eksamensoppgave.. de burde vente til de har noe offisielt å meddele.

Men hva er det Havarikommisjonen har fortalt da? Jeg finner ingenting i denne tråden.

Skrev det litt lenger opp her, men kan godt skrive det igjen; De forklarte et par tekniske uttrykk i forhold til flyvning og den aktuelle situasjonen, siden jeg ikke er stø på det. I tilegg forklarte han litt om hvordan de arbeider med slike rapporter. Helt konkret fortalte han at de hadde pratet med pilot og den aktuelle flygelederen (men han gikk ikke inn på hva de hadde uttalt o.l)så langt.

Back