Nesten-ulykke granskes: Norwegian-fly sekunder fra hverandre

For dere som er interessert så var det følgende individer som var involvert i nestenulykken.

DY741 TRD-OSL 06:30-07:30 LN-DYC (TO TRD 06:48)
DY740 OSL-TRD 07:00-07:55 LN-NOM (TO OSL 07:42)

Take off-tidene og individene kommer fra Libhomeradar
 
For dere som er interessert så var det følgende individer som var involvert i nestenulykken.

DY741 TRD-OSL 06:30-07:30 LN-DYC (TO TRD 06:48)
DY740 OSL-TRD 07:00-07:55 LN-NOM (TO OSL 07:42)

Take off-tidene og individene kommer fra Libhomeradar

740 og 741? Enkelt å ta feil da, men med alle på samme frekvens, er sjansen minst for at det går åt skogen.

Hører ofte på Channel 9 at ATC repeterer og poengterer kraftig dersom det er to tilnærmet like fight # i området samtidig.
 
På ICAO språket kalles de vel noe helt annet?

De fleste innenlandsflyvningene til Norwegian med 3-sifret rutenummer har samme kallesignal som rutenummer - så også disse. Men du mente kanskje noe annet (altså misforstod jeg?).
 
Nei, disse het NAX740 og NAX741.

Ganske nylig har Norwegian gått over til å bruke sikrere (= ikke så like) koder på mange av flyvningene fra TRD til OSL. Dagens liste ser slik ut:

Avg. fra Trondheim til Oslo
LN-DYT NAX1YE 06:30 Oslo DY741 Norwegian 35 Avreist 06:30
LN-NOM NAX743 07:30 Oslo DY743 Norwegian 36 Avreist 07:29
LN-NGG NAX5DP 08:00 Oslo DY745 Norwegian 41 Avreist 07:58
LN-DYU NAX7GN 08:30 Oslo DY747 Norwegian 35 Avreist 08:32
LN-NOM NAX51Q 10:20 Oslo DY751 Norwegian 35 Avreist 10:22
 
Last edited:
Ganske nylig har Norwegian gått over til å bruke sikrere (= ikke så like) koder på mange av flyvningene fra TRD til OSL. Dagens liste ser slik ut:

Avg. fra Trondheim til Oslo
LN-DYT NAX1YE 06:30 Oslo DY741 Norwegian 35 Avreist 06:30
LN-NOM NAX743 07:30 Oslo DY743 Norwegian 36 Avreist 07:29
LN-NGG NAX5DP 08:00 Oslo DY745 Norwegian 41 Avreist 07:58
LN-DYU NAX7GN 08:30 Oslo DY747 Norwegian 35 Avreist 08:32
LN-NOM NAX51Q 10:20 Oslo DY751 Norwegian 35 Avreist 10:22

Det gjorde de vel på tidspunktet for nestenulykken også? Partall i en retning og oddetall motsatt vei? Og dette gjelder vel omtrent alle flighter verden over?
 
Det gjorde de vel på tidspunktet for nestenulykken også? Partall i en retning og oddetall motsatt vei? Og dette gjelder vel omtrent alle flighter verden over?

Jeg tror GF1 mener at callsignet ikke er flightnummeret, men f.eks. NAX1YE for flight DY741, mens flight DY743 har callsign NAX743?
 
Last edited:
Back
Top