Nesten krasj i Barcelona

No er ikke eg noen ekspert på det området, men gåt utfra at det ikke er noe som hender ofte. Regner med at noen blir kallet inn på teppet. Hadde det skjedd 20 sek seinere så hadde det vel gått gale.
 
Vi får aldri lov å krysse den rullebanen, men må taxe HELE veien rundt. Mulig dette er hvorfor... Godt det gikk bra.
 
Regner med at noen blir kallet inn på teppet. Hadde det skjedd 20 sek seinere så hadde det vel gått gale.[/QUOTE]

Iht nyheter i dag, sier flyplass-myndighetene i Barcelona, at det var ikke noen farlig hendelse; det var plass nok til at flyet kunne krysse før den andre maskinen landet.
 
hørte spanske nyheter igår, og i følge AENA det var ingenting der, verken kontrolltårn eller pilotene hadde meldt noe om det….


og ja petter380, ALDRI fly Aerolineas Argentinas om dere er i søramerika
heller TAM/LAN eller AVIANCA
 
Om man har i tankene at komprssjon av distanse kan være kansje kraftig i en stor teleline, og ser litt på landemerker, så er det ikke så nærmt som det kan se ut. Det er fortsatt alt for nærmt, men mer enn nok tid til at dette bare var en relativt ryddig go-around.

-A
 
Sakset fra Live from the flightdeck/GolfCharlie232 på facebook..

"Near miss in BCN, A340 Argentina / 767 UT Air. Explanation from a BCN ATCO :
Airport was about to change from night configuration to day configuration. At night, runway 02 is used for landing and 07R for take-off, while during the day 25L becomes the take-off runway and 25R is used for landing (unless winds favor runways 07L/R).
Two of the three ground Air Traffic Controllers work in a smaller Tower located near the main Terminal (frequencies 121.65 and 122.225) while the other ground frequency (121.7), delivery and the two tower frequencies (118.1 and 119.1) are located in the main Tower. 121.65 (122.225 not used at night) cleared the Aerolineas Argentinas A340 to cross runway 02, which he thought was not active as he expected the airport to be in day configuration. Meanwhile, the UT Air Boeing 767 was cleared to land on the same runway by Tower (118.1).
Crossing the active runway usually requires some coordination between the two towers but this is not necessary in night configuration."

Tor-Håkon
 
Vi får aldri lov å krysse den rullebanen, men må taxe HELE veien rundt. Mulig dette er hvorfor... Godt det gikk bra.

Not so, jeg har krysset den flere ganger!

Runway incursion har vært et kjent problem og kommer til å være det i fremtiden også. Klarer ikke helt å se dramatikken i akkurat denne hendelsen. Været var fint og pilotene som lander har garantert hatt de russiske gutta i sikte. Som pilot har vi alltid en back-up plan. Jeg er ganske sikker på at gutta har sett flyet og vært klar med fingrene på to/ga knappen.

Hadde været vært dårlig (les:low vis) er dette oppskriften på virkelig katastrofe!
 
Last edited:
fake....ingen som har sett det før jesus!

Nei, dette er en faktisk hendelse og den ble filmet. Dette var en 'typisk' vaktskiftefeil, hvor man ikke har fulgt prosedyrene for overgang fra 'nattdrift' til 'dagdrift. Med tanke på at man mister dybden i et slikt opptak, ser det nok mer dramatisk ut enn det faktisk var, men hadde det vært dårlig sikt, kunne dette fort blitt en katastrofe ... Her hadde russeren visuell kontroll og gjorde det han skulle.
 
Hadde en go-around ifjor fordi et fly rullet inn på banen foran oss. I det tilfellet var det flygeleder på approach som ikke hadde kommunisert så godt med tårn i tillegg til en sen hand-over til tårnfrekvensen. Vi gikk rundt litt lenger ute enn her, men det er ikke så veldig kritisk når man har fint vær og kan se hva som foregår.
 
Det må jo også legges til at ymse rullebanekryssinger som regel får en litt annen sikkerhetsmargin i IMC og lowviz. Av samme årsak ville høyst sannsynlig ikke denne typen kryssing ha blitt godkjent i IMC på den samme måten som i dette tilfellet :) Det ser spektakulært ut, men i dette tilfellet kunne UT fortsatt helt ned til bakken før de måtte avbrutt landingen om rullebanen fortsatt var occupied. Har selv opplevd landing i BCN på 25R hvor vi har fått cleared to land på 40 fot etter beskjed om expect late landing clearance
 
Jeg mener å ha lest ett sted at horisontal separasjon var på litt over 3000 fot / 1000 meter?
 
Jeg mener å ha lest ett sted at horisontal separasjon var på litt over 3000 fot / 1000 meter?

Var faktisk tre ganger så mye :)

The Aviation Herald said:
Radar data confirm the Boeing was on short final descending through about 200 feet AGL (less than 20 seconds from touch down, about 1.7nm/40 seconds laterally from the Airbus) when they initiated the go-around.
 
Back
Top