• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nesa først...

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Nesa først...

Har sett ett og annet bilde av diverse Antonov'er som lander med nesehjulet først, gjerne under mer turbulente vindforhold. Spørsmålet blir da; er enkelte av disse modellene faktisk konstruert for en landing med nesehjulet først med tilhørende teknikk for dette, eller snakker vi enkelt og greit om litt ivrig stikkebevegelse med påfølgende utilsiktet nesehjul-først-i-bakken-landing?

Slik ser man jo svært sjeldent på eksempelvis Boeing-/Airbus-maskiner, men mulig det har med angrepsvinkelen under flare å gjøre?

Et hjemlig eksempel på nesehjul først i bakken:
http://www.airliners.net/photo/Volga-Dnepr-Airlines-(HeavyLift/Antonov-An-124-100-Ruslan/1757967/L/
 
Re: Nesa først...

Nesehulene tåler mye mindre enn hovedhjulsrekken. Man skal alltid lande (i hvert fall prøve) med hovedhjul først, og da helst en side av gangen (i tubulente forhold). Setter man maskinen for hardt og med "begge" hovedhjulene samtidig, vil man kunne oppleve å sprette opp igjen. Hvis man da får litt "panikk" og dytter stikka fram for å komme seg ned, får man resultater som du ser på bildet.

Såklart kan det være lettere og få en nesehjulslanding med en halv-million kilo tung Antonov med en lav angrepsvinkel under landing..
 
Re: Nesa først...

Boeing Stratocruiser landet vel om jeg ikke husker helt feil med nesehjulet først ganske ofte
 
Back
Top