Nesa først...

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Nesa først...

Har sett ett og annet bilde av diverse Antonov'er som lander med nesehjulet først, gjerne under mer turbulente vindforhold. Spørsmålet blir da; er enkelte av disse modellene faktisk konstruert for en landing med nesehjulet først med tilhørende teknikk for dette, eller snakker vi enkelt og greit om litt ivrig stikkebevegelse med påfølgende utilsiktet nesehjul-først-i-bakken-landing?

Slik ser man jo svært sjeldent på eksempelvis Boeing-/Airbus-maskiner, men mulig det har med angrepsvinkelen under flare å gjøre?

Et hjemlig eksempel på nesehjul først i bakken:
http://www.airliners.net/photo/Volga-Dnepr-Airlines-(HeavyLift/Antonov-An-124-100-Ruslan/1757967/L/
 
Re: Nesa først...

Nesehulene tåler mye mindre enn hovedhjulsrekken. Man skal alltid lande (i hvert fall prøve) med hovedhjul først, og da helst en side av gangen (i tubulente forhold). Setter man maskinen for hardt og med "begge" hovedhjulene samtidig, vil man kunne oppleve å sprette opp igjen. Hvis man da får litt "panikk" og dytter stikka fram for å komme seg ned, får man resultater som du ser på bildet.

Såklart kan det være lettere og få en nesehjulslanding med en halv-million kilo tung Antonov med en lav angrepsvinkel under landing..
 
Re: Nesa først...

Boeing Stratocruiser landet vel om jeg ikke husker helt feil med nesehjulet først ganske ofte
 
Back
Top