• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NERDE ALLERT - BA Mixed fleet har overtatt LHR-OSL

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Fløy hjem med BA768 på tirsdag og merket meg at jentene i crewet hadde sånne søte små hatter.

Det viser seg at BA Mixed Fleet har overtatt LHR-OSL-LHR (i hvert fall BA768). Etter sigende fra 14/5, men jeg kan ikke huske at de hadde hatter for en uke siden.

Uansett så hadde jeg det beste short haul crewet noensinne i Europa. Tiltalt med navn hele tiden, topping av glasset når det begynte og tømmes, smil og entusiasme. Men samtidig stålproffe og stødige på announcements etc.

Golden Ticket er avsendt til crewet.
 
Hva er egentlig Mixed Fleet? I "A very british airline" ble det sagt at de hadde lavere lønn, men ikke stort mer enn det.
 
Hva er egentlig Mixed Fleet? I "A very british airline" ble det sagt at de hadde lavere lønn, men ikke stort mer enn det.

Som et ledd i å kutte kostnader uten å lykkes helt med å presse eksisterende crew ned i lønn, etablerte BA i 2010 et nytt crew som hadde helt andre kontrakter og avtaler enn de gamle crewene. BA sine ruter er fordelt imellom disse crewene.

Etableringen resulterte i voldsomme protester og stuntstreiker i 2010 og 2011, men BA satte hardt mot hardt og opererte de fleste flightene under streiken, men med administrasjon og ground-staff som crew.

Det er blandede følelser rundt Mixed fleet, av denne årsaken. Og det er nok også grunnen til at BA ikke er den som har ropt høyest om DU sin bruk av crew fra ymse baser.

Anyway - Det er politikken. For oss som reiser betyr det en litt annerledes serviceopplevelse. Ikke helt old-School Britisk service, men ung og entusiastisk. Potato/Tomato. Og så betyr det, på godt og vondt, at BA tjener ok med penger og har råd til å utvikle og forbedre servicetilbudet sitt mens andre skjærer til beinet.
 
Samme opplevelse fredag 30 mai på BA769. Alene i CE. Utsøkt service.
Også sendt feedback.
(Crewet skulle til LAX på søndagen)

NoN


Fløy hjem med BA768 på tirsdag og merket meg at jentene i crewet hadde sånne søte små hatter.

Det viser seg at BA Mixed Fleet har overtatt LHR-OSL-LHR (i hvert fall BA768). Etter sigende fra 14/5, men jeg kan ikke huske at de hadde hatter for en uke siden.

Uansett så hadde jeg det beste short haul crewet noensinne i Europa. Tiltalt med navn hele tiden, topping av glasset når det begynte og tømmes, smil og entusiasme. Men samtidig stålproffe og stødige på announcements etc.

Golden Ticket er avsendt til crewet.
 
Mixed Fleet har lavere lønn og dårligere betingelser, noe som gjerne fører til yngre crew. Hvis man er heldig kan det bety energisk og entusiastisk (som Fnate opplevde), hvis man er uheldig kan det bety problemer pga mangel på erfaring.

En del av bildet er at MF er organisert slik at andre BA-ansatte roteres inn og jobber sammen med crew ofte nok til at de får kompetanse til å holde ting gående i tilfelle crew-streik.
 
Mixed Fleet har lavere lønn og dårligere betingelser, noe som gjerne fører til yngre crew. Hvis man er heldig kan det bety energisk og entusiastisk (som Fnate opplevde), hvis man er uheldig kan det bety problemer pga mangel på erfaring.

Nå ruinerer jeg jo min egen tråd her, men det er jo omtrent som med andre crew. Er man heldig så får man et crew som synes det er ok å jobbe med passasjerer. Hvis man er uheldig så får man et crew som ser på passasjerer som fiender.

Regner egentlig med at crew ser på oss passasjerer på samme måte ;)
 
Uansett så hadde jeg det beste short haul crewet noensinne i Europa. Tiltalt med navn hele tiden, topping av glasset når det begynte og tømmes, smil og entusiasme.
Høres ikke helt ut som økonomi.
 
Hvor stor andel av produktionen utgjør denne mixed fleet besetninger?
Og er det stort sett briter eller utlendinger?
Kun cabin eller også piloter?
 
Høres ikke helt ut som økonomi.

Økonomi? Er det de greiene bak gardina?

Hvor stor andel av produktionen utgjør denne mixed fleet besetninger?
Og er det stort sett briter eller utlendinger?
Kun cabin eller også piloter?

Litt usikker på hvor stor andel, men skulle jeg gjettet så ville jeg sagt 1/3. Det er både utlendinger og Briter, men jeg har inntrykk at det er en betydelig andel Briter og nesten alltid unge.
 
Kom tilbake fra IAH i går og hadde Mixed Crew på alle flyvingene , både OSL-LHR-OSL og LHR-IAH-LHR.
På short haul var MF stort sett glimrende, men på langflyvningene var servicen betydelig tregere enn jeg er vant til. Lang ventetid mellom rettene, manglende top up av glassene og litt vel høylytt chatting i galley.
Entusiasme og ungdommelighet er vel og bra, men det kan ikke helt veie opp for den rutinen de som har mange år i gamet innehar.
Jeg synes vel BA burde ha både MF og WW crew på long haul flighter, slik at man får både ungdommelig entusiasme og moden og sikker service. Det ville kanskje kommet kundene bedre til gode.
 
Last edited:
Kom tilbake fra IAH i går og hadde Mixed Crew på alle flyvingene , både OSL-LHR-OSL og LHR-IAH-LHR.
På short haul var MF stort sett glimrende, men på langflyvningene var servicen betydelig tregere enn jeg er vant til. Lang ventetid mellom rettene, manglende top up av glassene og litt vel høylytt chatting i galley.
Entusiasme og ungdommelighet er vel og bra, men det kan ikke helt veie opp for den rutinen de som har mange år i gamet innehar.
Jeg synes vel BA burde ha både MF og WW crew på long haul flighter, slik at man får både ungdommelig entusiasme og moden og sikker service. Det ville kanskje kommet kundene bedre til gode.

Helt enig i erfaringene dine der. Long haul med A380+Mixed Fleet kan faktisk være en sann prøvelse.

Men de kan nok ikke blande crewene ettersom motsetningene delvis er betydelige. Jeg har sittet med world wide fleet crew (de har blitt fraktet til flighter) som har skoldet mixed fleet i ordelag som ikke egner seg på trykk her.

De ønsker det sikkert ikke heller. Det er jo en Kjos-kynisk greie fra IAG om å sette crewene opp mot hverandre for å kvele konflikter.
 
Last edited:
Back
Top