Nektet å handle på Taxfree på Værnes uten boardingkort

melind

Monkey Traveller
Medlem
Nektet å handle på Taxfree på Værnes uten boardingkort

Skulle handle Taxfree på Værnes ved ankomst fra CPH, hadde kun Bonuskort som reisedokument, reiste uten innsjekket bagasje så kunne ikke fremvise noe Bagtag eller noe annen informasjon, ble da nektet og handle.

Handlet også i CPH la frem bonuskort damen i kassa dro det i en terminal og billetten min kom opp ikke noe problem.

Mangler norske taxfreebutikker denne muligheten eller er det vrangvilje fra de som sitter i kassen, flere som har opplevd lingnende situasjoner?

Last edited:
Re: Nektet å handle på Taxfree på Værnes uten boardingkort

Å snakke for norske taxfreebutikker generelt kan jeg ikke; men i Tromsø har vi ikke denne muligheten, her har dog kunden som regel et reisedokument til fremvisning (enten på mobil eller papir). Vet at de på OSL har kortleser og muligens også SVG etter oppussingen.

Regler som hver enkel Taxfree butikk selv setter opp avhengig av hvilket utstyr de har tilgjengelig for å verifisere at du har en gyldig billett til/fra Norge.

Off topic: Hvorfor SAS logo når dette ikke er relatert til SAS, men Taxfree/heinemann?

Skulle handle Taxfree på Værnes ved ankomst fra CPH, hadde kun Bonuskort som reisedokument, reiste uten innsjekket bagasje så kunne ikke fremvise noe Bagtag eller noe annen informasjon, ble da nektet og handle.

Handlet også i CPH la frem bonuskort damen i kassa dro det i en terminal og billetten min kom opp ikke noe problem.

Mangler norske taxfreebutikker denne muligheten eller er det vrangvilje fra de som sitter i kassen, flere som har opplevd lingnende situasjoner?

Husk å ta med papirkvitteringen som skrives ut ved boarding neste gang. Har selv gått til dutyfree og brukt noen minutter på å rote fram den igjen før betaling i kassen...

På OSL kan du ikke bruke kort som bevis, dette er etter hva jeg ble forklart fordi SAS ikke gir ankomst tilgang til riktig info i systemet.
De har kortleser men denne gir kun info om neste flight og ikke ankomst..
Når det er sagt er det ganske tåpelig da man får vel ikke tilgang til tax-free om man ikke kommer fra utlandet..

På OSL kan du ikke bruke kort som bevis, dette er etter hva jeg ble forklart fordi SAS ikke gir ankomst tilgang til riktig info i systemet.
De har kortleser men denne gir kun info om neste flight og ikke ankomst..
Når det er sagt er det ganske tåpelig da man får vel ikke tilgang til tax-free om man ikke kommer fra utlandet..

Men ansatte på lufthavnen kan gå inn, legge idkortet i lomma og shoppe i vei...
Det er en av grunnene til at det kreves BP

Jeg synes hele dette opplegget med at taxfreebutikkene er pålagt å sjekke at du har gyldige reisedokumenter bare er noe tull. Det er DITT ansvar at du handler lovlig, og det at man er i besittelse av et boardingkort betyr ikke at man har lov å kjøpe taxfree. Det ligger en del BP / bagtagkvitteringer rundt å slenger som hvem som helst kan plukke opp, dessuten så kan man ikke lovlig kjøpe taxfree uten å ha vært ute av landet i 24 timer.

Alt dette blir grundig sjekket opp av tollerene om man blir stoppet, og de kan kreve at man dokumenterer utreise og at man har vært i utlandet 24 timer om man har taxfree med seg.

Kontrollen i butikken er derimot ikke effektiv til å hindre folk som vil handle ulovlig taxfree å gjøre dette, men den er brysom for mange av oss lovlydige som må passe på å ha alt av papirer etc.

Er vel det som er greit med SAS appen på mobil og som regel har man noe form for reisebevis på epost

Alt dette blir grundig sjekket opp av tollerene om man blir stoppet, og de kan kreve at man dokumenterer utreise og at man har vært i utlandet 24 timer om man har taxfree med seg.

Det er vel derfor myndighetene krever dette, slik at ikke tollerne skal bruke masse ressurser på dette.

Jeg kom fra BKK til OSL forrige uke og hadde selvfølgelig glemt BP på flyet,skulle bare innom å handle litt Fischerman,men neida dette var strengt forbudt.Norge på sitt beste!

Jeg kom fra BKK til OSL forrige uke og hadde selvfølgelig glemt BP på flyet,skulle bare innom å handle litt Fischerman,men neida dette var strengt forbudt.Norge på sitt beste!
Nå er ikke Norge alene om dette, slikt opplever du på flyplasser i mange land, så dette er ingen sak man trenger å trekke fram nisselue o.s.v.
Skal du f.eks. kjøpe litt snacks og lesestoff på WHS på LHR, må du værsågod fram med boardingkortet. I stedet for å hisse seg op og la seg irritere over alt, er det jo bare å ha boardingkort, e.l. klart, så sklir alt lettere både for deg selv og andre handlende!

Det er vel derfor myndighetene krever dette, slik at ikke tollerne skal bruke masse ressurser på dette.

Jo, men saken er faktisk ganske grei når du blir stoppet hos tollerene også, det er DITT ansvar å bevise reisen for tollerene, kan du ikke det får du bot. Tollerene har i blandt siktet seg inn på reisende med kun PC-bag og taxfree poser, da spør de etter utreisebillett. Kan du ikke vise at du har vært ute av landet i over 24 timer så ligger du dårlig ann. Skulle det være noe som helst vits med kontroll av BP for kjøp burde de sjekke også utreisebillett, samt at navn på billett stemmer overens med ID, for der er det mange som jukser.

Poenget mitt er at taxfree-butikkene har så dårlig kontroll at tollerene uansett må gjøre ny kontroll, og derved er det unødvendig dobbeltarbeid. Enten burde kontrollen der være så tight at tollerene kunne stole på den, eller så kan den like gjerne droppes.

Nå er det vel gjerne slik at en del av begrunnelsen for å se ombordstigingskort er statistikk, man ønsker å få en statistikk på hvem som kjøper hva, og når.
Det å putte enten ombordstigningskort fra automat/innsjekksskranke eller setelapp fra utgangen i lomma krever svært lite energi fra min side, det må gjerne testes av andre også...

Enten burde kontrollen der være så tight at tollerene kunne stole på den, eller så kan den like gjerne droppes.

Jeg tviler ikke på at du har rett, men selv om noen jukser, så handler de aller fleste mindre når det er kontroll som i dag. Tollvesenet har truet med å stenge tax-free-butikkene stadig vekk (som er resulatet om man dropper kontrollen), og man har prøvd å finne mange måter og kontrollere (noen husker vel stemplene på hånden som ble forsøkt).

I stedet for å hisse seg op og la seg irritere over alt, er det jo bare å ha boardingkort, e.l. klart, så sklir alt lettere både for deg selv og andre handlende!

Eneste jeg kan tenke meg de bruker dette til er statistikk?
Unngår helst WH-smith airside på GLA på grunn av dette, andre sjapper å handle på.

"Fisherman" er vel sikkert definert som "søtsaker", på samme vis som f.eks. "sukkerfri tyggegummi" og alt det andre med sukker i (...)
Tax-free er som kjent "utlandet", og prisene er dermed unntatt blant annet mva og tollavgifter (sukkeravgift, alkoholavgift mm).

En løsning på "jeg finner ikke boardingkortet mitt" ville vært at disse handlende hadde betalt for varene som om de hadde vært på den andre siden av gjerdet - les: Norge.
Det ville da påløpt sukkeravgifter, alkoholavgifter, tobakksavgifter og mva..

Da hadde i allefall varene vært tilgjengelig for alle..

Nå er ikke Norge alene om dette, slikt opplever du på flyplasser i mange land, så dette er ingen sak man trenger å trekke fram nisselue o.s.v.
Skal du f.eks. kjøpe litt snacks og lesestoff på WHS på LHR, må du værsågod fram med boardingkortet. I stedet for å hisse seg op og la seg irritere over alt, er det jo bare å ha boardingkort, e.l. klart, så sklir alt lettere både for deg selv og andre handlende!

Måtte frem med både BP pg pass i München for å kjøpe en flaske med Cola.

Back