Nektet å feste setebeltet - 15 000.- i bot

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Nektet å feste setebeltet - 15 000.- i bot

Kranglete passasjer nektet å ta på seg setebeltet før landing under urolige vindforhold. Det ble dyrt. I tillegg til selve boten ble han dømt til å betale ekstra drivstoffutgifter på grunn av at flyet måtte sirkle rundt flyplassen til situasjonen var under kontroll.
I fjor høst ble en mann pågrepet på Mosjøen lufthavn Kjærstad etter at han hadde slått seg vrang på et fly, og nektet å ta på seg setebeltet før landing.

Pilotene måtte avbryte landingen og sirkle rundt i luftrommet over flyplassen i flere minutter, mens kapteinen måtte komme ut av cockpiten for å snakke mannen til fornuft.

www.helg.no/flykapteinen-hadde-aldri-opplevd-lignende-na-har-kranglefanten-pa-flyet-til-mosjoen-fatt-sin-dom

Re: Nektet å feste setebeltet - 15 000.- i bot

Tenk å bli tvunget til å sirkle i turbulens fordi en rass slår seg vrang. Tror det hadde klikka for meg også...

En fjott, hverken mer eller mindre!

Jeg tror man skal være forsiktig med karakteristikker her. Det ligger nok en vrangforestilling bak her. For enkelte er det å fly en relativt stor utfordring på det psykologiske planet, og så går ett eller annet plutselig fryktelig galt i stressfase.

Spørsmålet er snarere om slike bør ha selvinnsikt nok til å unngå flyreiser.

Jeg synes det er merkelig at kapteinen forlater flightdeck for å ordne opp i problemet med en potensiell unruly passasjer. Blir kapteinen satt ut av spill er vel det et større problem enn en fyr uten sikkerhetsbelte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Saken var visst ikke over, for nå ankes dommen til Hålogaland lagmannsrett. Politiet synes straffeutmålingen er for mild og vil ha saken vurdert i en høyere rettsinstans. Aktors påstand var opprinnelig 14 dager betinget fengsel.
– Dette er en situasjon som potensielt kan få store konsekvenser, og det skjer med medpassasjerer som ikke har noen mulighet til å komme seg unna situasjonen. Jeg vurderer saken som prinsipiell, og mener det er viktig å få en avklaring i en høyere rettsinstans for å finne ut hva som er riktig straffeutmåling i slike saker,...

www.helg.no/politiet-anker-dommen-mot-passasjer-som-slo-seg-vrang-pa-fly-til-mosjoen-jeg-mener-straffen-er-for-mild

Last edited:

Da var det kommet dom i saken.
Flykapteinen hadde aldri opplevd lignende – nå har kranglefanten på flyet til Mosjøen fått sin dom

For opptrinnet må mannen nå betale en bot på 15.000 kroner. Han må også betalte skadeerstatning på 1.846 kroner til Widerøe for økte drivstoffutgifter i forbindelse med hendelsen. I tillegg må mannen betale 1.500 kroner i saksomkostninger. Dommen var enstemmig.
https://www.lofotposten.no/flykapte...?session=606b46c1-fab4-4cad-bc48-c64e7de92a3c (Betalingsartikkel)

Jeg synes det er merkelig at kapteinen forlater flightdeck for å ordne opp i problemet med en potensiell unruly passasjer. Blir kapteinen satt ut av spill er vel det et større problem enn en fyr uten sikkerhetsbelte.

Det er riktig. Piloter bør aldri forlate cockpit for å "ta seg av" vanskelige passasjerer. Mulig Widerøe har andre regler på dette en f.eks Norwegian siden ofte er bare 1 cc.

Får bare lande uten at vedkommende tar på seg beltet. Anmeldes til politiet på bakken og føres opp på svartelisten som ikke finnes.

På en flight med SAS til New York i fjor var en passasjer på PLUS så full at han ikke klarte å ta på seg setebeltet under innflyvningen. Jeg gjorde besetningen oppmerksom på det når de passerte. De gjorde et halvhjertet forsøk på å snakke med han og festet beltet på han. De hadde knapt gått forbi så løsnet han beltet igjen. Jeg gjorde besetningen oppmerksom på det nok en gang neste gang de passerte, men vedkommende bare smilte oppgitt og trakk på skuldrene. Under landing skled mannen ut av setet og låg på gulvet mens flyet taxet til gaten. Ingen reagerte.

Hvordan slike episoder eskalerer avhenger veldig av dagsformen og forståelsen de involverte partene har. Den ene dagen er det et kjempeproblem, den andre dagen en uinteressant bagatell.

På en flight med SAS til New York i fjor var en passasjer på PLUS så full at han ikke klarte å ta på seg setebeltet under innflyvningen. Jeg gjorde besetningen oppmerksom på det når de passerte. De gjorde et halvhjertet forsøk på å snakke med han og festet beltet på han. De hadde knapt gått forbi så løsnet han beltet igjen. Jeg gjorde besetningen oppmerksom på det nok en gang neste gang de passerte, men vedkommende bare smilte oppgitt og trakk på skuldrene. Under landing skled mannen ut av setet og låg på gulvet mens flyet taxet til gaten. Ingen reagerte.

Hvordan slike episoder eskalerer avhenger veldig av dagsformen og forståelsen de involverte partene har. Den ene dagen er det et kjempeproblem, den andre dagen en uinteressant bagatell.

Tragisk. Selv opplevd dette på turer med dy og sk. At noen slår seg vrang pga alko. En gang fra bcn med dy måtte en gå av før avgang pga han startet å drikke av medbragt alko, nektet å stoppe når han fikk beskjed. Gøy å se hvor forbanna kvinnen ble som var med han når de gikk ut. Han fikk mange slag av henne når de var ute av flyet.

Det er riktig. Piloter bør aldri forlate cockpit for å "ta seg av" vanskelige passasjerer. Mulig Widerøe har andre regler på dette en f.eks Norwegian siden ofte er bare 1 cc.

Får bare lande uten at vedkommende tar på seg beltet. Anmeldes til politiet på bakken og føres opp på svartelisten som ikke finnes.

Hva hvis passasjeren går i taket ved turbulens? Er det da flyselskapets feil, eller hans egen - rent juridisk?

Back