Nedgradert igjen! Rettigheter og strategier?

BårdK

ScanFlyer Silver
Blir hentet av taxi om mindre enn en time (kl. er 0505 i San Diego nå) og ser til min overraskelse at min originale reise SAN-EWR-OSL i business (Z) med CO og SAS er endret til SAN-LAX-EWR (i Y med UA og CO) og EWR-OSL i Z med CO.

Hvilke, om noen, rettigheter har jeg? Økonomisk kompensasjon, forlange ombooking til biz på BA sin kveldsrute SAN-LHR-OSL (nettopp sjekket og det er fire billetter igjen).

Flott om jeg kunne få noen råd, sjekker tråden på flyplassen om ca. halvannen time.

Jeg skumleste Contract of Carriage men fant ikke noe i klartekst om hva du har krav på i tilfelle nedgradering. Det som står der om rerouting er at du skal reise i klasse som du har bestilt. Så nevnes det noe om oppgradering men ikke noe om nedgradering.
Men videre står det noe om at hvis du ikke blir transportert i henhold til disse reglene så vil du har krav på en refusjon.

For meg høres det ut som om du har krav om en form for kompensasjon.

Men CO opererer vel ikke med noe business produkt mellom San Diego og New York? Det er vel bare F der, og det får du vel neppe med en Z klasse billett?

BF:cool2

Reisen går vel til/fra en EU-destinasjon, så da er det involuntary downgrade, er det ikke? I så fall kan du få kompensasjon i etterkant ved å henvise til EU-regler. Jeg har fått dette med SAS tidligere (mener å huske det var rundt 60% av billettpris eksl. skatter), men er dog usikker på om reisen må starte i EU eller om det holder at den avsluttes der.

Uansett verdt å sjekke ut, dersom det ikke ordner seg på flyplassen.

Takk for svar alle sammen. Årsaken var at flyet fra EWR som skulle kommet i går kveld var kansellert. Ergo ble ruten SAN-EWR i dag morges også kansellert. Jeg rakk ikke nedgraderingsruten og fikk etter 3 slitsomme timer på flyplassen SAN-EWR-FRA med CO (biz, men de kaller det vel hhv. first og businessfirst) og FRA-OSL biz med LH. Spurte om i det minste å få dekket ekstra taxiregninger mellom der jeg bor og flyplassen. Men, nei, det fikk jeg ikke siden kanselleringen skyldtes været.

Vel vil ikke kalle det for nedgradering dersom du får C hos CO istedenfor SK, heller upgrade...;) :colgate: hvis jeg forstår dette rett.. Så lenge du får dine poeng på rett konto...

Vel vil ikke kalle det for nedgradering dersom du får C hos CO istedenfor SK, heller upgrade...;) :colgate: hvis jeg forstår dette rett.. Så lenge du får dine poeng på rett konto...

Joda, det kan du godt si. Men et døgn etterpå. Poengene går på rett konto tror jeg, de sjekke meg inn i dag og der står mitt EB-nummer.

Uansett tror jeg at jeg gjorde noe dumt i dag. Jeg burde egentlig ikke ha reist til flyplassen, men ringt bookingen. Før jeg dro hjemmefra sjekket jeg diverse alternative businessbilletter. BA hadde f.eks. 4 ledige seter. Når de sjekket på flyplassen var alle disse opptatt og det var få andre muligheter på biz med andre selskaper også. Alternativt burde jeg har ringt mens jeg stod i billettkø, i stedet for å vente på hjelp der og da. Trøsten får være at jeg lærte noe i dag og vi hele familien tar en tur til San Diego Zoo i dag.

Nettopp fremme i Oslo etter SAN-EWR-FRA-OSL. Ble positivt overrasket over C-klasse med CO EWR-FRA. Veldig stor skjerm, gode seter, hyggelig crew, 4-5 retters middag med 4 hovedretter å velge mellom og småting som f.eks. egne salt- og pepperbørser.

Back