Nederland kjøper F-35

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Nederland kjøper F-35

I likhet med Norge har Nederland bestemt seg for å kjøpe det amerikanske kampflyet F-35 (JSF).

Det er F-35 som best imøtekommer de nederlandske kravene til F-16-flyenes avløser, opplyser forsvarsdepartementet i Nederland.

I sin begrunnelse legger nederlenderne vekt på at F-35 både har de beste kvalifikasjonene og er billigst på lang sikt. Dermed har det svenske kampflyet JAS Gripen nok en gang tapt mot amerikanerne.

http://www.aftenbladet.no/utenriks/963804/Nederland_kjoeper_F-35.html

Last edited by a moderator:
Re: Nederland kjøper F-35

Hva vil svenskene si nå, som nederlenderne også sier at F-35 er billigst...? Har de også tatt feil, som de mener Norge gjorde?

Er det noen andre mulige kjøpere til Gripen nå, bortsett fra Danmark?

Nederland har ikke ennaa bestemt seg for aa kjoepe JSF (i motsetning til hva pressen sier). Det er den Nederlandske regjeringen (forsvarsdepartemanget) som foretrekker JSF. Men regjeringen det er Tweede Kamer (Nederlandske Stortinget) som i flertall maa stoette forslager om kjoep av 2 stk. testfly av typen JSF. Sosialdemokratene (som ogsaa er regjeringsparti) er veldig kritisk overnfor JSF. Jeg tror de maa ha veldig sterke argumenter for aa blokkere JSF men det er helt klart de er mere EU-orienterte. Om 2-3 maaneder vet vi mere.

Hva vil svenskene si nå, som nederlenderne også sier at F-35 er billigst...? Har de også tatt feil, som de mener Norge gjorde?

Au..... mange svensker på OSL, jeg burde kanskje holde et litt lavt profil nå. :p

Flere tidligere Sovjet-stater vurderer Gripen, blant andre Kroatia, Bulgaria, Slovakia og Romania. Også Brasil, India og Sveits vurderer Gripen.

Flere tidligere Sovjet-stater vurderer Gripen, blant andre Kroatia, Bulgaria, Slovakia og Romania. Også Brasil, India og Sveits vurderer Gripen.

Nå tror ikke jeg at Kroatia, Bulgaria, Slovakia og Romania noensinne har vært stater i Sovjetsamveldet, men noen av dem var vel med i Warszawa-pakten (dvs. alle bortsett fra Kroatia, og så het det vel Tsjekkoslovakia den gang).:)

Back