Navn på flybillett jfr navn i pass

foffen

ScanFlyer Blue
Navn på flybillett jfr navn i pass

Ved en liten kommunikasjonsfeil er mellomnavnet mitt utelatt på en flybillett fra LHR til SFO via canada. Lurer på om jeg har et problem??

Re: Navn på flybillett jfr navn i pass

Nei. Jeg har alltid booket billett uten mellomnavnet mitt, kun fornavn og etternavn, selv om mellomnavnet mitt står på passet mitt. Ingen problem hittil..

Ok, takk for svar. Bestillte en annen flybillett og da presiserte de at navnet på billett MÅTTE være likt som i pass så fikk litt hetta :)

Ja men har du 9 eller bara två namn räcker det fint med det ena så länge DET är exakt (två bokstäver fel tillåts).

Klarte å rulle på scrollen etter at jeg var ferdig og endte opp med å bli hetende MS istedenfor MR hos Ryanair... men heldivis gikk det bra utrolig nok..

Savipix: Så hvis du heter noe med å og ø så skriver du a og o i stedet for ae og oe siden man da får 2 bokstaver feil i stedet for 4?

Just det SKALL gå bra men då aa oe och ae skall vara standard på hur det skrivs. Har dock hört folk som har fått problem ute i världen men det är inte så vanligt.

Savipix: Så hvis du heter noe med å og ø så skriver du a og o i stedet for ae og oe siden man da får 2 bokstaver feil i stedet for 4?

Hvis du har æ, ø eller å i navnet, se nederst på førstesiden på passet der den maskinlesbare teksten er og man finner ut av hvordan man skal skrive de bokstavene. Hos meg står æ'n i etternavnet mitt som ae og dermed er saken enkel.

Men skal sies jeg har brukt både enkel a og e uten problemer også

Jeg har "ø" i etternavnet mitt, men har brukt "o" som forkortelse i stedet for "oe" når jeg har bestilt flybilletter. Når jeg i de siste årene har fløyet til USA, Asia og Australia, har det sjeldent vært noe issue. I Hong Kong ble jeg en gang tatt til side, men de gjorde bare om på billetten uten at de "mistenkte" meg for noe som helst. Selv immigrasjonen i Australia og USA har ikke løftet et øyenbryn, selv om det egentlig står i regelverket at æ skal forkorttes med "ae"; ø med "oe" og å med "aa".

Last edited:
Back